Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Ecologisch schaamtegevoel" beïnvloedt aankoopproces bij consument

Dinsdag 5 april werd op de Salón Alimentaria (Barcelona) het rapport over Trends en Uitdagingen in de Internationale Retail van de Spaanse Vereniging van Producenten en Distributeurs (Aecoc) gepresenteerd. In zijn toespraak legde Pablo de la Rica, hoofd Retail Knowledge, uit dat de consument van vandaag "veeleisender, ongeduldiger en gemakzuchtiger" is en dat merken zich inspannen om hun producten "duurzamer" te maken door het opkomende "ecologisch schaamtegevoel in het aankoopproces".

Volgens het rapport zullen merken gepersonaliseerde oplossingen moeten bieden aan deze nieuwe soort consument, die nieuwe prioriteiten stelt heeft bij de aankoop van producten, "zoals gezondheid, duurzaamheid of nabijheid".

De studie wijst ook op een hyperverbonden consument, die transparantie eist in het aankoopproces.

Er wordt ook gewezen op de relevantie van de demografische ontwikkeling. In 2035 zal 30% van de huishoudens uit één persoon bestaan, slechts 14% van de huishoudens zullen gezinnen met kinderen zijn en 50% van de bevolking zal ouder zijn dan 45 jaar.

De helft van de voedsellanceringen in het Verenigd Koninkrijk zijn momenteel veganistische producten en steeds meer merken zullen inzetten op herbruikbare verpakkingen (met statiegeld).

In een rondetafelgesprek met fabrikanten en supermarkten hebben de experts geprobeerd erachter te komen waarom er een hoog percentage mislukkingen is bij het op de markt brengen van nieuwe producten.

Volgens gegevens van Aecoc zegt 30% van de consumenten dat de innovaties niet aan hun behoeften voldoen, geeft 21% de voorkeur aan voedsel dat ze al kennen en 13% gelooft zelfs dat de producten niet de nieuwe voordelen bieden die ze aankondigen.

Bron: efeagro.com

Publicatiedatum: