Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nederlandse supermarkten richten blik op misstanden in keten Italiaanse tomatenconserven

Een blik tomaten uit Italië in de Nederlandse of Belgische supermarkt voor nog geen vijftig eurocent. Dat kan haast niet, concludeerden onder meer tv-programma Keuringsdienst van Waarde ruim twee jaar terug. Men zocht contact met onder meer het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel. Die instantie moest het op tv destijds flink ontgelden.

Het CBL presenteert nu samen met vakbond FNV een onafhankelijk onderzoek naar de mensenrechten. De Italiaanse tomatenketen, goed voor vijf miljoen ton tomaten per jaar, is namelijk in verschillende onderzoeken en risicoanalyses een zogeheten 'hoog-risicoketen' gebleken, schrijven beide partijen. Vooral in de conservenmarkt vinden schendingen van mensenrechten plaats. 

Transparantie
Nederlandse spelers (supermarkten en A-merkleveranciers) nemen gezamenlijk 4,8 procent van de totale Italiaanse ingeblikte tomatenexport af. Het onderzoek in opdracht van CBL en FNV bevestigt risico’s op het gebied van de schending van mensenrechten, zoals uitbuiting en illegale arbeid. Vaak zijn arbeidsmigranten daarvan het slachtoffer.

Het is noodzakelijk dat alle betrokkenen (ketenpartijen, maatschappelijke organisaties, vakbonden en overheden) de risico’s erkennen en daar hun acties op afstemmen, aldus beide partijen. Transparantie in de keten is daarbij een voorwaarde. Wie koopt van wie en hoe wordt dat geproduceerd? “Het uitgevoerde onderzoek is bij uitstek een voorbeeld van hoe je ‘due diligence’ uitvoert. Het rapport laat zien dat er verbetering nodig is op verschillende niveaus. De supermarktbranche wil haar deel van de verantwoordelijkheid graag oppakken”, zegt Jennifer Muller, manager Duurzaamheid bij het CBL.

Naleving wet- en regelgeving
Italië, als onderdeel van de Europese Unie, valt onder de Europese wetgeving op het gebied van arbeidsvoorwaarden en mensenrechten. Het is de verantwoordelijkheid van andere EU-lidstaten om Italië te blijven wijzen op deze taak waarbij Brussel een leidende rol moet pakken. Ook de Nederlandse overheid heeft een rol om de Italiaanse overheid aan te spreken op de misstanden.

Jos Hendriks, bestuurder FNV Voedingsindustrie: “De uitkomsten hebben mij niet verrast. We weten nu allemaal zeker dat er misstanden plaatshebben in de productieketen. Wat ik heel hoopgevend vind, is dat de Nederlandse bedrijven dit met ons willen onderzoeken.”

Het CBL sluit zich hierbij aan. “Mensenrechtenschending in de keten mag op geen enkele manier plaatsvinden”, aldus Jennifer Muller. “In Italië zijn al diverse initiatieven zichtbaar om de situatie te verbeteren, gericht op het tegengaan van uitbuiting en illegale arbeid. Wij bouwen hier graag op voort en willen samen met de FNV verkennen op welke manier de bestaande initiatieven in Italië kunnen helpen om de situatie in de tomatenketens te verbeteren.”

Vervolgacties
De FNV vindt dat zowel Nederlandse leveranciers als Nederlandse supermarkten een verantwoordelijkheid hebben om die misstanden op te lossen en nog beter, die te voorkomen. Hendriks: “Dat de brancheorganisatie samen met haar leden hier werk van wil maken, is een belangrijke stap voorwaarts. Niet alleen voor al die getroffen werknemers. Maar ook voor de supermarkten zelf. Want volgens mij halen Nederlandse consumenten hun ingeblikte tomaatjes liever bij de winkel waarvan ze weten dat er bij de productie geen rechten van andere mensen zijn geschonden. Dan smaakt je pizza of je spaghettisaus toch beter.”

De FNV en het CBL blijven de handen ineen slaan om de situatie in de Italiaanse tomatenketen te verbeteren. Daarbij is samenwerking met fabrikanten en A-merken om de maatregelen goed door te voeren belangrijk. Het CBL heeft samen met haar leden een Actieplan opgesteld naar aanleiding van de aanbevelingen in het rapport. Dit actieplan zullen de supermarkten branche breed uitvoeren. In de loop van 2022 zullen ook actieplannen van de individuele supermarkten volgen.

Om de acties tot een succes te maken, is het een voorwaarde dat alle betrokken partijen meedoen. Petra Bolster, internationaal secretaris van de FNV: “De FNV en het CBL gaan daarom graag op korte termijn om tafel met de minister van Buitenlandse Zaken om de problematiek en de Nederlandse rol hierin te bespreken. Actie op Europees niveau is daarbij ook nodig. Daarnaast zullen parallelle acties volgen om de keten van binnenuit de verbeteren.”

Meer weten over de achtergrond van bovenstaand persbericht van CBL en FNV en de tv-uitzendingen uit 2019 en 2020 over dit onderwerp? Wij publiceerden rondom de tv-uitzendingen van de Keuringsdienst van Waarde een drietal items:
Goedkope tomaten uit blik, dat stinkt
Geheimhouding op 'zwijgend' voedingsmiddelenconvenant opgeheven
Wijzende vingertjes en 'een wassen neus'

Publicatiedatum: