Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ricardo Uribe (Cartama): "90% van onze afzet vindt in Europa plaats"

"We waren de eersten die Hass-avocado’s in Colombia teelden"

In Colombia biedt de grootste teler en exporteur van Hass-avocado, Cartama, niet alleen fruit, maar ook "een duurzaam heden en een duurzame toekomst", zo zegt oprichter en directeur Ricardo Uribe.

"Cartama werd opgericht in het jaar 2000. Colombia was een grote producent van greenskins, maar Hass-avocado werd er tot dan toe niet geteeld. Mijn vader, Luis Carlos Uribe, ontdekte de Hass-avocado tijdens een van zijn reizen naar Chili. Hij was ervan overtuigd dat ook Colombia het potentieel had om de Hass-teelt te ontwikkelen. Ons familiebedrijf, dat zich al 40 jaar had toegelegd op de sierteelt, besloot om de sprong te wagen. We plantten 12 hectare aan in een gemeente in het departement Antioquia, waar we gaandeweg gedurende 12 jaar meer en meer leerden over deze teelt in de tropen."

"In Colombia was er op dat moment geen kennis van de teelt. Er waren geen Hass-boomgaarden. We zijn dus pioniers van de Hass-avocado in het land", legt Ricardo uit. "Op de dag van vandaag hebben we 6.500 hectare in productie in 17 gemeenten in 3 departementen, namelijk Antioquia, Caldas en Risaralda. We hebben ondertussen bijna 2.000 directe en 800 indirecte banen gecreëerd. We hebben een pakstation in Pereira, onze eigen kwekerij waar we al ons plantmateriaal produceren, een van de weinige laboratoria ter wereld die zich toeleggen op innovatie in de Hass-avocadoteelt, en een verkoopkantoor in Rotterdam voor de Europese markt. Maar de belangrijkste troef van Cartama is haar focus op duurzaamheid."


Ricardo Uribe

Verantwoord omgaan met het milieu
"De eerste pijler van duurzaamheid is verantwoord omgaan met het milieu. Bij Cartama gaan we een engagement aan met de bossen, de bodem en de biodiversiteit. Samen met de meest prestigieuze universiteit in Colombia hebben we inventarisaties uitgevoerd op onze percelen in de departementen Caldas en Risaralda. Zo ontdekten we dat onze avocadoboomgaarden perfect samenleven met de inheemse flora en fauna. Het zijn biologische corridors voor de dieren. Op video’s die onze camera's vastleggen, hebben we al verschillende diersoorten gezien, van buidelratten tot tijgerkatten."

"Met de inventarisatie die we gedurende twee jaar hebben uitgevoerd, hebben we lesmateriaal gemaakt die we aan scholen in de omgeving hebben bezorgd. Zo kunnen kinderen leren over de diersoorten die er zijn en zich bewust worden van de rijkdom van onze streek. Het is voor ons heel belangrijk de resultaten van het onderzoek kenbaar te kunnen maken aan de gemeenschap, zodat de inwoners zelf de toekomstige beschermers van de fauna en flora van Colombia worden."

"Het vergroten van de bijenpopulatie is ook een van onze doelen. Hiervoor monitoren we in samenwerking met het Californische technologiebedrijf Ubees de aanwezige hoeveelheid parasieten en ziekteverwekkers in bijen, de blootstelling van de bijen aan gewasbeschermingsmiddelen en het aanwezige voedsel voor bijen. Alle informatie die we verzamelen met sensoren in de honingraten is erg nuttig om voor de populaties te kunnen zorgen en ze te laten groeien."

"Als onderdeel van onze verantwoordelijkheid voor het milieu, zetten we sterk in op hernieuwbare energie", voegt Ricardo Uribe toe. "Momenteel generen we zelf 25.000 kWh per maand waarmee we 2.500 ton CO₂ besparen, wat overeenkomt met het planten van 208.000 inheemse bomen. Daarnaast beschermen we nog 1.500 hectare inheems bos dat ook CO₂ absorbeert."

Maatschappelijk verantwoord ondernemen
"De tweede pijler van duurzaamheid is voor ons het wegwerken van ongelijkheden. Cartama is een bedrijf dat oog heeft voor de mensen en het is ons doel om kwaliteitsarbeid te creëren waar mensen zich goed bij voelen."

