Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verpakkingen met een op vezels gebaseerd alternatief voor plastic

Duurzaamheid is een belangrijke trend die het aanzien van AGF-verpakkingen verandert. De trend wordt beïnvloed door drie met elkaar verweven marktfactoren.

De consument van tegenwoordig maakt zich steeds meer zorgen over het milieu. Uit de duurzaamheidsbarometer van Mintel voor 2022 blijkt dat perioden van langdurig extreem weer in heel Europa milieukwesties scherper hebben gesteld voor Europese consumenten. Uit het rapport bleek dat het aantal consumenten dat zich zorgen maakt over klimaatverandering met 7% is gestegen ten opzichte van 2021, terwijl een derde van de consumenten wereldwijd zich grote zorgen maakt over plasticvervuiling.

Ten gevolge van de toegenomen druk van consumenten en om de eigen duurzaamheidsbeloftes na te komen, willen veel merken en retailers overstappen van plastic verpakkingen naar duurzamere alternatieven.

Ook wetgevers beginnen in actie te schieten, waardoor deze overgang een wettelijke verplichting wordt. In 2023 verbiedt Spanje plastic verpakkingen voor alle groenten en fruit die minder dan 1,5 kg wegen. En in Frankrijk is dit jaar reeds een wet van kracht geworden, die plastic verpakkingen voor 30 soorten groenten en fruit verbiedt, waaronder basisvoedingsmiddelen zoals bananen, paprika's en appelen. Hoewel zachtfruit en cherrytomaten momenteel niet onder het verbod vallen (retailers hebben langer de tijd gekregen om alternatieven voor deze producten te vinden), zullen tegen 2026 alle plastic verpakkingen voor hele groenten en fruit verboden zijn.

Deze drijfveren motiveren veel telers en verpakkers om over te stappen van plastic verpakkingen naar op vezels gebaseerde alternatieven, want zo voldoen ze aan de wetgeving, de behoeften van hun klanten en de wensen van de consument.

Een succesvol voorbeeld van deze aanpak is de Britse tomatenteler The Tomato Stall, die de duurzaamheidsfilosofie die het bedrijf in de teelt toepast nu ook wil doortrekken naar de packaging. De teler ging een partnerschap aan met Graphic Packaging International om zijn vorige flow-wrapped tray te vervangen door een 100% op vezels gebaseerd alternatief.

Met een 'first-to-market'-ontwerp ontwikkelde Graphic Packaging een oplossing die hetzelfde beschermingsniveau biedt als de vorige verpakking en bestand is tegen gekoelde opslag, zonder afbreuk te doen aan de versheid van het product. Deze overstap naar een op vezels gebaseerde verpakking heeft de hoeveelheid plastic in het gamma van The Tomato Stall aanzienlijk verminderd, terwijl tegelijkertijd een opvallende, visueel aantrekkelijkere verpakking is gecreëerd.

Belle Harvest, een Amerikaanse appeldistributeur, werkte samen met Graphic Packaging om nieuwe recyclebare kartonnen verpakkingen voor zijn premium producten te creëren die niet alleen functioneel en esthetisch aantrekkelijk zijn, maar ook gelijkwaardige prestaties leveren op het gebied van productbescherming en versheid.

Na de implementatie meldde Belle Harvest dat de kartonnen verpakkingen de appelen daadwerkelijk betere bescherming bieden tegen beurse plekken tijdens transport en opslag. Het percentage beschadigingen aan de appelen is met ongeveer 15% verminderd.

Door een samenwerking aan te gaan met een expert op het gebied van vezelverpakkingen kunnen telers en distributeurs hun verpakkingen duurzamer maken en tegelijkertijd efficiënt blijven in de toeleveringsketen en aan de wensen van de consument voldoen.

Deze aanpak maakt de productcategorie toekomstbestendig tegen het toenemende anti-plastic beleid van de wetgever en de anti-plastic houding van de consument, maar – en dat is nog belangrijker – elke succesvolle op vezels gebaseerde verpakkingsoplossing is een belangrijke stap in het verminderen van de wereldwijde afhankelijkheid van plastic.

Voor meer informatie:
PHD Marketing Limited
Tel: +44 1977708643
cath.mace@phdmarketing.co.uk 

Publicatiedatum: