Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overzicht wereldmarkt ananas

Het mondiale aanbod van ananas is kort en onvoorspelbaar, vooral door problemen in de logistiek. Nu de Europese zomer ten einde loopt, daalt ook de vraag. In Noord-Amerika is het aanbod stabiel maar krap, opnieuw door problemen met het vervoer. De vraag is de hele zomer goed geweest. Op het zuidelijk halfrond was er een tekort in Zuid-Afrika als gevolg van droogte in een van de teeltgebieden, maar de voorraden komen nu weer op peil. Het Mid-Autumn Festival [10 september 2022] zal naar verwachting de verkoop van ananas in China stimuleren. In Australië, waar het aanbod voor 100% afkomstig is van binnenlandse telers, zien we goede rendementen voor nieuwe variëteiten.

Nederland: Goede vraag en prijzen na een dip aan het begin van de zomer
De Nederlandse ananasmarkt kan zich verheugen op een goede vraag. "We hadden een kleine dip aan het begin van de zomer, van eind juni tot begin juli, maar daarna trok de markt weer aan. Het was onvoorspelbaar met veel tekorten en hoge prijzen, maar over het algemeen is de vraag erg goed geweest, zeker voor een zomerperiode", merkt een Nederlandse importeur op. Er was vooral een tekort in de dikke maten, maar dat aanbod begint nu weer aan te trekken. De prijzen liggen nog steeds rond de 12,50 euro, wat vrij hoog is, maar gezien alle gestegen kosten was een prijsverhoging ook wel nodig."

Italië: Lagere verkoop nu de zomer ten einde loopt
De ananasmarkt in Italië ziet een lichte daling van de prijzen. Een ananasimporteur uit Noord-Italië zegt dat de ananasprijzen in de zomer hoger waren, terwijl ze nu licht dalen. "In de eerste week van september is de markt aan het vertragen. Het product komt uit Costa Rica en is van zeer goede kwaliteit. De consumptie daalt echter en zal tot begin december middelmatig laag blijven: rond de kerstvakantie zal er een stormloop zijn om het fruit te kopen, met een sterke vraag en stijgende prijzen."

Ook volgens een groothandelaar uit Zuid-Italië is ananas een product dat in de zomer een gemakkelijke afzetmarkt vindt, vooral in de retailhandel en de horeca. "In de zomermaanden zorgen de hoge temperaturen voor een stijging van de groothandelsverkoop van exotisch fruit zoals ananas. Op dit ogenblik verloopt de afzet zeer goed en wij hopen dat deze tendens zich zal doorzetten. Ananas met maat 7 wordt ingevoerd uit Ecuador. De prijzen bereiken een niveau van €1,50-1,60/kg."

Volgens het GfK Consumer Panel observatory kochten bijna 9,6 miljoen huishoudens ananas in het jaar dat eindigde in juli 2022, d.w.z. meer dan 37% van de bevolking. Biologisch geteelde ananas behoudt zijn aantal kopende huishoudens op ongeveer 1,7 miljoen.

Frankrijk: Zeer hoge prijzen voor ananas uit Costa Rica en Ivoorkust
Volgens een importeur in Rungis is de ananasmarkt momenteel zeer moeilijk. De temperaturen in Costa Rica en Ivoorkust zijn relatief laag geweest, waardoor de markt zeer sterk is gestegen. Door de stijging van de brandstofprijs en van de containers stijgen de ananasprijzen, tot 13 euro per verpakking. Wat de kleuring betreft: "We hebben niet wat we willen, want we hebben meestal 1-2 kleuring terwijl we 2-3 willen. En de weinige goederen met een 2-3 kleuring kunnen oplopen tot 14 euro per pakket. Wat de vraag betreft, nu het steenfruitseizoen ten einde loopt, beginnen de consumenten zich te richten op meer winterse producten, maar de consumenten storten zich ook op ananas."

Duitsland: Moeilijke aanbodsituatie, hoog geprijsde markt
In Duitsland wordt de ananasmarkt gekenmerkt door hoge prijzen en een krappe aanbodsituatie. Costa Rica domineert het huidige aanbod in de handel. Als gevolg van de krappe bevoorradingssituatie kunnen bepaalde premiummerken en voorgerijpte producten momenteel slechts in kleine hoeveelheden worden verhandeld. "De naweeën van de coronapandemie zijn vooral merkbaar bij de luchtvrachtgoederen. Er is een gebrek aan personeel in de verpakkingsstations van de teeltgebieden zelf, dat niet van de ene dag op de andere kan worden uitgebreid. Hetzelfde geldt voor de hoge vrachtkosten waarmee wij nog steeds te kampen hebben", aldus een gespecialiseerde groothandelaar.

