Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Twee derde inflatiedruk door brandstof, overslag en vervoer

Het is duidelijk dat de onderliggende kosten voor de exploitatie van lijndiensten aanzienlijk zijn gestegen de laatste jaren. De belangrijkste vraag is nu hoeveel deze kosten nu echt zijn gestegen. Dat levert een van de speerpunten op om het basisniveau van de tarieven te bepalen als we de huidige abnormale situatie achter ons gelaten hebben.

Hoewel het ideaal zou zijn om de kosten te analyseren van meer vervoerders, zijn er maar weinig die gedetailleerde kostengegevens verstrekken. Wij hebben gekeken naar de kostengegevens gepubliceerd door Hapag-Lloyd, dat dit soort gegevens het meest gedetailleerd, regelmatig en met enkele jaren historie, publiceert. De onderliggende veronderstelling is dat Hapag-Lloyd representatief is voor de hele markt.

Hapag-Lloyd hanteert 3 grote kostencategorieën: transportkosten, personeelskosten en afschrijving, aflossing & waardevermindering. Transportkosten zijn onderverdeeld in containerkosten, overslag en vervoer, uitrusting en herpositionering, schepen en reizen (excl. containerkosten) en uitgaven voor lopende reizen (een uiterst klein element dat hier niet wordt geanalyseerd). 

Figuur 1 laat een overzicht zien van de stijging van de kosten van elk van deze elementen. De kosten per unit zijn berekend over de getransporteerde hoeveelheden in dat kwartaal. De blauwe balken zijn de 3 hoofdcategorieën en de groene balken zijn voor de sub-elementen van de transportkosten.


Containerkosten zijn, zoals hierboven te zien, relatief het meest in kosten gestegen, vergeleken met 2019. Als we rekening houden met het relatieve aandeel is de kostenstijging voor overslag en vervoer 37% van de kostenstijging per eenheid, gevolgd door bunkerbrandstof, die goed is voor 30% van de kostenstijging.

Dat betekent dat 2/3 van de inflatiedruk veroorzaakt wordt door brandstof, overslag en vervoer. Dit is dan ook het speerpunt waarop vervoerders de komende maanden zullen focussen, aangezien de aanhoudende marktdaling de vervoerders zal dwingen zich te concentreren op kostenbesparingen. 

Voor meer informatie:
Sea-Intelligence ApS
Vermlandsgade 51
2300 Copenhagen S - Denemarken
info@sea-inetelligence.com

Publicatiedatum: