Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hans Liekens, Sekoya:

"We bieden jaarrond knapperige en duurzame blauwe bessen met constante kwaliteit"

De teelt, export en consumptie van blauwe bessen kent de laatste jaren maar één richting: opwaarts. Dat blijkt althans uit Faostat-gegevens van de afgelopen twee decennia en wordt ook bevestigd door meerdere internationale onderzoeken, die ook unaniem stellen dat de gemiddelde consumptie per persoon de komende jaren wereldwijd nog zal blijven toenemen.

Ondersteund door dergelijke prognoses is de sector klaar om een volgende stap voorwaarts te zetten met het creëren van toegevoegde waarde en nieuwe vormen van differentiatie. Dat is ook precies de doelstelling van het Sekoya® B2B-merkplatform.


Sekoya Pop FCM14-052

"De omzet van blauwe bessen is in Nederland al 75% van die van Red Bull. Als specialist in marketing van sterke merken zie ik dat het blauwe bessensegment, dat het zonder een sterk merk moet doen, nog veel kansen heeft om verder te groeien. Het belangrijkste criterium voor merkfruit is dat de consument nooit teleur mag worden gesteld. Er moet dus een constante kwaliteit worden gehandhaafd. Een Chiquita-banaan of een Pink Lady-appel leveren bijvoorbeeld altijd wat er van wordt verwacht. Door onderzoek weten we dat meer dan 50% van de consumentenervaringen met blauwe bessen tegenwoordig negatief is en dat minder dan 25% van die ervaringen overeenkomt met de voorkeuren van de consument. Het belangrijkste probleempunt is de stevigheid van het fruit. Sekoya richt zich op constante kwaliteit, en dat gaat samen met knapperigheid en een lange houdbaarheid", vertelt Hans Liekens, Value Chain & Retail Manager van Sekoya (op foto rechts).

"Sekoya is het eerste platform dat een leveringsprogramma van 52 weken aanbiedt van blauwe bessen met een constante kwaliteit. De meeste andere programma's zijn gericht op Southern Highbush/Low-Zero Chill rassen (teelt in Spanje, Marokko, Peru...) en sommige op Northern Highbush/Mid-High Chill rassen (teelt in Polen, Centraal-Europa, Noord-Amerika, Chili…). Om jaarrond consistentie te bieden, combineren we beide soorten. Sekoya heeft twee Low Chill rassen (Sekoya Pop FCM14-052 en Sekoya Beauty FCM12-097) en twee High Chill rassen (Sekoya Crunch FC13-083 en Sekoya Grande FC13-122)."

Stevigheid en maatvoering als onderscheidende kenmerken
Stevigheid en maatvoering zijn volgens Hans samen met de smaak de onderscheidende kenmerken van de nieuwe Sekoya-rassen. "We weten dat slechts 20% van de Europese bevolking blauwe bessen eet, dus 80% moet ze nog ontdekken. Als we consumenten (gebruikers en niet-gebruikers) ondervragen, geeft meer dan 75% aan een voorkeur te hebben voor grotere blauwe bessen. Dus hebben we groter fruit nodig om nieuwe consumenten aan te trekken."


Sekoya Pop FCM14-052

"Zachte blauwe bessen leiden tot verspilling in de supermarkt, en tot ontevreden consumenten, wat weer leidt tot minder herhalings-aankopen. De beste manier om meer blauwe bessen in het schap te krijgen is dus door de verspilling doorheen de hele toeleveringsketen te verminderen. Dat kan met steviger fruit dat een langere houdbaarheid heeft."

14 licentiehouders
Sekoya concentreert zich op 3 belangrijke consumentenmarkten: de Verenigde Staten-Canada, Europa en China. Het bedrijf levert haar premium fruit via een semi-exclusief netwerk van 14 zeer professionele licentiehouders (telers/handelaars). De verdeling wordt goed georganiseerd om duidelijk bepaalde volumes te leveren aan alle markten. 

"Voor onze retailklanten creëren we een zeer flexibele omgeving: de supermarktketens kunnen kiezen uit 14 leveranciers. De meeste van die leveranciers telen het fruit in 4-6 landen, zodat de supermarkten zich kunnen bevoorraden volgens hun behoeften (met lokale/nationale productie, biologisch, …)."

"Wat betreft de teelt, zien we dat de meeste Sekoya-leden op zoek zijn naar sublicentiehouders om beter in te spelen op de behoeften van een supermarkt (lokale productie) of om een jaarrond programma te kunnen afsluiten. Van geïnteresseerde telers geven we de gegevens door aan de 14 leden en zij beslissen dan of ze contact opnemen met het potentiële lid."


Sekoya Beauty FCM12-097

"Huelva is en blijft een interessant gebied voor de teelt van blauwe bessen. Deze Spaanse provincie is het teeltgebied dat het dichtst bij de Europese consument ligt. Maar als iedereen dezelfde rassen plant, dreigt er een situatie van overaanbod in een korte tijdsspanne en dat maakt de handel minder aantrekkelijk. Verder mogen we niet blind zijn voor de concurrentie uit andere regio's. Ook die zal blijven groeien. Maar als we de beste rassen dicht bij de consument planten, zijn de voordelen groot, met in de eerste plaats lokale teelt en een kleinere CO2-voetafdruk. De coronapandemie heeft ons geleerd dat sommige supermarkten zo dicht mogelijk bij huis willen inkopen."

"Supermarkten of telers die geïnteresseerd zijn in ons project kunnen rechtstreeks contact opnemen met de Sekoya-leden of met mij als Value Chain & Retail Manager", vertelt Hans.

Consumptie blauwe bessen kan komende 7 jaar verdubbelen
Er wordt voorspeld dat de wereldwijde consumptie van blauwe bessen de komende jaren zal toenemen. "Uit de gegevens blijkt dat we vandaag wereldwijd ongeveer 1 miljoen ton blauwe bessen consumeren. Binnen 7 jaar kan dit toenemen tot 2 miljoen ton. Met de nieuwe Sekoya® Genetics richten we ons op een categorie die het huidige ontbijtconcept overstijgt: de snackcategorie. Wist je dat de wereldwijde snackcategorie 4 keer groter is dan de ontbijtcategorie ($ 1.450 miljard vs. $ 398 miljard)?", vraagt Hans. "Tegenwoordig worden in Europa de meeste blauwe bessen als ontbijt gegeten. Maar grotere, knapperige en ready-to-eat blauwe bessen kunnen het gezonde alternatief worden in de snelgroeiende on-the-go categorie voor de moderne consument."

Voor meer informatie:
Hans Liekens (Value Chain & Retail Manager)
Sekoya
Tel: +32 477 531 529
[email protected]
sekoyafruit.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer