Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lege containers naar China vervoeren levert meer geld op

Scheepvaartmaatschappijen weigeren Amerikaanse goederen te vervoeren

Volgens een onderzoek van CNBC uit 2021 hebben scheepvaartmaatschappijen in oktober en november exportcontainers voor landbouwproducten uit de VS ter waarde van honderden miljoenen euro's geweigerd en in plaats daarvan lege containers naar China gestuurd om te worden gevuld met meer winstgevende Chinese exportproducten.

In wezen betekent dit dat buitenlandse scheepvaartmaatschappijen weigeren Amerikaanse en in Californië vervaardigde producten in te nemen en in plaats daarvan nemen de scheepvaartmaatschappijen lege containers mee terug naar China. Uit het onderzoek bleek dat in oktober en november 2020 scheepvaartmaatschappijen 178.000 landbouwexportcontainers met een waarde van € 560 mln hebben geweigerd.

China betaalt scheepvaartmaatschappijen zoveel geld om goederen van Chinese makelij te exporteren, dat zij vervolgens een premie krijgen om de lege containers van Amerika terug naar China te vervoeren. Het gevolg is dat honderdduizenden containers met Amerikaanse producten vertraging oplopen of blijven staan rotten op Amerikaanse dokken in Amerikaanse havens terwijl buitenlandse klanten wachten.

In het afgelopen jaar hebben leden van het Congres, de Amerikaanse minister van Vervoer, de Amerikaanse minister van Landbouw, de minister van Verkeer van de staat Californië en het Californische ministerie van Voedsel en Landbouw brieven gezonden aan de scheepvaartraad, de belangrijkste zeeverladers en de federale maritieme commissarissen. De situatie is echter alleen maar slechter geworden.

De minister van Verkeer van de staat Californië, David S. Kim, en de minister van Voedsel en Landbouw van Californië, Karen Ross, hebben begin januari 2021 een brief gestuurd aan vooraanstaande zeeverladers "met het verzoek de onderbenutte Californische havens, waaronder de haven van Oakland, ten volle te benutten om de capaciteit voor de export van landbouwproducten te vergroten en de congestie van de toeleveringsketen in de baai van San Pedro te helpen verlichten." Het mocht niet baten.

Het CNBC-onderzoek bracht aan het licht dat "verladers in oktober en november naar schatting 177.938 containers, bekend als TEU's (20-voet equivalente eenheden), hebben geweigerd, volgens de analyse van gegevens die zijn verzameld door het Census Bureau en de havens van Los Angeles, Long Beach, Californië, en New York en New Jersey."

"Volgens de gegevens van de havenhandel bedroeg het totale exportcontainertekort voor de havens van Long Beach en Los Angeles 136.392 TEU. Naar schatting werd 41.546 TEU geweigerd uit de haven van New York en New Jersey. De totale waarde van de verloren export uit deze havens bedraagt € 560 mln.

Bron: californiaglobe.com

Publicatiedatum: