Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Budgetmerken gemiddeld 50% goedkoper dan A-merken"

Consumenten die alleen budgetmerken kopen in de supermarkt zijn gemiddeld de helft goedkoper uit dan wanneer ze alleen A-merken kopen. Dat blijkt uit een uitgebreide prijspeiling van de Consumentenbond. Vier jaar geleden was het prijsverschil nog 40%.

De Consumentenbond vergeleek de prijs van ruim 100 basisproducten bij de 14 grootste supermarktketens van Nederland. Daarbij werd de prijs van A-merken vergeleken met het goedkoopste vergelijkbare product van de huis- of budgetmerken in de winkel. Gemiddeld besparen consumenten met budgetmerken tussen de 48% (Spar) en 53% (Jan Linders). Maar per product kan de besparing veel groter zijn.

Dirk goedkoopste
Supermarkt Dirk is voor de basis huismerkproducten het goedkoopst. De prijzen liggen 11% onder het gemiddelde. Spar is met 26% boven het gemiddelde het duurst. Opvallend is dat budgetsupers Lidl en Aldi slechts gemiddeld scoren als het gaat om de laagst geprijsde producten. Aldi zit zelfs op hetzelfde niveau als Albert Heijn (1% onder het gemiddelde).

Schijnvoordeel
Basisboodschappen zijn producten die de meeste mensen in huis hebben, zoals: rijst, koffie, melk en boter. De prijzen voor deze producten steeg het afgelopen jaar gemiddeld met 21%. Eind augustus kondigde Dirk aan de prijzen van meer dan 100 producten tot het einde van het jaar te bevriezen. Supermarkt Vomar volgde met een vergelijkbare actie.

Opvallend is wel dat beide supermarktketens de prijzen van veel producten vlak voor de aankondigingen eerst verhoogden en vervolgens weer iets verlaagden. Zo ging een blik Unox Knaks bij Dirk van €2,35 naar €2,69 en terug naar €2,49. En bij Vomar ging een pak G’woon basmatirijst van €1,95 naar €2,15 en zakte toen weer naar €1,99.

"Schijnvoordeel", aldus Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. "Het blijft zaak om goed zelf de prijzen in de gaten te houden en je niet te veel te laten leiden door kreten ‘in prijs verlaagd."

Bron: Consumentenbond

Publicatiedatum: