Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Volgend seizoen op naar de 9.000 ton

"De markt erkent Metis als een premium alternatief voor traditionele pruimen"

Metis®, een natuurlijke kruising tussen pruim en abrikoos, is steeds sterker aanwezig op de groenten- en fruitafdelingen van de grote supermarktketens in heel Europa. Alsmaar meer consumenten ontdekken en omarmen dit alternatief voor de traditionele pruim.

"Dankzij de positieve verkoopcijfers en de stijgende bekendheid van het merk bereiden we met veel enthousiasme het volgende seizoen voor. We willen ons aanbod nu verder opschalen", zegt Camille Herouard, Brand Manager van Metis.

"De ruime waaier aan smaken, maar ook de verschillende geuren en kleuren en de constante kwaliteit gedurende het hele seizoen zijn de aspecten die onze commerciële teams het meest horen en lezen in de commentaren van de consumenten", zegt Camille.

Ondanks het feit dat de teelt in vooral Italië en Frankrijk te lijden had onder vorst, werd er bijna 6.000 ton verkocht in meer dan 20 landen. De vijf belangrijkste markten voor Metis zijn Duitsland, Italië, Engeland, Frankrijk en China. Met een areaal van 465 hectare voor de oogst van 2022, komt het productiepotentieel dit seizoen op 9.000 ton.

"Alle landen waar Metis op de markt is gebracht, hebben positief gereageerd op het merk. Er is nu niet alleen een grotere bekendheid van het merk bij de consument, maar ook de afzet en de prijs evolueren gunstig. Metis is nu al een alternatief voor de traditionele pruim en beetje bij beetje wordt het een toonaangevend merk in het AGF-schap. De marketing- en promotieacties in de verschillende markten hebben het merk duidelijk ondersteund en vooral de afzet gestimuleerd", zegt Camille Herouard.

De afzet was uitstekend vorig jaar. "We hebben ons klantenbestand goed kunnen uitbreiden, wat bevestigt dat de aanwezigheid van een sterk merk de aandacht van de consument trekt en de koopbereidheid versterkt."

Tijdens de zomerperiode zijn er veel lokale pruimen op de markt in Europa. Maar volgens de Brand Manager heeft Metis zijn plaats in het schap naast de lokale pruimen. "Ons fruit is immers van topkwaliteit en onze heel specifieke variëteiten hebben een geweldige smaak. De aanwezigheid van Metis in het schap bevestigt dat er ruimte is voor een breed aanbod dat beantwoordt aan de vraag van de consument die steeds meer oog heeft voor kwaliteit."

"Het Metis®-project evolueert ook voortdurend op het vlak rassenselectie om van eind juni tot en met november fruit van topkwaliteit te kunnen garanderen", zegt ze.

Vanaf volgend jaar komt de gele Sunny Day beschikbaar. De oogst van deze variëteit met gele schil en geel vruchtvlees vindt plaats in de tweede en derde week van augustus. "Met Sunny Day zal Metis de consument zowel rood als geel fruit aanbieden", gaat Camille verder.

De Duitse markt blijft een van de grootste afnemers
Duitsland is al vanaf het begin een van de belangrijkste markten voor Metis. Het merk is er prominent aanwezig in alle grote supermarktketens.

"De vier variëteiten waaruit het assortiment bestaat, hebben gedurende het hele seizoen de schappen gevuld in Duitsland. De consument heeft zo achtereenvolgens alle producten kunnen proeven en kunnen vaststellen dat de kwaliteit steeds opperbest was, terwijl de smaak telkens een verschillende nuance naar voren bracht. Dat kunnen de traditionele pruimen niet en op de Duitse markt weet de consument dat zeker naar waarde te schatten", zegt Camille.

Italië, een van de snelst groeiende markten
Italië is een van de markten waar de afzet snel is gegroeid dankzij de kwaliteit en enkele evenementen in steden als Bologna en Milaan. Er werden levendige roadshows georganiseerd waar de consument het product niet alleen kon leren kennen, maar ook kon genieten van het plezier dat het merk uitstraalt. Antonio Zani, verkoopverantwoordelijke van het bedrijf Granfrutta Zani, maakt de balans op van het voorbije seizoen in Italië. 

"Het seizoen is positief geweest. Net als in 2019 waren er aanzienlijke hoeveelheden, omdat de weersomstandigheden gunstig waren. De oogst, die begin juli van start ging in Zuid-Italië, werd later voortgezet in Emilia-Romagna. Zo kon Metis het volledige seizoen aanwezig blijven in het schap."

50% minder opbrengst in Frankrijk
De smaak van de Franse Metis-pruimen was het voorbije seizoen heel goed, maar er was 50% minder opbrengst door slecht weer.

"Onze klanten deden goed mee met de promotie van onze Metis-pruimen om het fruit in de kijker te zetten", vertelt Claire Fayan van Blue Whale . "De nieuwe variëteit Oxy Solar OX8B werd vanaf eind augustus op de markt gebracht en de smaak bleef uitstekend tot aan het einde van het seizoen. Dit is echt een veelbelovend ras! Het onderscheidende kenmerk van ons Metis-assortiment is echt de smaak en samen met onze partners investeren we in proefboomgaarden om ons aanbod verder uit te breiden."

Het afgelopen seizoen lanceerde Metis een grote promotieactie in de Franse supermarkten met reclamemateriaal in verschillende vormen om de aanwezigheid van het merk visueel te versterken.

"Het merk is aanwezig op de hele Spaanse markt"
In 2021 groeide Metis sterk in Spanje en was het merk te vinden in steeds meer supermarkten op het hele Spaanse grondgebied.

"Onze pruimen lagen broederlijk naast de traditionele pruimenrassen, maar daardoor konden ze zich ook onderscheiden als een alternatief met een voorsprong qua smaak", benadrukt Camille Herouard.

Een sterke aanwezigheid in social media heeft de waarden van het product ook onder de jongere consumenten, die zich sterk aangetrokken voelen door het smaakaspect, onder de aandacht gebracht. De samenwerking met influencers heeft gediend als platform om het gebruik van het fruit in verschillende zoete en hartige recepten en als voedingssupplement voor sporters te promoten.

De Safari Star-variëteit is aan een opmars bezig in China
China is een van de markten waar de aanwezigheid van het merk het hardst is gegroeid. Er werd vorig jaar meer dan 300 ton verkocht en momenteel is het dan ook een van de belangrijkste markten voor Metis. Exotische rassen zoals Safari Star hebben furore gemaakt in China. Kort na de lancering waren de voorraden al uitverkocht.

"Een grondige analyse van de Chinese markt en ons aanbod met verrassende variëteiten hebben ons in staat gesteld een plaatsje te veroveren tussen het Aziatische aanbod. En onze plaats was die van het premium fruit tussen alle andere opties", zegt Tanguy Debiesse, strategy director van het Spaanse teeltbedrijf FreshRoyal. "We blijven werken aan nieuwe rassen om verder te kunnen groeien in de Chinese markt, waar het Metis-concept met zijn uitzonderlijke fruit heel goed functioneert."

Voor meer informatie:
Camille Herouard
Metis® Brand Manager
Plumtastic Europe
Tel: +33 (0)4 90 16 46 13
camille.herouard@star-fruits.com 
metis-fruits.com

Publicatiedatum: