Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

CoolTech 2022: Innovatie en het delen van gegevens

Op 21 en 22 juni organiseerden Cool Logistics en Port of Rotterdam CoolTech 2022 in Rotterdam. Verschillende sprekers presenteerden hun visie op het huidige landschap in cool logistics, maar ook hun visie op wat er moet veranderen om de sector vooruit te helpen. De meest gehoorde noties gingen over het delen van data, in plaats van data voor jezelf te houden, zodat systemen met elkaar kunnen communiceren en iedereen er uiteindelijk beter van wordt. Om dit te bereiken zal er geïnvesteerd moeten worden door de partij die de afgelopen jaren de meeste winst heeft gemaakt: de rederijen.

Klik hier voor de fotoreportage van CoolTech 2022.

Weinig verandering in de reefer sector
Na het openingswoord van Matthijs van Doorn van het Havenbedrijf Rotterdam sprak Sun Intermodal directeur Mark Bennet over de veranderingen in reefercontainers. "Als het gaat om geïsoleerde containers, dan zijn ze eigenlijk al 25 jaar onveranderd. En als we eerlijk zijn, is in de afgelopen 50 jaar nog geen verandering opgetreden." Bennet gelooft dat het verminderen van het stroomverbruik een goede manier is om de kosten te drukken, maar het gebruik van dikkere isolatie zal de grootste stap voorwaarts betekenen. Het is dus tijd om te innoveren als het gaat om reefercontainers.

Als haven de verandering omarmen
Raoul Tan, directeur van Naviporta in de Rotterdamse haven, deelde zijn visie op de digitalisering van havens. Om relevant te blijven, ontwikkelden ze een systeem genaamd Noviporta, een digitaal systeem dat helpt bij import en export. "Naviporta is een neutraal systeem dat als doel heeft de handel te vergemakkelijken. Onze gegevens worden niet te gelde gemaakt en helpen echt bij het exporteren naar bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk. Dit systeem biedt alle benodigde documentatie om naar het Verenigd Koninkrijk te exporteren en neemt het papier, de rompslomp en eigenlijk ook een deel van de kosten weg. In feite creëren we een snelle lijn om alle problemen die Brexit met zich meebrengt op te lossen."

Van rederijen wordt verwacht dat ze hun winsten gebruiken voor investeringen
"Waar komt het geld vandaan?" Dat was de vraag die Matteo Iagatti in zijn presentatie wilde beantwoorden. De aanwezigen laten zien dat het geld inderdaad voor rederijen sinds de start van Covid is gaan stromen. Hun inkomsten zijn aanzienlijk gestegen, maar ook hun investeringen zijn opgevoerd. In 2021 was er een toename van 64% in investeringen door de sector, in totaal € 23,5 mld. "Rederijen hebben inderdaad veel geld verdiend. Ik neem het hen echter niet kwalijk, dit is kapitalisme aan het werk."

Gegevens tonen aan wanneer CEA moet worden gebruikt voor bio-bananen
AgroFair is gespecialiseerd in bananen, met een focus op de bio-bananen. CEO Hans-Willem van der Waal stelde dat een groot probleem bij het transport van bananen kroonrot is. Normaal gesproken kan dit worden tegengegaan door het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, maar voor bio-bananen is dit geen optie. "Het gebruik van CEA als standaard zou te duur zijn, omdat het € 950 per container zou kosten. Dankzij de gegevens die we ontvangen en hebben geanalyseerd, weten we nu wanneer het optimaal zou zijn om CEA te gebruiken en wanneer dit niet echt nodig is. We hebben nu het risico op kroonrot geminimaliseerd, terwijl we de kosten laag hebben gehouden, dankzij de gegevens die we hebben."

Trackers helpen bij temperatuur, diefstal van gehuurde containers en schade aan gewassen
Tive's Matthew Holland sprak over de voordelen van hun datatrackers. Het belangrijkste is volgens hem om ervoor te zorgen dat alles op tijd en volledig aankomt. Trackers helpen met oplossingen voor beveiliging, conditiebewaking en zichtbaarheid. "Trackers kunnen worden weggegooid en teruggestuurd en zorgen voor waarschuwingen en meldingen via telefoons of desktops. Dit kan aanzienlijk helpen bij voedselverspilling. Zo hadden we onlangs een aspergezending van € 85.531, waarbij Solo 5G temperatuurschommelingen detecteerde en we dit onmiddellijk onder de aandacht van de klant konden brengen. Het bleek dat de temperatuur van de container op cyclus was ingesteld. De fout werd gecorrigeerd en de producten kwamen op tijd en goed aan."

