Agrogades (Spanje): "Albert Heijn is al bijna 40 jaar onze belangrijkste klant"

De kans dat de volgende bos peen die een consument in een Albert Heijn-supermarkt koopt uit de Spaanse provincie Cádiz komt, en meer specifiek van op de velden bij de monding van de rivier de Guadalquivir, is heel groot. Niet alleen nu in de maand december, maar ook in de winter en de lente. Met een aandeel van 74% is het noordwesten van Cádiz de belangrijkste regio in Andalusië voor de teelt van deze groente. Het gebied is een belangrijke leverancier van bospeen voor de Centraal-Europese markt.

"Agrogades levert al bijna 40 jaar bospeen aan de Nederlandse markt in het winterseizoen, dat van november tot eind mei loopt. En 20 jaar geleden zijn we ook bloemkool beginnen te exporteren naar Nederland", vertelt Francisco Manuel Martín García, manager van dit bedrijf uit Chipiona. "Het loof van bospeen moet perfect zijn en het microklimaat dat we hebben aan de monding van de Guadalquivir zorgt ervoor dat we in de winter nauwelijks nachten hebben met temperaturen onder het vriespunt. Het loof blijft dus intact. Maar een aantal kilometer verderop, iets meer in het binnenland, kan het wel vriezen."

"In Chipiona en Sanlúcar de Barrameda, en meer bepaald in het gehucht La Colonia de Monte Algaida, waar de meeste van onze telers wonen, hebben we zandgrond waar de wortelen zich heel mooi kunnen ontwikkelen. Die bodem laat ons ook toe gelijk wanneer te oogsten, ook in regenperiodes. En dat helpt wel om de programma’s na te leven. Daarnaast betrekken we ook product uit nabijgelegen zones zoals Lebrija en Arcos de la Frontera. In de vier decennia dat we samenwerken met supermarkten in Nederland hebben we geen enkele keer een lading gefaald", zegt Francisco trots. "We verkopen dus niet alleen bloemkool of bospeen, we verkopen een service met alle garanties."

"De volle 100% van ons bospeen, onze specialiteit, wordt geëxporteerd naar Nederland en België, maar onze belangrijkste klant is Bakker Barendrecht en daarmee Albert Heijn."

Albert Heijn
"Bospeen is in Nederland een zeer gewaardeerd product", zegt Francisco Manuel. "De Nederlandse consument stelt dit product erg op prijs, want het groene loof is een garantie voor versheid. En de Nederlandse consument is bereid daarvoor te betalen. Maar in Nederland kan dit product enkel van juni tot november worden geteeld, omdat de temperaturen in de winter vaak onder nul duiken." 

"40 jaar geleden kwamen enkele supply managers van Albert Heijn naar onze streek om leveranciers te vinden voor een jaarronde aanvoer van dit product. Zo kwamen ze in contact met mijn vader, Antonio Martín Ruiz. Hij is altijd een geboren ondernemer geweest, ook nu nog trouwens, op 73-jarige leeftijd. Hij besloot het dus eens te proberen. Na meerdere probeersels wist hij zich in de teelt te specialiseren en vandaag de dag leveren we nu al 40 jaar bospeen aan Albert Heijn en andere Nederlandse en Belgische klanten in het winterseizoen. En zo is bospeen uitgegroeid tot een van de belangrijkste producten in onze regio."

Albert Heijn is de grootste supermarktketen van Nederland. In 2020 bereikte het een marktaandeel van bijna 35%, zo bevestigen onderzoeken van verschillende adviesbureaus. Agrogades werkt al sinds het prille begin nauw samen met de supermarkt. Het bedrijf uit Cádiz is samen met Bakker Barendrecht een deel van de toeleveringsketen, die steeds de blik gericht houdt op de consument. "Beppie dus. Opdat wij niet vergeten voor wie we werken", weet ook Francisco Manuel in Spanje.

"We oogsten elk jaar ongeveer 5,5 miljoen bundels op een areaal van 80 hectare. Onze bloemkolen telen we op 130-140 hectare en daar hebben we ongeveer 2 miljoen stuks per jaar van. Ook de bloemkolen uit Cádiz liggen in het schap bij Albert Heijn, maar we doen ook steeds meer de binnenlandse markt. In Spanje zetten we nu al 20% van onze bloemkooloogst af."

