Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Markten en winkels gaan samenwerken

De brancheorganisatie van marktlieden, de CVAH en Koninklijke INretail gaan vanaf deze maand samenwerken. Het doel is om de belangen van de winkeliers en de marktondernemer waar het kan te koppelen en op de politieke kaart te zetten. Samen werken ze aan het ideaalplaatje van een levendige en bruisende stad en markt. Het past in de aanpak van INretail om het maatschappelijke belang van een bruisende en goed functionerende binnenstad voor alle partijen die er een rol spelen bij de politiek op de kaart te zetten. 

Er staat druk op bezoekersaantallen aan de binnenstad en dat merken zowel winkels als warenmarkten. Door in de lobby samen op te trekken, kunnen gedeelde belangen het best op de kaart worden gezet, zowel bij gemeenten alsook bij de landelijke politiek. 

Breed programma
Koninklijke INretail werkt aan een breed programma dat de maatschappelijke waarde van winkels en andere binnenstadspelers, zoals markten, bij de politiek in beeld brengt. Winkelgebieden en binnensteden veranderen sneller dan via natuurlijke marktwerking op te lossen is. Goede regie vanuit overheden wordt dan belangrijk. Bovendien was de impact van corona enorm en consumenten oriënteren en kopen nu anders dan twee jaar geleden. 

Markten trekken bezoekers
“Markten bestaan sinds er dorpen en steden zijn. Ze trekken mensen aan, zorgen voor sfeer en gezelligheid en horen bij de binnenstad. Het hele centrum profiteert van de drukte die marktdagen teweeg brengen en daarom is de samenwerking die we aangaan logisch,” aldus voorzitter Louise Wesselius van de branchevereniging voor markt ondernemers CVAH. “Het is krachtig om in de landelijke lobby op te trekken met een sterke partner als INretail. Die kan de rol van de markt en de marktondernemers stevig op de landelijke kaart zetten.”

Volume vertegenwoordigen
Ook INretail is blij met de samenwerking. “Hoe meer partijen met gelijke belangen met elkaar optrekken, hoe duidelijker en krachtiger het geluid wordt dat je laat horen. Het gaat er lang niet altijd om dat je volume maakt, maar vooral dat je volume en belangen vertegenwoordigt. Dan pas gaan deuren open en word je gesprekspartner”, aldus algemeen directeur Jan Meerman van Koninklijke INretail. “De samenwerking met de CVAH brengt het belang van bruisende binnensteden en vitale dorpskernen beter in beeld en dat is uiteindelijk in het belang van de consumenten die op een prettige manier willen winkelen en op markten willen kopen.”   

Aansluiting Platform DNWS
De CVAH tekende tegelijkertijd ook een samenwerking met Platform de Nieuwe Winkelstraat (DNWS). Dit is een onafhankelijke kennis- en netwerkplatform voor centrumgebieden die via lokale samenwerking investeren in de toekomst. De leden delen kennis, connecties en projectervaringen en de aansluiting van de warenmarkt vertegenwoordiger is daarom een verrijking. INretail en Vakcentrum zijn de initiatiefnemers van Platform DNWS.   

Publicatiedatum: