Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Michael Marx, Operations Manager bij FFD Frisch Fruchtig Delp, over babyleaf sla

"Met onze eigen teelt kunnen we de productie aanpassen binnen 40-50 dagen"

Sinds 2011 levert FFD Frisch Fruchtig Delp uit het Duitse Riedstadt aan de hele Rijn-Main-regio en aan andere klanten, in een radius van maximaal 200 km rond de hoofdvestiging. Het familiebedrijf biedt onder meer babyleaf sla aan, waarvan het dagelijks 400-500 kg op de markt kan brengen. "Door onze eigen teelt in binnen- en buitenland te plannen, kunnen we de productie binnen 40-50 dagen flexibel aanpassen, afhankelijk van het weer", vertelt inkoop- en operationeel manager Michael Marx.


Operations Manager Michael Marx

Marx zegt dat als gevolg van Corona de verkoop medio november tot medio januari opnieuw kelderde. Hij wijt dit voornamelijk aan annuleringen van kerstvieringen. "Onze klanten hebben de afgelopen twee jaar echter creatieve manieren gevonden om een deel van de effecten te verzachten via nieuwe verkoopkanalen", aldus Marx. "In vergelijking met 2020/2021 hebben wij van mei tot oktober een goede tot zeer goede omzet kunnen realiseren, zelfs in tijden van Corona, dankzij de gestage groei van onze operatie en de voortdurende toevoeging van nieuwe klanten. Maar op dit moment lijkt het alsof we proberen te rijden met twee handremmen op de auto."

Ernstige gevolgen van de 2G+-verordening
"We verwachten een totale omzetgroei van 20-25% ten opzichte van 2019. De periode 2020/2021 daarentegen is heel moeilijk te vergelijken, vooral vanwege de voortdurende veranderingen in de Coronaregelgeving en de bijbehorende impact op de horecasector." Terwijl de 2G-regel op zich niet al te veel problemen had opgeleverd, had de 2G+-regel ernstige gevolgen. "De omzet daalde abrupt. Deze daling was nog merkbaar in kalenderweken 4 t/m 6. Met de toenemende booster-vaccinaties is de verkoop echter ook weer gestegen," aldus Marx.

Prijsontwikkeling
Het assortiment is ook veranderd als gevolg van Corona. "Er is een zeer sterke daling wat betreft exotische en exclusieve producten in de cateringsector, en wat betreft producten die nodig zijn in bars. Veel van deze producten worden momenteel tegen ongelooflijke prijzen ingevoerd, omdat ook hier de teelt en de invoer zich aan de geringe hoeveelheden hebben aangepast. Het valt nog te bezien hoe de producten zich in de toekomst qua prijs zullen ontwikkelen. De meeste producten in de exotische sector hebben hoge transportkosten, wat weer verband houdt met de CO2-kwestie."

Voor meer informatie:
Michael Marx
FFD Frisch Fruchtig Delp GmbH Stahlbaustraße 21-23
64560 Riedstadt, Duitsland
Tel: +49 6158 188 60 35
info@ffd-frisch-fruchtig.de 
www.ffd-frisch-fruchtig.de