Noord-Amerika: Verscheping remt aanbod ananas
Op de Noord-Amerikaanse markt is de aanvoer van ananas gestaag, maar krap. Een verlader merkt op dat enkele van de grotere rederijen van tropisch fruit niet zo veel voorraden verzenden. "Zij hebben enorme schepen en als ze bijvoorbeeld bananen verscheepten, zouden ze, als ze extra ruimte hadden, die vullen met ananassen en die zouden hier dan extra voorraden zijn", zegt hij. "Wat ze nu doen is vracht verkopen. Ze brengen wel de ananassen binnen die ze nodig hebben voor het contract, maar niet de enorme hoeveelheden ananassen die ze vroeger meebrachten."

Dit veranderend verzendpatroon doet zich al minstens zes maanden voor bij het vervoer van fruit dat grotendeels uit Costa Rica komt, hoewel Mexico momenteel ook wat ananassen binnenbrengt.

Intussen is de vraag naar de tropische vrucht goed geweest. "De laatste paar weken is de vraag wat afgenomen, maar als je de juiste prijs hebt, kopen de mensen. We hebben de prijs een beetje laten zakken en de mensen kopen weer", aldus de verlader, die opmerkt dat ananas afhankelijk kan zijn van de prijs omdat het geen basisproduct is voor huishoudens, zoals bijvoorbeeld appelen of aardappelen.

Dit recente verzendpatroon heeft de markt de afgelopen maanden echter relatief sterk gehouden, tussen de $17 en $20. "Ze zeggen dat het nog zes weken zal duren als we oktober ingaan. Misschien krijgen we een beetje extra volume en zien we de prijs een beetje dalen. Maar ik zie de markt niet zakken naar $7-$8 zoals vroeger," zegt de verlader.

Zuid-Afrika: Ananasvolumes aan de lage kant, maar zullen naar verwachting vanaf volgende week beginnen aan te trekken
Verwacht wordt dat het aanbod van ananas op de Zuid-Afrikaanse markt volgende week zal aantrekken. "De afgelopen twee weken was er een tekort, maar dat is van tijdelijke aard. De ananastelers in Hluhluwe in KwaZulu-Natal kampen met een droogteperiode die de grootte beïnvloedt. Er komen veel meer kleine vruchten op de markt, niet veel van de maten 8 en 10. Het merendeel heeft de maat 12", zegt een ananashandelaar op de AGF-markt in Johannesburg.

De groothandelsprijzen liggen tussen R50 (2,90 euro) en R80 (4,60 euro) voor een karton van 8 kg ananas van maat 10, en R70 (4,06 euro) voor ananas van maat 12. Dit is geen slechte prijs, voegt de handelaar eraan toe, en het is een lichte stijging ten opzichte van vorige week.

Enkele van de grootste ananastelers van Zuid-Afrika zullen volgende week beginnen met leveren aan de markt. De vraag naar ananas trekt gewoonlijk aan wanneer de zomertemperaturen terugkeren en ananassen die worden uitgevoerd naar eilanden in de Indische Oceaan waar het toerisme weer aantrekt, hoge prijzen krijgen. Opmerkelijk: de prijs van naar de Seychellen geëxporteerde Zuid-Afrikaanse ananassen kan oplopen tot R500 (29 euro).

Zuid-Amerika: Eerste export van ananas naar Israël
Costa Rica heeft de eerste ananassen uitgevoerd naar Israël als nieuwe exportmarkt. De ananassen zijn naar verluidt in uitstekende staat aangekomen in Tel Aviv, Israël.

Costa Rica's minister van Buitenlandse Handel Manuel Tovar Rivera en de Israëlische landbouwautoriteiten vierden gezamenlijk de aankomst van de Costa Ricaanse ananassen in Israël. De Costa Ricaanse teler en exporteur Upala Agrícola is het eerste bedrijf dat heeft voldaan aan de noodzakelijke vereisten en certificeringen om de Israëlische markt te kunnen bereiken.

