Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gijsbert van Randwijk, Ranfru:

"Meer verkoop stoofperen bij retail door Corona, maar ruimte voor nieuwe ontwikkelingen stagneert"

Tholen - De decembermaand is traditiegetrouw een belangrijke maand voor de afzet van stoofperen. "De piek is niet meer zo groot als tien jaar terug, maar nog altijd draaien we in november en december een dubbele omzet ten opzichte van andere maanden", vertelt Gijsbert van Randwijk van Ranfru, die ruim 25 jaar terug in Strijensas begon met de teelt en productie van stoofperen en inmiddels marktleider is in Nederland van kant-en-klare stoofperen.


Gjisbert van Randwijk

Dit jaar blijft de vraag van de horeca naar bewerkte stoofperen logischerwijs achter als gevolg van de vervroegde sluitingstijden, maar volgens Gijsbert wordt dit wel gecompenseerd door een toenemende vraag vanuit de retail. "Mensen willen toch lekker thuis eten, dat kunnen we duidelijk merken."

"Wel blijft momenteel de verkoop van de onbewerkte Gieser Wildeman-peren richting de groenteboeren en groothandel wat achter. Die verkoop zou nu eigenlijk wel moeten gaan lopen", constateert Gijsbert. Hij schat de voorraden wat lager in dan verleden jaar. "Maar het is maar goed dat de cellen niet ramvol zitten, dat houdt de prijs op een acceptabel niveau."

Een neveneffect van de coronamaatregelen is volgens de fruitteler wel dat de ontwikkelingen een beetje stil staan. "Horeca-ondernemers doen alles om hun zaak draaiende te houden, terwijl de retail zich door de toenemende verkoop concentreert op het basisassortiment. Allemaal heel begrijpelijk, maar daardoor verdwijnen nieuwe ontwikkelingen wel naar de achtergrond."

Wel is Gijsbert optimistisch over de consumptie van het stooffruit. "Naast onze afzet richting de retail, bedienen we ook de industrie, foodservice, zorg en banket. We zien de afzet van de bewerkte stoofperen licht stijgen. Onder de senioren hebben we een hele trouwe kopersgroep, maar gelukkig zijn er ook veel jonge consumenten die stoofperen eten. Allochtone kopers zijn nog minder bekend met stoofperen. Aangezien zij wel veel groenten en fruit consumeren, is er bij die doelgroep nog wel groeipotentie."

Voor meer informatie:
Ranfru Stoverij
Nijverheidstraat 9
3291 CH Strijen
info@ranfru.nl
www.ranfru.nl