Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vietnamese fruitsector wil achterstand inhalen

Thaise fruitexport geraamd op 8,67 miljard euro

De Thaise fruitteelt bedraagt slechts 5,43 miljoen ton per jaar, maar de exportomzet zal in 2022 naar verwachting 8,53 miljard dollar (8,67 mld euro) bedragen. Deze cijfers doen de Vietnamese fruitsector de vraag stellen: Wanneer halen we de achterstand in?

Volgens het Vietnamese ministerie van Landbouw bedraagt de Vietnamese fruitteelt 12 tot 13 miljoen ton per jaar. Vietnamees fruit is dus niet alleen voldoende voor binnenlandse consumptie, maar ook voor de export naar 60 landen en gebieden over de hele wereld, waarmee het land jaarlijks miljarden dollars verdient.

In 2019 bereikte de Vietnamese exportomzet van groenten en fruit 3,7 miljard dollar. Deze daalde echter tot 3,26 miljard dollar in 2020 en 3,55 miljard dollar in 2021. Tegelijkertijd steeg die van Thailand van 3,76 miljard dollar in 2019 tot meer dan 4,2 miljard dollar in 2020 en tot 5,3 miljard dollar in 2021.

Voor Vietnam ligt de fruitteelt bijna 2,4 keer hoger, maar de exportomzet bedraagt nog steeds meer dan 3 miljard dollar per jaar.

Volgens Vu Kim Hanh - voorzitter van de Business Association of High Quality Vietnamese Products - is de mentaliteit van fruittelers in Thailand veranderd. Zij hebben een ecosysteem van hele gezelschappen georganiseerd om elkaar te steunen en te helpen. Zij zijn overgegaan tot diepgaande verwerking met hogere kwalificaties. Terwijl de Vietnamese telers verse durian, gedroogde durian en bevroren durian verkopen, heeft Thailand durianbuffetten in restaurants georganiseerd.

Thailand heeft zwaar geïnvesteerd in marktonderzoek en ontwikkeling. Thaise universiteiten en onderzoeksinstituten hebben allemaal strategieën uitgestippeld voor de verre toekomst. Ook in marketing wordt geïnvesteerd om professioneler te worden en de marketingprogramma's van Thailand zijn zeer effectief geweest, aldus Hanh.

Bron: vietnamnet.vn

Publicatiedatum: