Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Günther Maters (Koeltrans Angeren) over 'het leed dat LNG/kg prijs heet'

"De kosten zijn nu zo hoog dat het echt zeer doet"

Tholen – "Het leed dat LNG/kg prijs heet." Zo startte de post van Günther Maters vorige week op LinkedIn. De eigenaar van Koeltrans Angeren besloot dat hij zijn mond niet langer kon houden. Met een overtuigende post kaartte hij een probleem aan die hem, en met hem ongetwijfeld vele vervoerders, al een tijd flinke kopzorgen bracht.

"Vorig jaar zijn we uit eigen beweging met uiteindelijk 37 wagens overgegaan op LNG, omdat ik er gewoon een goed gevoel bij had. Ik heb er nog steeds een goed gevoel over, laat dat duidelijk zijn. Zeker als straks de Bio-LNG verder uitgerold wordt, is er echt serieus sprake van CO2-reductie", gaat Günther verder. "Alleen de manier waarop het nu gaat, kan gewoon niet. De kosten zijn nu zo hoog dat het echt zeer doet. We zijn allemaal bezig met de transitie naar groen, maar het heeft ook zijn keerzijde."

Deze keerzijde zit hem in de extreme schommelingen van de prijs van de alternatieve brandstof. De stabiliteit was een tijd lang de grootste reden dat vele vervoerders overstapten. Door de grote vraag wereldwijd, het beperkte aanbod en de Aziatische landen die bereid zijn een stuk meer te betalen voor LNG is de prijs nu tot boven de 2 euro/kg gestegen.

"Als je bedenkt dat we van 80 cent/kg komen, is dit natuurlijk een extreme schommeling die niemand aan zag komen. Je doet investeringen van 5 jaar op basis van de feiten die je op dat moment kent. We zijn dieselstijgingen gewend, maar wie verwacht er dat een prijs meer dan verdubbeld? Dat doet de voordelen van de verkregen subsidie en de Maut(tol)-ontheffing in Duitsland volledig teniet. Om maar niet te beginnen over het verlies van de vervoerders die op eigen initiatief binnenlands rijden."

Een oplossing ziet Günther op de korte termijn niet. "Ik denk dat het uiteindelijk belangrijk is om de juiste afspraken met je klanten en leveranciers te maken. Daar moet gewoon duidelijkheid komen, zodat je de lusten maar in dit geval ook de lasten deelt. Groen zijn doe je samen. Albert Heijn compenseert zijn vervoerders bijvoorbeeld al, waardoor de schade dan samen te beperken valt. Iedereen die dit niet goed met zijn klanten geregeld heeft, voelt de pijn."

Voor 2022 had het transportbedrijf weer een investering van 30 LNG’s gedaan voor het wagenpark. Of ze hiermee doorgaan, weet Günther nog niet. "We zijn met onze leverancier in gesprek of er mogelijkheden zijn. Uiteindelijk hebben zij ook belang in het geloof dat vervoerders moeten blijven houden in LNG. Er is gigantisch in geïnvesteerd, maar wie weet wanneer de prijzen weer op een acceptabel niveau komen? We zullen toch van dit soort extreme schommelingen af moeten als we als sector hierin vooruit willen."

Voor meer informatie:
Gunther Maters
Koeltrans Angeren
T +31 26 3252407
[email protected]   
www.koeltrans.nl