De verscheping van Peruaans exotisch fruit naar het buitenland bedroeg vorig jaar in totaal ongeveer 11,8 miljoen euro. Volgens het Cien-Adex (Global Business and Economy Research Center) van de Vereniging van Peruaanse exporteurs is dit een stijging van 46,2% ten opzichte van 2020.
Uit het rapport "Exotic Fruits: evolution of national and global markets" blijkt dat de meest geëxporteerde vrucht passiefruit was, waarvan de verkoop (in pulp, bevroren en verse vorm) € 5,962 miljoen bedroeg, gevolgd door de export van gedehydrateerde, bevroren en geconserveerde aguaymanto (Physalis peruviana), die in totaal
€ 3,273 miljoen bedroeg.
Op de derde plaats kwam canistel, waarvan de verkoop (in pulp en bevroren vorm) € 1,756 miljoen bedroeg, terwijl de op drie na meest geëxporteerde exotische vrucht cherimoya was, met een totale export (in pulp en verse vorm) ter waarde van € 609.000.
Bestemmingsmarkten
Zuid-Amerika was de belangrijkste bestemmingsmarkt, waar voor 3,8 miljoen euro aan exotisch fruit werd aangekocht (31,8% van het totaal), gevolgd door Noord-Amerika (24%), Europa (21,6%), Centraal-Amerika (10,1%), Oceanië (6,8%), Azië (5,5%) en Afrika (0,01%).
Bron: andina.pe