Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Dit jaar 25-30% meer Spaanse mango’s"

Het langverwachte Spaanse mango-seizoen is weer van start gegaan in de Spaanse provincie Granada. Er worden momenteel ook cherimoya’s geplukt en later volgen dan de avocado’s. Ondanks de grote uitdagingen omwille van de droogte dit jaar, heeft de tropische teelt in de provincie een grote sprong gemaakt.

"We hebben berekend dat onze opbrengststijging ongeveer 25-30% zal bedragen in vergelijking met voorgaande jaren, deels door een toename van de productie van de bomen, deels door de uitbreiding van het areaal. Dit jaar komen er bij ons immers nieuwe percelen in productie. We plukken nu ondertussen fruit op meer dan 100 hectare", vertelt José Antonio Fajardo van Frutas Fajardo. "Men verwacht dit seizoen in de provincie Málaga ongeveer 15% meer fruit en in Granada 30% meer, maar die cijfers hadden eigenlijk nog veel hoger kunnen liggen. Als het meer had geregend en vooral als de temperaturen milder waren geweest – want de hoge temperaturen vertragen precies de ontwikkeling van het fruit –, hadden de volumes in Granada dit seizoen met 50% kunnen groeien."

"De maten zullen dit seizoen niet zo groot zijn, eerder middelmatig. Maar we zien dat niet als iets negatiefs, want grote maten hebben echt een beperkte markt, meer nog dan kleine maten. De kleinere maten kunnen we doorgaans goed afzetten op de lokale markt."

"Wij plukken de eerste mango’s traditioneel op 1 september, terwijl de oogst in Málaga zo rond 15-20 augustus begint. We wachten liever iets zodat de Brix-waarde van het fruit minimaal rond de 10-12 ligt en de mango's een optimaal rijpingspunt hebben, want daar ligt precies het verschil tussen de geïmporteerde vliegtuigmango en de Spaanse boomgerijpte mango. Als we te ongeduldig zijn, kunnen we die toegevoegde waarde en dat unieke concurrentievoordeel niet bieden."

"In andere teeltgebieden, bij veilingen, zie je net als elk jaar fruit dat niet rijp wordt geoogst. Dat is zeer contraproductief voor de hele sector. Als met dat product de markt wordt geopend en je aan het begin van het seizoen een onbevredigend gevoel creëert bij inkopers en consumenten, dan zijn er zeker klanten die de fruitsoort de rest van het seizoen links laten liggen." Het onrijp oogsten is heel schadelijk in het geval van de Spaanse mango, een zeer exclusief product waarvan de afzet zich in korte tijdsspanne concentreert en plaatsvindt in een context van sterke concurrentie vanuit overzeese markten.

"Laten we niet vergeten dat er Braziliaanse handelaren zijn die net zoveel mango’s op de markt brengen als er in heel Spanje worden geoogst, en dit jaar vrezen we zelfs dat ze zullen proberen hun seizoen te verlengen, aangezien het hen tot nu toe niet helemaal voor de wind is gegaan. Daarom is het zo belangrijk om de markt duidelijk te maken dat kleinere maten geen probleem zijn", benadrukt hij. "Momenteel worden er zelfs overzeese mango’s in kartons van 4 kilo verkocht voor € 4-5, inclusief transport-, arbeids- en kartonkosten. Die prijzen dekken niet eens de teeltkosten. De groothandelsprijs van onze mango ligt tussen de € 7 en € 9 per karton, meer dan het dubbele van het overzeese fruit."

"Laat me in deze tijden van droogte toch ook even aanstippen dat de teelt van tropisch fruit minder water vereist dan die van andere fruitsoorten zoals banaan of appel, fruit dat we praktisch jaarrond consumeren. Helaas is tropisch fruit wat betreft de watervoetafdruk het voorwerp geweest van imagobeschadiging door verschillende groepen. Voordat we vooroordelen creëren, zouden we ons altijd eerst goed moeten informeren."

Spaanse cherimoya’s in Qatar en Dubai
Terwijl de mango's van Frutas Fajardo, waarvan de opbrengst dit seizoen zo'n 2,5 miljoen kilo zal bedragen, op de Spaanse markt en in Centraal-Europa worden afgezet, boren andere tropische fruitsoorten van dit bedrijf uit de Costa Tropical steeds meer nieuwe markten aan. 

"Dit jaar hebben we mispels geëxporteerd naar New York en Miami, in de Verenigde Staten, en naar Canada. We zijn aangenaam verrast door de positieve reacties vanuit die markten. En onze cherimoya’s vind je al op de markt in Qatar en Dubai", vertelt José Antonio Fajardo. "Ruim 70% van onze cherimoya-oogst wordt geëxporteerd. De grootste vraag zien we in Duitsland, Frankrijk, Polen en Zwitserland. We behoren momenteel tot de grootste cherimoyahandelaren op Europees niveau."

"Dit jaar verloopt het seizoen erg goed, met hoge prijzen en een goede vraag. Onze cherimoyateelt zal toenemen van 2 naar 3 miljoen kilo." Deze aanzienlijke toename van de opbrengst speelt volgens José Antonio Fajardo in op het grote marktpotentieel van dit fruit waarvan de provincie Granada de grootste producent ter wereld is. "Het jaar waarin de meeste kilo's cherimoya’s worden geoogst, bereiken we nog niet eens een gemiddelde van 1 kilo per Spanjaard. Aangezien de vraag blijft toenemen, kan het dus zijn dat er op een bepaald moment schaarste zal zijn."

De opwaartse trend in de consumptie van tropisch fruit is niet te stoppen. "Tot nu toe werken we enkel met Spaans fruit, maar vanaf september gaan we de avocado’s en mango’s jaarrond aanbieden", besluit José Antonio.

Voor meer informatie:
Frutas Fajardo
Tel: +34 958 64 40 92 (Spanje)
LinkedIn : Frutas Fajardo
info@frutasfajardo.com
www.frutasfajardo.com

Publicatiedatum: