De positieve gezondheidseffecten van mango’s

Het is algemeen bekend dat een lage consumptie van groenten en fruit bijdraagt aan voedingsgerelateerde chronische ziekten zoals diabetes en hartaandoeningen. Uit twee nieuwe onderzoeken blijkt nu dat regelmatige consumptie van mango's kan helpen bij het beheersen van belangrijke risicofactoren voor chronische ziekten.

De nieuwe onderzoeken rapporteren bevindingen op twee gebieden. Ten eerste zorgt mangoconsumptie voor de inname van voedingsstoffen waar veel kinderen en volwassenen een gebrek aan hebben. Ten tweede kunnen mango's de glucoseregulatie verbeteren en ontstekingen verminderen in vergelijking met andere zoete snacks. Aangezien mango's populair zijn in vele landen en wetende dat 58% van de Amerikanen in 2021 minstens één keer per dag snackten, is een regelmatige consumptie van gezondheidsbevorderende mango's haalbaar.

Een recent observationeel onderzoek vond dat de inname van gezonde voedingsstoffen, de kwaliteit van het dieet en gewichtgerelateerde gezondheidsresultaten bij personen die mango's consumeren veel beter zijn dan bij degenen die dat niet doen. De studie, gepubliceerd in Nutrients in januari 2022, gebruikte gegevens van de National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) voor de jaren 2001-2018 (Verenigde Staten) om het voedingspatroon en de inname van voedingsstoffen van mangoconsumenten te vergelijken met mensen die geen mango's eten.

De studie toonde aan dat kinderen die regelmatig mango aten meer immuunversterkende vitamines A, C en B6, evenals vezels en kalium innamen. Vezels en kalium zijn twee van de vier 'zorgwekkende voedingsstoffen' volgens de Dietary Guidelines for Americans, wat betekent dat veel Amerikanen de aanbevelingen hiervoor niet naleven. Bij volwassenen vonden onderzoekers vergelijkbare resultaten. De consumptie van mango's bleek gepaard te gaan met een significant grotere dagelijkse inname van vezels en kalium, maar ook van vitamine A, B12, C, E en foliumzuur, een vitamine die essentieel is tijdens de zwangerschap voor de ontwikkeling van de foetus. Bij zowel kinderen als volwassenen werd het consumeren van mango geassocieerd met een verminderde inname van natrium en suiker, en voor volwassenen werd het ook geassocieerd met een verminderde inname van cholesterol.

Met slechts 99 calorieën en meer dan 20 verschillende vitamines en mineralen, is één portie mango heel voedzaam, wat het tot een superfood maakt. Omdat mango's op grote schaal worden geconsumeerd in vele landen over de hele wereld, draagt onderzoek naar hun gezondheidsvoordelen bij aan een beter begrip van hun plaats in een gezond voedingspatroon.

Beide onderzoeken werden ondersteund door fondsen van de National Mango Board.

Voor meer informatie:
Amber Gray
Tel: +1 407 948 1560
amber.gray@wildhive.com 
www.mango.org


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven