Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aartsen blijft kersenafzet diversifiëren

Bij Aartsen is het kersenseizoen momenteel in volle gang in Europa en Azië. "Terwijl we al sinds eind oktober kersen uit Chili en Argentinië importeren, begint het Nieuw-Zeelandse, Australische en Tasmaanse seizoen nu pas", zegt Menno van Breemen van Aartsen. "Onze partners in Azië zijn groothandels, re-exporteurs, cateringbedrijven, hotels, online distributeurs, fruitwinkels, de verwerkende industrie en ompakkers. En terwijl we ons in Europa voor de volle 100% richten op de vrije markt, kijken we in Azië nu ook naar de retail. In totaal verhandelen we ongeveer 1,3 miljoen kartons kersen per jaar in Azië."

"We hebben meer dan 135 distributiepunten in Azië en elk afzetkanaal heeft zijn eigen voorkeur wat betreft land van herkomst, soort, verpakking, kleur en maatvoering. Om elke markt zo goed mogelijk te bedienen, blijven we ons kantoor en verkoopteam uitbreiden. Momenteel hebben we mensen op ons kantoor in Hong Kong die het Vietnamees, Koreaans, Japans, Mandarijn en Kantonees machtig zijn."

"Bovendien telt ons team op het Chinese vasteland ondertussen meer leden. Daar richten we ons meer en meer op de afzet richting middelgrote steden. De helft van ons volume gaat rechtstreeks naar zogenaamde second-tier steden zoals onder meer Chongqing, Guiyang, Chengdu, Xiamen, Zhengzhou, Changsha, Xian, Jiaxing, Jinhua en Shenyang. De andere helft wordt gedistribueerd naar Vietnam, Thailand, Cambodja, Indonesië, India, Singapore, Filipijnen, Taiwan, Korea, Japan, Myanmar, Hong Kong en Maleisië."

"Deze strategie werpt zijn vruchten af, aangezien veel telers hun oogst willen diversifiëren over verschillende landen om niet afhankelijk te zijn van één bepaalde markt. Deze wijdverbreide distributie en een jaarronde aanwezigheid op de markten is precies onze toegevoegde waarde. We zijn voor onze partners aan telerszijde als het ware een verlengstuk in al deze steden en landen."

"Buiten China is ons kersenvolume de afgelopen twee jaar verdrievoudigd. Onze positie is stevig en we ervaren een toenemende kersenconsumptie in de meeste van deze landen, voornamelijk als gevolg van een groeiende middenklasse. Momenteel spelen de belangrijkste uitdagingen voor het kersenseizoen zich op logistiek vlak af. Er is dit seizoen een beperkte beschikbaarheid van luchtvracht van Chili naar Zuidoost-Azië, wat kansen creëert voor met name Nieuw-Zeeland en Tasmanië."

Sinds de oprichting van Aartsen Azië 10 jaar geleden, is het bedrijf continu nieuwe markten en afzetkanalen blijven ontwikkelen voor haar jaarronde distributie. Ook in coronatijd is Aartsen er de afgelopen 2 jaar in geslaagd in volume te groeien van 4 miljoen naar bijna 7 miljoen kartons fruit. "We brengen het fruit naar meer dan 135 distributiepunten in 16 landen in Azië. Ook in Europa zijn kersen een steeds groeiend item voor ons, dus we voorzien een stabiele groei in de komende jaren. Niets is ons te ver of te gek."

Voor meer informatie:
Menno van Breemen
Aartsen Breda
+31 (0)76 524 8105
menno.van.breemen@aartsen.com
aartsen.com

Publicatiedatum: