Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Willem Tolhoek een jaar actief als zelfstandig recruiter binnen FreshRecruitment

"Als je zorgt voor tevreden opdrachtgevers, dan komen ze ook bij je terug"

Tholen - Na bijna 30 jaar in commerciële functies in de AGF-handel gewerkt te hebben, begon het werk voor Jan Willem Tolhoek wat routinematig aan te voelen. Ruim een jaar geleden gooide hij het over een andere boeg, nog altijd binnen zijn geliefde verssector, nu als recruiter namens FreshRecruitment. "Ik vind het geweldig, leer elke dag bij en iedere vrijdag verbaas ik me dat de werkweek alweer voorbij is."

Toen Bob Verburg - de oprichter van FreshRecruitment waar Jan Willem via een franchiseconstructie bij aangesloten is - hem voorstelde om recruiter te worden, moest hij daar in eerste instantie niets van hebben. "Ik zag recruiters altijd als "ordinaire CV-schuivers". Bob overtuigde me dat ik met mijn ervaring in de sector juist voor kandidaten en bedrijven het verschil kan maken. Ik ken de sector, de mensen en ook de cultuurverschillen tussen de bedrijven. Hoewel ik geen specifieke ervaring had in het recruitingvak, weet ik wel dat er geen of weinig recruiters zijn met vergelijkbare ervaring in alle facetten van de AGF-handel. Ik ben actief geweest in de handel van Hollandse groenten en fruit, weet mijn weg in Zuid-Europa en overzee en verkocht aan retail, groothandels en verwerkende industrie. Dat netwerk komt nu heel goed van pas."

Juiste balans
"Van Bob heb ik reeds veel geleerd. Als ik zie wat ik al tegengekomen ben in een jaar tijd, dan heeft hij in de 25 jaar dat hij in dit vak zit nog veel meer meegemaakt. Dankzij FreshRecruitment kan ik bovendien putten uit een enorme database aan kandidaten en netwerk. Overigens werk ik als zelfstandige en dat spreekt mij ook erg aan. Als ik geen kandidaten plaats bij bedrijven, heb ik ook geen inkomsten", vertelt Jan Willem. "Wat ik vooral leuk vind is dat ik het hele traject begeleid, van het eerste contact tot de evaluatie achteraf. Ik ontzorg de bedrijven in het hele traject, dat is geen kwestie van snel vacatures invullen uit je database of netwerk, je kijkt naar het hele plaatje. Soms wordt de woonwerk-reisafstand afgedaan als onbelangrijk, maar niemand wordt er vrolijker van om elke dag een uur of meer heen en terug in de auto te zitten, terwijl dat in deze sector wel gebeurt. Zoals met zo veel dingen, is het zoeken naar de juiste balans."

"Dat ik uit de sector kom, spreekt bedrijven en kandidaten aan en ik wordt meestal door de AGF-sector als één van hen gezien. Die binding heeft een gemiddelde recruiter niet en die is zeker van belang voor vertrouwen en kennis van de sector. Bovendien vind ik het ook mooi om met ze te sparren. Heel vaak worden zaken in de AGF-sector als normaal gezien, terwijl er soms best wel vraagtekens bij gezet mogen worden. Vanuit mijn nieuwe functie kan ik dat nu met een frisse blik doen, waarbij vertrouwelijkheid natuurlijk bovenaan staat en in die zin ben je ook een soort van consultant geworden. Veel zaken in de AGF-sector worden voor normaal aangenomen, omdat "het altijd zo is geweest". Waarom moet de prijsafstemming dagelijks om 6.45 uur plaatsvinden op een druk moment van de dag? Waarom zijn er nog zo relatief weinig vrouwen te vinden op de commerciële afdeling? Waarom is het gros van de QA-mensen vrouw en QC-mensen juist weer man? Dat zijn leuke dingen om over te sparren."

In de spiegel kijken
Een andere belangrijke vraag is, wat vinden kandidaten belangrijk? "Ik ben er steeds meer achter gekomen hoe bepalend iemands levensfase is voor zijn carrière. Heel algemeen gezegd kijkt een 25-jarige vaak naar wat leuk is en is op zoek, een 35-jarige naar de groei die hij - vooral ook financieel - kan maken, een 45-jarige zoekt vastigheid en een 55-jarige is juist op zoek naar plezier in zijn job. Hoeveel bedrijven zijn er echt bezig om het hun personeel zo goed mogelijk naar de zin te maken? Ook werknemers in de AGF-handel zouden vaker in de spiegel moeten kijken en eerlijk tegen zichzelf moeten zijn. Vinden ze het werk wat ze doen écht leuk? Heel veel mensen zitten vast in hun dagelijkse routine en kijken daardoor niet om zich heen, terwijl dat juist nieuwe wegen kan openen en plezier in  het werk kan brengen."

Ik richt me op de verssector in de breedste zin van het woord en mag dan ook wat meer aanverwante bedrijven tot mijn klantenkring rekenen. Voor een bananenfabriek had ik onlangs een vacature waarbij de kandidaat zelf de gewenste vrije dagen mocht invullen. Zulke dingen lijken in de AGF-sector onbestaanbaar. Je moet daar wel een kandidaat bij zoeken die daarbij past en de verantwoordelijkheid aankan, maar waarom zou dat in de AGF-handel niet kunnen? Ik heb inmiddels een redelijk netwerk opgebouwd bij afstudeerders van bijvoorbeeld HAS en HBO-opleidingen. Deze jonge generatie kijkt echt anders aan tegen arbeidsvoorwaarden. Het salaris is al lang niet meer het belangrijkste criteria. Wil je interesse van de jeugd hebben, dan zul je daar ook de voorwaarden voor moeten scheppen."

Inmiddels mag Jan Willem al de nodige bedrijven tot zijn klantenkring rekenen. "Dat valt me na een jaar enorm mee en uiteindelijk is het simpel. Als je zorgt voor tevreden opdrachtgevers, dan komen ze ook bij je terug. Ik hoef geen 100 klanten te hebben en pas ook niet bij iedereen. Daarom wil ik met alle kandidaten en bedrijven altijd een persoonlijk gesprek. Dan kun je kijken of de klik er is en wat er werkelijk speelt. De kandidaat die bij het ene bedrijf meteen wordt afgewezen, kan bij een ander bedrijf prima passen. Dat ligt vaak niet zo zwart-wit. Alle assessments en testen ten spijt, als het gevoel er niet is, dan gaat het ook tussen bedrijven en kandidaten niets worden. Sommige HR-functionarissen zien me als concurrent en eerlijk gezegd begrijp ik dat niet zo. Zij hebben een heel ander netwerk en je kan elkaar aanvullen op bepaalde vlakken. Je zou juist veel meer gebruik kunnen maken van elkaar. Heel vaak worden de recruiters in één zin genoemd met hoge kosten, dit is natuurlijk zeer betrekkelijk, want wat kost het als je maanden geen vacature in kunt vullen of niet op zijn plek zit?"

Voor meer informatie:
Jan Willem Tolhoek
FreshRecruitment
+31 (0)6 8218 3103
janwillem@freshrecruitment.com 
www.freshrecruitment.com