Een representatieve Kaufland-enquête* laat zien: kool is in de winter de lievelingsgroente in Duitsland. Maar ook wortelen, paprika's en tomaten helpen veel Duitsers door de koude maanden heen. Noord-Duitsers letten momenteel bij de groentenaankoop in het bijzonder op versheid, in het zuiden wordt veel waarde aan een regionale herkomst gehecht. En in het oosten eten dagelijks meer mensen groenten dan in het westen. Vooral Noord-Duitsers zijn gek op kool.
De Duitsers zijn het erover eens: voor bijna iedere tweede persoon (47,7 procent) is kool de lievelingsgroente in de winter. Dat blijkt uit een enquête van Kaufland, die samen met meningsonderzoekinstituut Civey gehouden werd. Schleswig-Holstein telt de meeste koolliefhebbers (55,2 procent). Ook inwoners van Niedersachsen (54,1 procent) en Thüringen (54,4 procent) eten bijzonder graag kool in de winter. Alleen in het zuidoosten van Bayern verdringt de wortel kool van zijn troon.
Duitsers willen niet zonder tomaten en paprika's de winter door
Bij veel consumenten staan echter ook groenten op het boodschappenlijstje die momenteel geen hoogseizoen hebben. Zo staat de wortel (39,1 procent) op de tweede plaats in de wintergroentenranking van de Duitsers. De paprika (33,8 procent) en de tomaat (30,7 procent) volgen.
"Deze resultaten weerspiegelen zich ook in onze Kaufland-filialen. Veel groentensoorten zijn ook in de wintermaanden populair. Daarvoor hebben we de samenwerking met Duitse groententelers versterkt, om bijvoorbeeld het hele jaar door tomaten, sla of kruiden uit Duitsland in het aanbod te hebben“, zegt Stefan Lukes, inkoopdirecteur groenten en fruit bij Kaufland. Binnenkort zal de retailer ook paprika's voor een langere periode in het jaar uit Duitsland aanbieden. Daarmee volgt Kaufland een trend. Want meer dan de helft van de Duitsers (55,4 procent) vindt het belangrijk dat de groenten het hele jaar door in hun regio geteeld worden.
Versheid en regionale herkomst topprioriteit
De mensen in het noorden letten bij de groenteninkoop in het actuele seizoen vooral op versheid. In Bayern, Baden-Württemberg en Rheinland-Pfalz is de regionale herkomst het belangrijkste inkoopcriterium bij het groentenschap. De thema's duurzaamheid (26,2 procent) en minder verpakkingsmateriaal (19,2 procent) spelen eveneens een rol.
Groenten in bio-kwaliteit is voor voor stedelingen duidelijk relevanter (30,8 procent) dan voor mensen die op het platteland wonen (23,6 procent).
Oost-Duitsers eten de meeste groenten
Op hoeveel dagen in de week eten de mensen in Duitsland paprika's en tomaten? De meerderheid drie keer per week (19,1 procent), vlak daarna gevolgd door de dagelijkse groenteneters (18,0 procent). 17,1 procent van de ondervraagden eet vijf dagen per week groenten.
23,5 procent van de ondervraagden uit Oost-Duitsland gaf aan ook in de winter dagelijks verse groenten te eten. In het westen is dit slechts 16,5 procent.
Vrouwen eten vaker groenten, mannen geven de voorkeur aan sla
Bij wintergroenten staat voor zowel mannen als vrouwen kool op de eerste plaats. Terwijl vrouwen daarnaast de voorkeur geven aan wortelen (41,6 procent) en paprika's (35,1 procent), eten mannen naast wortelen (36,5 procent) liever tomaten (32,8 procent). Interessant: in de winter geven meer mannen de voorkeur aan sla (22,6 procent) dan vrouwen (15,0 procent).
Bijna iedere vierde vrouw (22,9 procent) gaf in de enquête aan dagelijks groenten te eten. Bij de mannen ligt dit percentage daarentegen op slechts 12,8 procent. De meeste mannen eten op drie dagen in de week groenten (21,8 procent). Iedere tiende man (11,6 procent) eet slechts eenmaal per week of helemaal geen groenten.
*Het meningsonderzoekinstituut Civey heeft in opdracht van Kaufland, tussen 8 en 10 februari 2022, 5.000 personen ondervraagd. De resultaten zijn representatief voor de Duitse bevolking vanaf 18 jaar. De statistische afwijking van de totale resultaten ligt op 2,5 procent.
Meer informatie over Kaufland is te vinden op:
www.kaufland.de