Een droog seizoen
Agrogades begon drie weken geleden aan het nieuwe seizoen. "Dit jaar is het seizoen wat traag op gang gekomen, omdat de teelt van bospeen in Noord-Europa iets langer heeft geduurd dan normaal, tussen een week en tien dagen", vertelt de bedrijfsleider. "Bij bloemkool hadden we eerst weinig product terwijl de vraag wel hoog was. De gewassen staan er goed op, maar in Andalusië hebben we dit jaar wel watertekort. Er zijn al gebieden, zoals Lebrija, die worden getroffen door beperkende maatregelen."

Het watertekort blijkt ook uit de officiële statistieken: de gemiddelde regenval in Andalusië in het hydrometeorologische jaar 2021/22 ligt meer dan 30% onder de gebruikelijke waarden, zo berekende het Informatienetwerk voor Milieu van de gewestelijke overheid. Dit gebrek aan regen in de afgelopen maanden heeft ertoe geleid dat 80% van het Guadalquivir-bekken afgelopen november werd uitgeroepen tot "gebied in toestand van buitengewone droogte". Het land- en tuinbouwgebied in het noordwesten van Cádiz krijgt het etiket "gebied in toestand van ernstige droogte". Zonder water kunnen we niet leven en als hulpbron wordt het nog kostbaarder in tijden van schaarste. Laten we niet vergeten dat slechts 2,5% van het water op aarde zoet water is en dat minder dan 0,01% van het zoet water zich aan de oppervlakte bevindt.

"Ondanks de droogte hebben onze teeltfaciliteiten toegang tot water en kunnen we voldoende besproeien. We voorzien geen problemen voor onze gewassen, maar groenten telen met sproeiers is niet hetzelfde als met regenwater. Als het niet regent, loopt de groei normaal gezien wat vertraging op en is de plant ook minder krachtig. We zullen zeker kunnen voldoen aan de afgesloten programma’s, maar regen blijft welkom", zegt Francisco Manuel.

Stabiele prijzen
Gegevens van het Andalusische Observatorium voor Prijzen en Markten wijzen op tevredenstellende prijzen voor de peensector in het zuiden van Spanje. In 2020/21 stegen de gemiddelde telersprijzen met 13,5% ten opzichte van het voorgaande seizoen en nam de export voor het derde achtereenvolgende jaar toe, met 12,3% in volume en 5,3% in waarde. Opmerkelijk is dat de import van peen in diezelfde tijdspanne verdrievoudigde.

"De teelt van wortelen is al jaren heel professioneel. Het gaat om zeer bederfelijke producten en we hebben klanten die op zoek zijn naar versheid en hoge kwaliteit. Onervaren telers in de buurt die enkele hectares bospeen en bloemkool planten louter om te speculeren zijn dan ook heel dun gezaaid."

"Het lijkt erop dat het aanbod van bospeen de afgelopen jaren met de vraag is meegegroeid. Daarom hebben we nog geen barslechte seizoenen meegemaakt. En bloemkool biedt ook tevredenstellende prijzen waarvoor we kunnen blijven werken. Er zijn wel momenten geweest van overaanbod, maar de gemiddelde prijzen zijn stabiel gebleven en zijn zelfs af en toe verbeterd", geeft Francisco Manuel aan. "Als we het hebben over prijzen voor tuinbouwproducten, dan gaat het onvermijdelijk ook over de weersomstandigheden en de stijging van de productiekosten. Het is een moeilijk evenwicht. Maar één ding is zeker: is er overaanbod, dan krijg je geen geld voor je waar. Daarom moeten we de teelt goed plannen, ook al is dat soms moeilijk. En we moeten onszelf ook beter verkopen, want de Spaanse tuinbouwsector levert geweldig werk af. We hebben jarenlange ervaring in de continue, gevarieerde en massale aanvoer van gegarandeerde kwaliteitsproducten voor de Europese markt. En dat tegen betaalbare prijzen. Maar de prijzen moeten het ons mogelijk maken onze job verder uit te voeren", besluit Francisco Manuel.

Voor meer informatie:
Francisco Manuel Martín García
Agrogades
Ctra. Chipiona - Jerez de la Ftra. Km 1,5
11550, Chipiona (Cádiz) - Spanje
Tel: +34 646 412 754
fmartin@agrogades.es
agrogades.es


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven