Spaanse Vereniging van Telers van Tropisch Fruit

Collectief merk voor mango's uit Malaga

Mango is samen met avocado het embleem van de Axarquía geworden. Nergens in Europa worden zoveel mango’s geteeld als in deze streek van de Zuid-Spaanse provincie Málaga. De tropische fruitsector heeft er zelfs voor een revolutie gezorgd in de economie van het gebied, aangezien de streek vóór de komst van de mango- en avocadobomen tot een van de armste regio’s van Europa behoorde. Nu, na decennia van werk, is in de streek een van de meest bloeiende fruitsectoren van het Europese continent te vinden.

En eindelijk kan de mango uit Málaga nu ook zijn geografische oorsprong op de internationale markten onderscheiden en verdedigen aan de hand van het onlangs toegekende collectieve merk Mango de Málaga dankzij de inspanningen van de Spaanse Vereniging van Telers van Tropisch Fruit. De oprichting van het merk zou nooit mogelijk zijn geweest zonder de steun van en de samenwerking tussen vele telers en handelaren van de provincie. Ook Europese supermarktketens zetten hun schouders onder het initiatief, zoals het Duitse Edeka, een van de drijvende krachten achter de lancering van het merk op de Europese markt. 

"De Spaanse Vereniging van Telers van Tropisch Fruit werd 8 jaar geleden opgericht met als doel de teelt van tropisch fruit te promoten en de telers op de markt te verdedigen. We zien al jaren hoe de mango's die in onze regio worden geteeld hun identiteit verliezen en gebagatelliseerd worden, omdat ze in de toeleveringsketen niet onderscheiden worden van het fruit van andere herkomstlanden", vertelde Domingo Medina, voorzitter van de vereniging, op de officiële presentatie van het merk in Málaga. "Dat terwijl onze mango’s steeds op het optimale rijpingspunt worden geoogst en een lagere ecologische voetafdruk hebben dan die van het fruit van andere oorsprongen. En dan hebben we het niet alleen over de lange reizen per boot of vliegtuig naar de Europese markt, maar ook over het feit dat er in die landen een hogere plaag- en ziektedruk is, wat betekent dat er meer gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt." 

"Het doel van de registratie van het merk Mango de Málaga is om de oorsprong van dit tropische fruit in de verf te zetten en het product te promoten op de consumentenmarkt", benadrukte hij. De provincie Málaga is het zwaartepunt van de Europese mangoteelt en herbergt 80% van het ongeveer 4.800 hectare grote mango-areaal in Andalusië. "De uitstekende omstandigheden wat betreft waterstress en de vele zonuren in de provincie Málaga voorzien het fruit van een hoog niveau aan flavonoïden, een uitzonderlijk gezondheids-bevorderende antioxidant, die mango's uit andere tropische streken niet in dezelfde mate bevatten."

"De registratie van het merk Mango de Málaga is een eerste stap in de erkenning van dit kwaliteitsvolle en gezonde product dat in onze provincie wordt geteeld, maar niet de laatste, want nu werkt de vereniging al aan de erkenning van de gedifferentieerde kwaliteit door middel van een beschermde geografische aanduiding", zo merkte Domingo op.

"Het initiatief werd vanaf het begin sterk ondersteund"
"Voor het beheer van het merk is een paritair comité opgericht, met een gelijk aandeel van leden uit de teeltsector enerzijds en pakstations, handelaren en verwerkingsbedrijven anderzijds, dat waakt over de technische en commerciële belangen en de juridische bescherming van het collectieve merk", voegde Prudencio López, hoofd van de commissie, eraan toe. 

"Het initiatief werd vanaf het begin sterk ondersteund door een tiental pakstations en verwerkingsbedrijven die zich momenteel aan het registreren zijn als geautoriseerde gebruikers van het collectieve merk." Ongeveer 90% van de mangohandelaren in de provincie hebben zich aangesloten. Via de regelgeving omtrent het gebruik van het collectieve merk krijgt de markt de garantie dat het Mango de Málaga-fruit altijd een homogene kwaliteit biedt, geaccrediteerd door CAAE, een extern certificeringsbureau. 

"Het collectieve merk Mango de Málaga, dat de aandacht vestigt op de geografische oorsprong van onze mango's, zal ongetwijfeld een impact hebben in de waardeketen, omdat het de Europese consument wijst op het lokale karakter en de kleinere CO2-voetafdruk van de teelt en ook op de kwaliteit en voedselveiligheid van dit product. We stellen ons tot doel het Mango de Málaga-project bekend maken op de Spaanse en Europese markt om zo het marktaandeel van onze mango’s te kunnen vergroten ten aanzien van het fruit van andere teeltgebieden dat tegelijkertijd met ons product op de markt aanwezig is", benadrukte Prudencio. "Daarom nodigen we alle handelaren en telers uit om zich bij ons aan te sluiten en het merk nog sterker te maken." 

Voor meer informatie:
Prudencio López
Beheercommissie Mango de Málaga
prudencio@naturaltropic.es


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven