Bij de Leclerc-supermarkt in het Franse Granville in het noordwesten van Frankrijk ligt de prioriteit bij het aan de klanten aanbieden van lokaal en in Frankrijk zelf geteelde groenten en fruit. "Dit is duidelijk onze keuze. We hebben het geluk dat we veel telers in de regio kennen die ons veel AGF-producten kunnen leveren."
"Op dit moment werken we samen met vijf verschillende telers van zomer- en winterproducten, aardbeien, maar ook enkele lokale biologische producten, in een straal van 40 km rond de winkel. Deze situatie is om verschillende redenen erg interessant. Met producten die een dag na de oogst (kunnen) worden geleverd, kunnen we onze klanten een optimale versheid garanderen. En dankzij het feit dat we direct met de teler in contact staan, kunnen we direct samen onderhandelen over de prijzen, zonder tussenpersonen. Dit garandeert weer een betere rentabiliteit voor de teler. "Als we ervoor kiezen om lokale producten aan te bieden, moeten we tot het uiterste gaan", zegt Cédric Cauvin, hoofd van de AGF-afdeling van de Leclerc-supermarkt in Granville.
Instap- en premiumkwaliteit
Het aanbieden van lokale producten tegen een eerlijke prijs heeft de hoogste prioriteit, maar de Leclerc-supermarkt biedt ook een betaalbaarder alternatief, in de vorm van een reeks klasse I producten. "Sommige klanten kijken vooral naar de prijzen, dus voor hen bieden we producten op instapniveau die niet echt in de winkel worden gepromoot. Voor klanten die op zoek zijn naar producten van premiumkwaliteit of streekproducten hebben we ook een heel goed aanbod. De producten die binnen dat aanbod vallen willen we in de winkel promoten om de Franse AGF-sector te ondersteunen, zoals we dat eigenlijk allemaal zouden moeten doen."
"We vinden het niet zo verstandig om in januari aardbeien te verkopen"
Met betrekking tot aardbei hebben Cédric Cauvin en zijn team sterke toezeggingen gedaan ten gunste van de Franse herkomst en seizoensgebondenheid. "Zo'n tien dagen geleden kreeg ik aardbeien uit Spanje aangeboden. We vinden het niet zo verstandig om aardbeien in januari te verkopen. Tenzij het programma van het bedrijf ons verplicht om dit gedurende een bepaalde periode te doen, verkopen we dan geen Spaanse of Marokkaanse aardbeien. In plaats daarvan wachten we tot het begin van het Franse seizoen, totdat Fransen aardbeien beginnen te kopen en te consumeren."
Lokaal geteelde producten
Het streven vooral lokaal geteelde producten te verkopen geldt ook voor perziken en nectarines. 'We wilden de Franse, lokaal geteelde perziken en nectarines op dezelfde manier promoten als de aardbeien. We zouden in april de producten uit Spanje of Marokko kunnen gaan verkopen, maar we wachten liever tot het Franse seizoen begint. We werken al enkele jaren samen met een teler in het zuiden van Frankrijk. Het is een keuze. We zullen een aantal van onze klanten zeker moeten uitleggen waarom andere winkels eerder perziken en nectarines verkopen dan wij, maar ons streven vooral lokaal geteelde producten te verkopen is goed voor de producten en de winkel."
"Voor de wilde paddenstoelen is onze aanpak niet anders: we verkopen alleen in Frankrijk zelf geteelde paddenstoelen. We zullen geen cantharellen of boleten uit Oost-Europa aanbieden. Wat de paddenstoelen betreft verkopen we Franse paddenstoelen of niets."
Internationale markt
Behalve dit aanbod aan lokale producten biedt de Leclerc-supermarkt ook een aanbod originele producten voor klanten om te ontdekken. In de winkel worden momenteel bijvoorbeeld rode citroenen verkocht. "Hoewel we normaal gesproken geen producten van de andere kant van de wereld verkopen, willen we een kleine opening naar de internationale markt houden om onze klanten wat originele producten aan te kunnen bieden. Daarom hebben we onlangs de rode citroenen uit Spanje geïntroduceerd. Deze originele citrus met rode schil trok onze aandacht en daarom hebben we het fruit met een korte beschrijving in onze schappen gelegd. Het vruchtvlees van dit ras is iets meer oranje en draadachtiger dan het klassieke gele ras. De citroenen zijn zeer rijk aan vitamine C en de bitterheid is iets meer uitgesproken dan die van de gele citroenen. Het presenteren van originele producten positioneert ons als specialisten en maakt ons aanbod net wat leuker."
"Onder de Franse producten vallen overigens ook de bananen uit West-Indië en de producten van het eiland Réunion die ons dierbaar zijn, waaronder ananas of passiefruit."
Voor meer informatie:
Cédric Cauvin
Leclerc Granville
Cedric.cauvin@scanormande.fr