Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bloemkool en broccoli populairder dan gedacht

Bloemkool en broccoli hebben een ‘bejaard’ imago; deze twee groenten zouden vooral door senioren worden gegeten. Niets is minder waar. In de afgelopen drie jaar noteerde zowel bloemkool als broccoli in Nederland een jaarlijkse consumptiestijging. Reden voor Bayer Vegetable Seeds/Seminis om een inspirerend event te organiseren: het Brassica Academy Event.

Op 3 oktober verwelkomde Bayer Vegetable Seeds/Seminis 40 bloemkool-, broccoli- en kooltelers uit heel Nederland in Lutjebroek bij Café De Paus. Daar gaf Wilco van den Berg, marktexpert van GroentenFruit Huis, een presentatie over de marktpositie van brassica en de ontwikkelingen in de markt.

De markt van groenten en fruit
Het goede nieuws is dat de consumptie van verse groenten en fruit per persoon in Nederland ook het afgelopen jaar weer licht steeg. De aanbevolen consumptie van 450 gram per dag wordt nog niet behaald, maar Mark ziet een duidelijke stijging in de interesse voor verse producten. Daarbij bleven de prijzen – tot juni 2022 – redelijk stabiel.

Kinderen eten bloemkool
Het is opvallend dat juist in gezinnen met kinderen veel bloemkool wordt gegeten. De cijfers wijzen ook uit dat de gedachte van bloemkool als groente voor senioren niet uit de lucht valt: gepensioneerden eten relatief vaak bloemkool.

Twintig jaar geleden stond bloemkool met stip op één als meest verkochte groente. Inmiddels zakt bloemkool naar plaats negen, maar dat komt onder andere door de opmars van broccoli. Die populariteit danken zij, zo wordt aangenomen, onder andere aan hun relatief lage prijs en gezonde imago.

Jongeren koken minder
Trends wijzen uit dat jongeren minder vaak koken. De zogenaamde gemaksgeneratie, die bestaat uit de generatie Z (8 tot 24 jaar) en Millennials (25 tot 40 jaar) een substantieel ander koopgedrag vertonen dan hun voorgangers. Zij koken minder vaak dan mensen uit generatie X en Babyboomers en dragen flink bij aan de groei van bezorgdiensten. Toch staat broccoli in de top tien van groenteconsumptie van mensen tot 40 jaar.

Kansen voor brassica
Bloemkool en broccoli scoren hoog op de lijst van meest online bestelde groenten: plek vier en vijf. Daarnaast is bloemkool goed vertegenwoordigd in diverse verspakketten, zoals Curry Madras en groentesoep.

De omzetten van supermarkten in verspakketten is in vijf jaar tijd verviervoudigd en dat is dus goed nieuws voor broccoli en bloemkool. Recent hebben diverse supermarkten het assortiment uitgebreid met nieuwe ovenschotels en soepen. Ook de verkoop van pureersoepen doet het goed, waarin geregeld bloemkool als ingrediënt is te vinden.

Groot areaal in brassica
In Nederland is het areaal in brassica maar liefst 12.000 hectare. Dat
levert een oogst van 305 miljoen kilo bloemkool en broccoli op. Samen zijn zij goed voor de helft van de productie van koolsoorten in Nederland.

Voor meer informatie:
Wilco van den Berg
GroentenFruit Huis
vandenberg@groentenfruithuis.nl
www.groentenfruithuis.nl 

Publicatiedatum: