De voorzitter van de Nationale Vereniging van Chileense Fruitproducenten (Fedefruta FG), Jorge Valenzuela, heeft de problemen van het tekort aan arbeidskrachten, de klimaatverandering, de logistiek en de prijs van de dollar aan de orde gesteld. Dit seizoen en het vorige zijn de prijzen van de zeevracht om verschillende redenen verdubbeld of meer dan verdubbeld.
Van de verschillende oorzaken noemde de vakbondsleider "het effect van de pandemie op de wachttijden in de haven, en ik denk dat de pandemie de logistiek op alle gebieden onder druk heeft gezet." Wat de export van fruit betreft, zei Valenzuela echter dat "er producten zijn die het niet waard zijn om geoogst of verscheept te worden, zoals het geval is met sommige appelvariëteiten en andere soorten zoals blauwe bessen of druiven in verband met de marges. Met deze kosten vallen veel producenten buiten de boot, vanwege een absoluut onevenredige variabele, want meer dan het dubbele van de vrachtkosten is onevenredig en het treft ons vrij ernstig."
De woordvoerder van Fedefruta zei dat "het vandaag de dag nog steeds de moeite waard is om kersen, sommige druivensoorten, sommige citrusvariëteiten, avocado te exporteren, hoewel ze al minder winstgevend zijn."