Het doel is de markt gestaag te laten groeien, aan de eisen te voldoen en Israël te laten zien dat Costa Rica de gewenste specificatie ananassen kan leveren. Costa Rica voegt zich bij de Dominicaanse Republiek die Israël als een van haar belangrijkste exportmarkten voor ananas beschouwt.

Dominicaanse Republiek: Focus op verhoging export tot pre-pandemisch niveau
Telers en exporteurs in de Dominicaanse Republiek melden dat de vraag naar ananas in Israël is teruggekeerd tot het niveau van vóór de pandemie. Als gevolg van de gestegen transportkosten en de wereldwijde stijging van de kosten voor chemicaliën en andere inputs kunnen zij op dit moment echter niet aan de vraag voldoen.

Het kleine eiland concentreert zich ook op het herstel van het exportaanbod van ananassen naar andere markten zoals Europa, vooral nu de dienstregelingen van de luchtvaartmaatschappijen weer normaal zijn en er meer vluchten zijn. Hierdoor kunnen meer ananassen per luchtvracht naar de wereldmarkten worden vervoerd nu het toerisme in de Dominicaanse Republiek is teruggekeerd.

China: Mid-Autumn Festival moet verkoop ananas stimuleren
In maart vorig jaar werd de invoer van Taiwanese ananassen op het Chinese vasteland verboden vanwege "schadelijke organismen" die de oogst zouden kunnen aantasten. Volgens de Taiwanese Landbouwraad produceert het eiland jaarlijks 420.000 ton ananas, waarvan 10% een jaar geleden naar China werd geëxporteerd. Het verbod is ten goede gekomen aan andere exportmarkten naar China, waaronder Maleisië, waar Taiwan nu naar exporteert.

China zelf teelt ananas in de provincie Guangdong, Hainan Taiwan en Guangxi. De totale oogst van Guangdong en Hainan samen is goed voor 85% van de totale binnenlandse opbrengst. Volgende week viert China het Mid-Autumn Festival. Dit is gewoonlijk een sterke periode voor fruit en geïmporteerd fruit en een kans voor Filipijnse en Maleisische ananas. In augustus werd aangekondigd dat Indonesische ananas markttoegang tot China heeft gekregen.

Australië: Nieuwe rassen zien hoge opbrengsten voor telers
De Australische ananasmarkt wordt voor 100% bevoorraad door de binnenlandse teelt. Telers die drie van de nieuwste, lokaal gekweekte commerciële ananasrassen telen, krijgen een aanzienlijk hogere opbrengst, volgens het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de distributie en marketing van het fruit. Hoewel de teelt van de rassen extra kosten met zich brengt in de vorm van royalty's, krijgen de bedrijven die de rassen Aus-Jubilee, Aus-Carnival en Aus-Festival hebben geteeld, volgens het bedrijf meer dan waar voor hun geld terug.

"Als we kijken naar de opbrengsten van vorig jaar, na de royalty's, presteerden de gewassen beter dan de standaard Gold-variëteit, die weer beter is dan de standaard gladde variëteit. Ik denk dat het van de maand afhangt wat het verschil is in evaluatie van de prijs, maar sommige maanden is het 28 procent hoger. We proberen het altijd als een premium product te presenteren en de Aus-Jubilee is waarschijnlijk het populairst (en het eerst uitgebracht), vooral tijdens de winter en de markt reageert er goed op."

De eerste planten werden in Yeppoon, in Centraal Queensland, op zeer kleine schaal uitgezet. Het aantal planten is gegroeid van slechts 16 tot meer dan twee en een half miljoen op dit moment. Het plan met de drie rassen is om een verschil in de markt te creëren, zodat consumenten het fruit op naam zoeken en telers en groothandelaren daardoor meer prijsstellingsvermogen krijgen.

Volgens het "Australian Horticulture Statistics Handbook" van Hort Innovation werd voor het jaar eindigend in juni 2021 71.084 ton ananas geoogst (een stijging met 8% ten opzichte van het voorgaande jaar), ter waarde van 46,8 miljoen dollar, waarvan 34% naar de verwerkende industrie ging. De gehele aanvoer blijft op de binnenlandse markt van Australië; er is geen invoer of uitvoer geregistreerd. In de retailhandel heeft 40% van de Australische huishoudens verse ananas gekocht, met een gemiddelde van 1,1 kg per winkelbezoek.

Volgende week: Overzicht wereldmarkt peren