De opmars van flitsbezorgers is indrukwekkend en inmiddels concurreren ze steeds serieuzer om 'maagaandeel' met supermarkten. De groeiende populariteit zal met name impact hebben op Albert Heijn, zo analyseert supermarktgeograaf Jeroen van der Weerd.
"Door de locaties van ‘flitsers’ en die van de traditionele supermarkt van Albert Heijn in één kaartbeeld te laten zien wordt in een oogopslag duidelijk dat de opmars van flitsers met name impact zal hebben op Albert Heijn. Flitsers hanteren een actieradius van circa 1,5 kilometer om de tienminuten levertijd op de fiets te kunnen waarmaken. Bijna alle vestigingen van Albert Heijn binnen de ring ondervinden in meer of mindere mate impact van de flitsers.
Bij Jumbo ligt dat heel anders. Jumbo beschikt over (zeker in vergelijking met Albert Heijn) weinig winkels in Amsterdam. De impact is dan ook beperkt. Sterker nog, dankzij de samenwerking met Gorillas (inmiddels heeft Jumbo zelf een belang in dit bedrijf genomen) lukt het Jumbo juist om meer volume weg te zetten in Amsterdam.
Dat ook Albert Heijn een stap zou zetten in 'flitsbezorging' was een slechts een kwestie van tijd. Dat zij dit -net als Spar Holding Netherlands- willen doen met Deliveroo en Thuisbezorgd.nl is volstrekt logisch. Waarom 'darkstores' als je, zeker in een stad als Amsterdam, beschikt over een fijnmazig vestigingspatroon? De impact van 'flitsers' zoals Gorillas of Getir is, zeker voor Albert Heijn, hier het grootst."
Klik hier voor de volledige analyse van Bureau van der Weerd.
Voor meer informatieJeroen van der Weerd
Bureau van der Weerd
+31 (0)6 42 34 85 12
info@bureauvanderweerd.nl
www.bureauvanderweerd.nl