Gegevens delen om de koelketen efficiënter te maken
Carrier Transicold Telematics Sales Manages Alan Peart begon met op te merken dat elke 15 minuten 13,5 ton voeding van bederf zou kunnen worden gered als een koelwagen zou worden gebruikt. "Het is tijd om opnieuw na te denken over de manier waarop gegevens een organisatie binnenkomen. Voor gecertificeerde data is het van cruciaal belang dat gegevens accuraat en op tijd zijn en daarom werken wij samen met derde party-oplossingen om hun oplossing zo goed mogelijk te maken. Bovendien kunnen we hun systeem aanvullen door extra gegevens te leveren als de klant daarom vraagt. Peart maakte duidelijk dat het voor bedrijven van vitaal belang is om te gaan samenwerken als het gaat om het delen van hun gegevens."

Hoe ziet de groei van slimme containers eruit?
Martin Dixon van Drewry Shipping gaf de laatste beoordeling van het bedrijf over de toekomst van slimme containers. Hun schatting is dat de slimme containervloot de komende 5 jaar 8-voudig zal groeien: "Tegen die tijd zullen we 8,7 mln slimme containers zien, aangezien de groei in 2021 alleen al ongeveer 30% was. Dat gezegd hebbende, zal over vijf jaar 66% van de slimme containers bestaan uit droge containers, terwijl het aandeel van de reefervloot zal afnemen. Als we alleen naar de koelcontainervloot kijken is momenteel al een derde van die vloot slim. Tegen 2026 verwachten we dat 90% van de reefervloot uit slimme containers zal bestaan."

Het wegnemen van digitale barrières is het doel
"Mensen hebben een hekel aan verandering, maar de sector moet vooruit," stelde Niels Prebensen. Als directeur productmanagement bij Emerson ziet hij het als doel om zoveel mogelijk digitale barrières weg te nemen. "Op dit moment spreken verschillende containers allemaal een andere taal en dat moet uniformer worden, op cloud-niveau. Bluetooth zou de beste optie zijn, omdat het gratis is en gericht op de consument. Tegelijkertijd brengt het gebruik van Bluetooth zijn eigen uitdagingen met zich mee als het gaat om bereik."

Voedselverspilling; verantwoordelijkheden van de spelers in de toeleveringsketen
Ter afsluiting van de eerste dag vond een discussie over voedselverspilling plaats tussen Rogier Rook van Nature's Pride, Niels Prebensen van Emerson, Charlotte Goos van Portbase en Stein van Est van Maersk. Rook benadrukte dat vertragingen de grootste uitdaging in de sector is als het gaat om voedselverspilling. "Vertragingen zijn al aanwezig sinds 2016, maar het is erger geworden tijdens Covid en er is geen oplossing in zicht. Momenteel komt 10% van de containers met een vertraging van 10%. Het voedselverlies komt door het stapelen, want een vertraging van een week betekent dat je te veel producten hebt wanneer de vertraagde zending eindelijk arriveert. Er is geen mogelijkheid om 140 containers op de markt te brengen."

Van Est: "Er is iets mis in de toeleveringsketen op dit moment. We moeten proberen de situatie te herstellen door de sector te digitaliseren en het logistieke proces veerkrachtiger te maken. We hebben gezien dat rederijen meer geld verdienen en het is normaal dat deze bedrijven nu geacht worden te investeren. Het goede nieuws is dat veel verandering meestal tijdens een crisis gebeurt. Voor Maersk doen we nieuwe investeringen, zoals het nieuwe vrieshuis op de Maasvlakte. Dit moet een einde maken aan de noodzaak om ladingen verder weg van de haven te verplaatsen om producten op te slaan nadat ze zijn aangekomen."

Klik hier voor de fotoreportage van CoolTech 2022.

Publicatiedatum: