Met twee operationele centra en koelopslagfaciliteiten, een in Guangzhou en de andere in Shanghai, werkt Copefrut sinds 2018 met succes aan een commercieel distributiecentra in China. Met goede logistiek wordt de import van producten en de levering van hoogwaardige diensten op bestemming zoveel gemakkelijker. Om nieuwe synergieën op de Chinese markt tot stand te brengen, is Copefrut een belangrijke partner geworden van Verfrut, een fruitbedrijf van de familie Vercellino. Tot op heden exporteert Verfrut meer dan 15 miljoen kartons vanuit boomgaarden in Chili en Peru.
"Het handelskantoor in China werd vier jaar geleden opgericht met het idee om fruit van Copefrut op de markt te brengen en klanten directer te bedienen, maar ook met het idee om partners zoals Verfrut uit te nodigen. Die kunnen immers onze categorie uitbreiden en zo ons aanbod verbeteren", zegt Felipe Casanova, commercieel manager van Copefrut.
Om nieuwe samenwerkingsverbanden op de Chinese markt tot stand te brengen, is Copefrut een belangrijke partner geworden van Verfrut.
Verfrut begint komende weken te opereren in dit samenwerkings-verband. "We groeien al jaren door commerciële platforms te openen in Noord-Amerika en Europa. China was de logische volgende stap", zegt Ignacio Donoso, directeur ontwikkeling nieuwe markten bij Verfrut. "We doen dit in samenwerking met Copefrut vanwege zijn expertise in deze markt en omdat we zakendoen op dezelfde manier."
Voor beide bedrijven is deze samenwerking een belangrijk hulpmiddel om het productaanbod te verbeteren, kennis te delen en leiderschap in de markt te behouden. "Samen gaan we onze posities consolideren, een veel aantrekkelijker aanbod bieden en zullen we aan concurrentievermogen winnen", aldus Casanova.
"Deze alliantie brengt een oneindig aantal sterke punten met zich mee", zegt Romano Vercellino Martínez, commercieel manager van Verfrut. "We hebben een reeks complementaire aspecten, maar ook synergiepunten, zoals bijvoorbeeld in kersen."
Beide bedrijven hopen dat dit nieuwe platform de periode van aanvoer van fruit op de Chinese markt verlengt.
Vercellino Martínez wijst op het feit dat Verfruit zeer binnenkort van 5 miljoen naar 25 miljoen kilo kersenexport gaat. En Copefruit verwacht te groeien van 30 miljoen naar 45 miljoen kilo kersen. "Met die 70 miljoen kilo die we samen zullen hebben, zullen we onze positie in Chili versterken. Het handelskantoor wordt een van de grootste importeurs in China", aldus Casanova.
De alliantie wordt nog versterkt met een derde partner, die van Chinese oorsprong is: FullBloom International, een belangrijke speler in Azië. "De knowhow en ervaring van Fullbloom hebben ons in staat gesteld het consolidatieproces te versnellen en de risico's te minimaliseren in een complexe markt als China, waar communicatie en begrip van de cultuur fundamenteel zijn voor het succes van projecten", aldus Casanova.
Beide bedrijven hopen dat dit nieuwe platform de periode van aanvoer van fruit op de Chinese markt verlengt tot idealiter 52 weken per jaar.
Voor meer informatie:
Jodean Robbins Duarte
Copefrut
[email protected]
www.copefrut.com