Onderwijs is heel belangrijk voor het bedrijf, benadrukt Ricardo. "In La Juventud, een school in de gemeente Támesis, in Antioquia, gaan we bijvoorbeeld 40.000 dollar investeren om die nieuw leven in te blazen door haar te voorzien van computers voor de leerlingen. We hebben ook een project lopen met CESDE, een onderwijsinstelling, waarmee we een teeltcursus samenstellen. En onze werknemers die de middelbare school niet hebben afgewerkt, geven we de kans om dit te doen met de medewerking van Comfama, een sociaal bedrijf."

"We mogen niet vergeten dat onze teelt plaatsvindt in gebieden waar in het verleden conflicten zijn geweest met illegale groepen zoals de FARC. We bieden deze gemeenschappen nu een geweldige kans op een fatsoenlijke en goedbetaalde baan. Bijna 100% van het arbeidsaanbod in die gebieden is gerelateerd aan de avocadoteelt", vertelt Ricardo, die verder aangeeft dat Cartama toewerkt naar 9 van de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN.

"Bovendien zijn we vorig jaar een B Company geworden. We waren het agrobedrijf met de beste score op governance in heel Latijns-Amerika. Dat is ontzettend belangrijk voor ons, want onze werknemers staan centraal in onze bedrijfsfilosofie. Deze prestatie is ook belangrijk voor de hele avocadosector in Colombia en voor het land zelf", zegt de oprichter van het bedrijf.

Cartama-ecosysteem
Cartama heeft een concept ontwikkeld waarin zowel de teelt als de bescherming van het milieu en de gemeenschappen een plaats toebedeeld krijgen. Het bedrijf deelt de inkomsten met haar 300 middelgrote en kleinschalige avocadotelers die met hun werk bijdragen aan het Cartama-ecosysteem.

"We willen gedeelde waarde creëren. We bieden teeltassistentie op het hoogste niveau aan onze telers, maar ook technologie, zoals een drone met multispectrale camera's om de gewassen vanuit de lucht te analyseren. De drone staat ten dienste van al onze telers."

"Daarnaast hebben we ons Avolab en een kwekerij in de gemeente Supía. Van daaruit komt al onze kennis terecht bij de Colombiaanse avocadosector. Onze kwekerij heeft momenteel een capaciteit van 500.000 bomen per jaar, maar met de nieuwe uitbreiding gaan we onze productie verhogen tot bijna een miljoen. Die bomen zullen niet alleen ons eigen areaal uitbreiden of oudere boomgaarden vernieuwen – want de genetica die aanvankelijk werd gebruikt was niet altijd de correcte – , maar zullen ook in heel Colombia verkocht worden. Zo zal ons kwalitatief hoogstaand plantmateriaal, het resultaat van meer dan 20 jaar werk en onderzoek, de Colombiaanse sector versterken."

"We helpen onze aangesloten telers ook bij de aankoop van grondstoffen en bieden hen financiële diensten en voordelige kredietlijnen dankzij een overeenkomst die we hebben met de grootste bank van Colombia, Bancolombia."

"Cartama wil dat het Colombiaanse platteland erop vooruitgaat, dat de mensen kunnen leven van de tuinbouw en dat ze het land net zoveel kunnen teruggeven als ze ervan krijgen. Dat kan een heel belangrijke bron van vrede zijn voor Colombia. Meer dan driekwart van het inkomen van een avocadobedrijf, 78% om precies te zijn, blijft in het invloedsgebied."

Nieuwe bestemmingen in 2022
Het belang van Europa voor de avocado's van Cartama komt duidelijk tot uiting met de vestiging van een verkoopkantoor in Rotterdam. Momenteel vindt 90% van de afzet van dit bedrijf uit Medellín in Europa plaats. "Het verkoopkantoor is een schot in de roos. In 2022 zouden we graag 5 nieuwe markten betreden: Hong Kong, Canada, Italië, Argentinië en Chili. Vooral Chili is een zeer interessante markt voor Colombia vanwege de nabijheid en vanwege het feit dat het een sterke markt heeft met behoorlijk interessante prijzen."

"Ten slotte hebben we ook guacamole onder een eigen merk gelanceerd: Bego. Het is het woord waarmee de inheemse bevolking in Antioquia de avocado aanduidde. We bieden het aan in kuipjes en we hebben twee versies: een met zeezout en citroen en een met chilipeper. We verkopen de guacamole al in de belangrijkste supermarkten in Colombia en binnenkort komen ze ook in Europa op de markt", besluit Ricardo Uribe.

Voor meer informatie:
Cartama
Carrera 33 N.º 7 - 29
Edificio Bianco, Oficina 402
Medellín (Colombia)
Tel: +57 444 75 70
cartama.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer