In de fabriek van het FrischFrucht uit Hamburg verwerkt men op piekmomenten meer dan 10 ton granaatappelen per dag tot kant-en-klaar eetbare granaatappelpitjes. Na de ingebruikname van de moderne en sterk geautomatiseerde installatie in januari 2021 heeft het convenience fruit uit eigen productie snel aan betekenis gewonnen, vertelt Hüseyin Can Olgun, directeur van frutal en exclusieve verkoper van het product.
Om twaalf maanden per jaar aan de groeiende markt te kunnen leveren, worden de granaatappelen afhankelijk van het seizoen vanuit verschillende herkomstlanden en uit Marokkaanse contractteelt afgenomen. Bij de inkoop wordt er in het bijzonder gelet op de sociale certificaten, bijvoorbeeld GRASP en SMETA. "We nemen zowel granaatappelen voor de directe verkoop, alsook de benodigde grondstoffen voor de verwerking uit de verschillende herkomstlanden af. De inkoopsituatie is in twee opzichten veranderd: ten eerste willen de telers alleen nog met betrouwbare partners samenwerken, wat wij ook kunnen garanderen door de afname van de volledige oogst. Ten tweede is de inkoop onder andere vanwege scheepsvertragingen aanzienlijk moeilijker geworden, waardoor we rekening moeten houden met langere leveringstijden", schetst Hüseyin.© frutal GmbH & Co. KGDe granaatappelpitjes worden onder de merknaam Ruby Pearls verkocht. Ze zijn verkrijgbaar in 'to go' schaaltjes van 70g-150g, net als in grote verpakkingen van 1 kg voor de verwerking in de horeca. De Europese logistiek wordt verzorgd door een jarenlange vaste partner en is vrijwel overal binnen één dag mogelijk.
De granaatappelpitjes worden exclusief verkocht via frutal, waardoor de afnemers profiteren van de bestaande competenties op het gebied van inkoop, fruitlogistiek, traceerbaarheid en distributie. De granaatappelpitjes zijn dan ook het hele jaar door in de handel verkrijgbaar, benadrukt Hüseyin. "Vroeger was de granaatappel een puur winterproduct, maar daar is snel verandering in gekomen. Wij zien momenteel het hele jaar door een stabiele vraag naar onze granaatappelpitjes, echter met een duidelijke afzetstijging tussen november en februari. Voor de rest zien we een goede vraag in de Duitse retail."
Natuurlijke verlenging van de minimale houdbaarheid
Ondanks de indrukwekkende productiecapaciteit van meer dan 10 ton per dag staat de uitstekende productkwaliteit in de breedste zin van het woord op de voorgrond staan. Hüseyin: "Het is ons doel om een kwalitatief hoogwaardig product met een goed prijs-kwaliteitsverhouding te produceren en de afnemers een veilig product aan te bieden. De voedselveiligheid bij de productie en logistiek, evenals de sociale verantwoordelijkheid tegenover ons personeel, staan daarbij op de eerste plaats. Nog dit jaar zal een medewerker uit het kwaliteits- en duurzaamheidsmanagement een duale opleiding binnen ons bedrijf voltooien en ons team versterken. Daarnaast werken we in nauwe samenwerking met een Europese onderzoeksgroep in verband met de natuurlijke verlenging van de minimale houdbaarheid van ons product."
Voor meer informatie:
Hüseyin Can Olgun
frutal GmbH & Co. KG
Lindhorster Straße 4
D-21218 Seevetal, Duitsland
Tel: +49 (0) 172 6315120
huseyin@frutal-gmbh.de
www.frutal-gmbh.de