Nieuwe blauwe bessenverpakking voor Driscoll's

"Het doel was een opvallende, duurzame verpakking voor de blauwe bessen"

Tholen - Remmert Dekker Packaging heeft een nieuwe volledig recyclebare blauwe bessenverpakking voor Driscoll's ontworpen. "Ter vervanging van de plastic 'bucket' is uit de samenwerking een nieuwe kartonnen verpakking ontwikkeld, met 98 procent minder plastic", vertelt Wouter Wigman, marketing manager van Remmert Dekker Packaging.

Bij de consument en retail is steeds meer te doen om plastic verpakkingen. Dit heeft ertoe geleid dat Driscoll's bij Remmert Dekker aanklopte om de herkenbare plastic 'bucket' voor haar blauwe bessen te vervangen voor een duurzamer alternatief. "In onze bedrijfsvisie is duurzaamheid een belangrijke pijler en zijn we 2 jaar geleden gestart om ons assortiment in papieren verpakkingen aan te bieden. We zijn begonnen 125g, gevolgd door organics en grootverpakkingen. Een logische vervolg stap is de 500g groot verpakking voor de lekkere blauwe bes", vertelt Anne Hamerlinck, product marketing manager van Driscoll's.

"We zagen belangrijke trends van 'single use' plasticreductie en een groeiende vraag naar gezond snacken, ontbijten en gebruiksgemak, waar we graag mee aan de slag wilde gaan", vertelt Anne. "Zeker gedurende de Covid-pandemie werd gezond snacken steeds belangrijker. Blauwe bessen zijn hiervoor het fruit bij uitstek. Kijkende naar de groeimogelijkheden voor de retailer in de bessen categorie was het doel een duurzamere groot verpakking, maar wel met een opvallende, mooie look en behoud van kwaliteit. Daarop kwamen we bij Remmert Dekker Packaging terecht."

98 procent plasticreductie
Wouter vult aan: "We zijn ervaren in kartonnen oplossingen in groenten- en fruitverpakkingen, waardoor we het een eer vonden dat Driscoll's bij ons terecht kwam en zijn er dan ook gelijk mee aan de slag gegaan." De uitkomst is een volledig nieuw ontworpen blauwe bessenverpakking, speciaal ontwikkeld voor Driscoll's. "We gaan niet uit van een bestaande verpakking, maar gaan in gesprek met de klant en haar wensen om zo tot het gewenste resultaat te komen", gaat Wouter verder. "Uiteindelijk is er gekozen voor een verpakking, gemaakt van FSC gecertificeerd karton, met slechts een plastic venster voor het zicht op het product. Hiermee is een plasticreductie gerealiseerd van 98 procent. Het venster is, zeker voor groenten en fruit, wel een vereiste, omdat we hebben gemerkt dat de consument een product laat liggen als ze het niet kunnen bekijken. Het folie is echter makkelijk te verwijderen, waardoor je toch nog gescheiden materialen hebt. Bovendien is de verpakking ook met het folie recyclebaar. volgens de richtlijnen van Papier Recycling Nederland en KIDV."

Het resultaat is een voortvloeisel, zo stelt Wouter, uit een zeer geslaagd partnerschap. "Er was niet zo zeer sprake van leverancier/afnemer, maar we hebben veel informatie gedeeld en een kijkje gekregen in elkaars werkproces. Zo hebben wij veel inzicht gekregen in het afvulproces en transport bij Driscoll's. Op deze manier konden we een verpakking ontwikkelen naar hun maatstaven. Een verpakking die helemaal is afgestemd op het logistieke proces bij Driscoll's; de kou kan weerstaan, makkelijk te verpakken is en met een unieke hersluitbare opening en handig handvat."

Positieve feedback
Inmiddels is de verpakking bij steeds meer internationale retailers verkrijgbaar. Anne: "Vanuit de feedback die we krijgen van consumenten blijkt dat het een geslaagde innovatie is. Door een QR-code op de verpakking kunnen ze ons laten weten wat ze van de verpakking vinden. De reacties zijn uitsluitend positief te noemen. Zo geven consumenten aan dat de kwaliteit hetzelfde is gebleven, en de houdbaarheid misschien zelfs verbeterd is door de stevige kartonnen verpakking. Bovendien zien we dat het na consumptie vaak gebruikt wordt voor bewaring van ander fruit."

Deze verpakking, die ook ingezonden zal worden voor de Pro Carton Packaging Award, is puur voor Driscoll's ontwikkeld en vanuit deze partnerschap zullen ze blijven samenwerken in het verpakkingsproces. "We willen ons echter ook blijven uitbreiden in de groenten- en fruitsector en een servicerol invullen. In de sector is het snel schakelen en daar kunnen wij goed in ondersteunen met snelle oplossingen of aanpassingen door de ervaring op het gebied van kartonnen verpakkingen en voedselveiligheid. Ook zullen we steeds meer productgroepen erbij nemen, daarin schuwen we niets. We worden hierbij geholpen door het feit dat we een half jaar geleden zijn overgenomen door Van De Velde Packaging, waardoor we meer mogelijkheden hebben", besluit Wouter.

Voor meer informatie:
Wouter Wigman
Remmert Dekker Packaging
Knollendammerstraat 159
1531 BD Wormer
+31 (0)75 2040 570
contact@remmertdekker.nl      
www.remmertdekker.nl    

Anne Hamerlinck
Driscoll's
+31 (0)85 0217 000
sales@driscolls.eu  
www.driscolls.eu 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven