Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Peru betreedt 12 nieuwe exportmarkten met blauwe bessen

Peru wil in de toekomst nog 12 nieuwe exportmarkten betreden. Dit volgt op de recente opening en eerste exportladingen naar Portugal, Israël en Jordanië, die deel uitmaken van het huidige seizoen. "Het is ons doel om voor het eind van dit seizoen nog een markt te betreden, maar we weten nog niet of dat lukt, omdat het afhankelijk is van verschillende factoren," zegt Luis Miguel Vegas, algemeen manager van de Association of Blueberries Producers of Peru (ProAránanos).

Peru staat al bij 62 internationale markten bekend als topproducent en exportland voor blauwe bessen. ProAránanos schat dat het land voor het huidige seizoen 2022-2023 ongeveer 25% meer zal exporteren dan de 250.000 ton aan blauwe bessen van vorig jaar.

De focus ligt echter niet alleen op de groei, maar ook op een diversificatie van de markten, het spreiden van risico's en het vergroten van de verkoopkansen voor de Peruaanse telers en exportbedrijven. Gezien de wereldwijde risico's en gebeurtenissen heeft de Peruaanse blauwe bessensector al vroeg geleerd om niet te afhankelijk te zijn van slechts een paar belangrijke markten. "Het is voor ons belangrijk om een grotere diversiteit aan markten te bereiken, zodat er meer verkoopkansen zijn voor de bedrijven. We zijn momenteel bezig met 12 nieuwe bestemmingen," legt Miguel Vegas uit.

Het betreden van nieuwe markten gebeurt niet van de ene op de andere dag. Er zijn veel inspanningen voor nodig vanuit de overheid en ministeries, ambassades en agentschappen zoals Senasa, maar ook vanuit de sector en verschillende specialisten met zusterbedrijven in het nieuwe exportland. Het is algemeen bekend dat er tussen de 10-15 jaar overheen gaat voor een product een nieuwe markt kan betreden. 

Miguel Vegas geeft een kleine hint over de manier waarop Peru dit aanpakt: "Senasa organiseert bilaterale technische vergaderingen met de agentschappen in het land van bestemming om te zien wat de sanitaire en fytosanitaire vereisten zijn. Ze blijven doorlopend met hen in contact om de nodige technische informatie uit te wisselen voor het betreden van een nieuwe markt. Daarnaast coördineren ze samen met ProAránanos het openingsproces, in samenwerking met de internationale handelsorganisaties van de overheden."

Het is ook behoorlijk veel werk om bij te houden in welke fase elk land zich bevindt op die weg naar marktsucces. "Er zijn bestemmingen met geavanceerdere processen dan andere. Momenteel zijn we onder andere bezig met Indonesië, Vietnam, Zuid-Korea en Japan," zegt Miguel Vegas.

Voor meer informatie:
Luis Miguel Vegas
Proarandanos
Tel: +51 980 503 363
contacto@proarandanos.pe  
www.proarandanos.org  

Publicatiedatum: