Ondanks de hindernissen en uitdagingen vanwege de coronapandemie kunnen Australische exporteurs nog steeds op veel erkenning rekenen voor hun groenten en fruit in de wereld, zo meldt een onderzoeksbureau.
Tijdens de voorstelling van het Australian Horticulture Statistics Handbook 2020/21 zei Martin Kneebone, directeur van Freshlogic, dat Australië een serieuze exporteur is geworden en een goede reputatie heeft opgebouwd voor het leveren van kwaliteitsproducten. Dat zie je volgens hem ook terug in de cijfers.
"Zelfs in de fruitcategorie, waar we een serieus volume van hebben en waar de prijzen volatieler zijn, krijgen we nog steeds erkenning voor de topkwaliteit van onze producten", zei hij. "Dat is ook precies de positie op de lange termijn die we nodig hebben en ambiëren. Het succes van de export hangt af van de investeringen in de teelt en van goede teeltmethoden. En misschien is er ook eerst druk op de binnenlandse markt nodig voordat de exportvolumes er doorkomen. We hebben dat gezien met twee of drie fruitsoorten. Ik denk dat het ons goed gelukt is met citrus, druiven en steenfruit, die een mooi voorbeeld hebben gecreëerd voor andere segmenten die zich ook op export willen richten. Maar over het algemeen gaat de groei van de oogstopbrengst doorgaans vooraf aan de groei van de exportmarkt."

Vorige week bracht Hort Innovation het statistisch handboek over het voorgaande boekjaar uit, dat het met de hulp van Freshlogic heeft samengesteld. De omzet van de AGF-sector steeg van € 9,66 miljard in 2019/20 tot € 9,72 miljard in 2020/21, ondanks de uitdagende teelt- en marktomstandigheden. Ook het productievolume nam met 1% licht toe tot 6,63 miljoen ton. Adam Briggs, hoofd Data & Insights bij Hort Innovation, legde uit dat ondanks de begrijpelijke daling van de exportwaarde en -volume in het boekjaar 2020-21 de groei snel zal herstellen en dat de langetermijntrend niet onder druk komt te staan.
"De trend is duidelijk: groei", zei Briggs kort en krachtig. "De groei bedraagt ruim 11% per jaar. Dubbele groeicijfers zijn fenomenaal in de land- en tuinbouwsector, dat kan elke expert beamen. De omzet nam niet zoveel toe in de afgelopen twaalf maanden, maar de sector had dan ook te maken met aanzienlijke tegenwind op het gebied van logistiek, marktprijzen en zelfs politieke druk. Dat heeft allemaal een impact op het vermogen om het product op de markt te brengen. Toch ligt er een stevig fundament voor de Australische tuinbouwproducten op onze exportmarkten. We hebben een product dat veel mensen willen, en het is bemoedigend om dat weerspiegeld te zien in de groeicijfers op lange termijn."

Als voorbeeld gaf hij de groei van blauwe bessen in de afgelopen negen jaar, van € 640.000 naar € 5,37 miljoen. Hoewel dit nog een klein product is in termen van volumes, is het toch illustratief voor de algemene trend voor de meeste groenten en fruit.
"Enkele soorten bepalen een groot deel van de exportwaarde: druiven zijn goed voor 38% van de fruitexport en citrus voor 36%", aldus Briggs. "Deze twee categorieën maken dus meer dan 70% uit van de export van fruit. Bij de groenten hebben wortelen een aandeel van bijna 40%. Er is een zekere mate van concentratie van de meer volwassen en op export gerichte segmenten, maar we zien ook groei bij de kleinere producten, die het elk op hun eigen manier voor elkaar krijgen."
Wat de productie betreft, merkte Briggs op dat ook daar sprake is van concentratie, waarbij zes segmenten ongeveer 75% van de totale fruitomzet vertegenwoordigen: citrus, druiven, appelen, zachtfruit, avocado's en bananen. Hij zegt dat er in 2020/21 ook wat beperkende factoren zijn geweest voor de groei van de oogstopbrengst in veel fruitcategorieën, maar dat die geen significante impact hebben gehad op de omzet.
"De omzet is immers voor het grootste deel blijven stijgen", zei hij. "Dit geeft aan dat de markt bereid is meer fruit op te nemen en er een hogere prijs voor te betalen. Enkele interessante drijfveren voor de verschuivingen in de omzet zien we door bijvoorbeeld te kijken naar druiven. De oogstopbrengst daalde, maar in waarde was de daling minder groot dan in volume. De waardedaling had ook te maken met zwakkere exportprestaties, gezien het feit dat het gros van de druiven voor export bestemd zijn. In de fruitsector kunnen een paar zwaargewichten gemakkelijk het algehele resultaat beïnvloeden. Hoe dan ook, een groei van € 37,15 miljoen voor fruit is een fantastisch resultaat."

Het onlangs gepubliceerde handboek wijst ook op de grootste oogstopbrengst ooit voor groenten in het boekjaar 2020/21. Briggs zei dat de belangrijkste aanjager aardappelen waren, met een groei van 5% in volume en van 12% in waarde.
"Andere uitblinkers waren wortelen, waarvan de omzet toenam dankzij goede exportprestaties" zei hij. "Sla en paddenstoelen herstelden gedeeltelijk hun marktaandeel. Van enkele producten, zoals onder meer broccoli, bonen en uien, daalde de waarde van de oogstopbrengst. Maar het is belangrijk op te merken dat 2020/21 in die zin een recordjaar was. Sommige van deze categorieën nemen even een adempauze en we mogen niet vergeten dat er heel wat uitdagingen spelen. Over het algemeen is er ook meer diversiteit bij groenten dan bij fruit."
De tuinbouwsector ligt ook op schema om tegen 2030 een omzet van € 13 miljard te bereiken. De huidige groeipercentages wijzen er zelfs op dat dit cijfer al in 2025-26 zou kunnen worden behaald. De National Farmers Federation mikt op een omzet van € 65 miljard in 2030 voor de hele landbouwsector, waarbij de tuinbouw een van de snelstgroeiende sectoren is.
Voor meer informatie:
Adam Briggs
Hort Innovation
Tel: +61 2 8295 2300 (Australië)
[email protected]
www.horticulture.com.au