Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Miriam Cutillas, Uvasdoce (Spanje):

"Alles wijst erop dat onze druivenafzet voor oudjaar weer normaal wordt"

Oudjaar staat weer voor de deur en dan werkt elke Spanjaard, zoals de traditie het gebiedt, tijdens de laatste halve minuut van het jaar twaalf druiven naar binnen. Gewoon even opletten dat je je niet verslikt, maar het brengt geluk voor het nieuwe jaar.

"Na een rustige novembermaand en een even kalm begin van december, zijn we in week 50 weer begonnen met de aanvoer van druiven voor oudejaarsavond. Dit is ongetwijfeld een van drukste periodes voor ons bedrijf, want de vraag schiet nu steil omhoog. We huren zo’n 130 mensen meer in dan in de maanden september en oktober. In totaal zijn er bij ons momenteel ongeveer 600 werknemers aan de slag", zegt Miriam Cutillas van de afdeling Marketing en Sales van Uvasdoce.

"Dit jaar beginnen de hotel- en restaurantketens behoorlijk vroeg met hun bestellingen. De verkoop loopt op rolletjes. Alles wijst erop dat deze oudejaarscampagne veel beter wordt dan die van vorig jaar. De afzet richting retail was toen wel goed, maar de horeca was quasi onbestaande. We zijn nog niet van de pandemie verlost en we weten niet of het dit jaar zo goed wordt als in 2019, maar het zal zeker veel beter zijn dan in 2020. De mensen willen dit keer niet binnen blijven zitten. Ze willen plezier maken", voorspelt Miriam.

Volgens Miriam Cutillas is het een seizoen geweest met minder druiven met pit, dus "de verwachting is dat er deze Kerst veel minder beschikbaarheid van dit soort druiven zal zijn." De vraag naar pitloze druiven zet dan weer de stijgende lijn door. "Het seizoen begon aarzelend en ook al hadden de prijzen iets beter kunnen zijn om de stijging van de teelt- en verwerkingskosten te compenseren, de afzet was constant hoog en vlot. De Spaanse aanvoer van pitloze druiven blijft groeien, maar dat doet de consumptie ook. Eigenlijk kunnen we niet klagen binnen de druivensector."

Het bedrijf uit Alicante sluit binnenkort het jaar af met een groei van meer dan 30% in de eigen teelt. "Dit is de grootste groei in onze geschiedenis en die komt er omdat we jaar na jaar onze rassen met pit vervangen hebben door pitloze variëteiten. Volgend jaar hopen we onze oogstopbrengst nog eens met 10 à 15% te verhogen. Ook daarna zullen we een lichte groei aanhouden in dit segment", zegt Miriam Cutillas.

De helft van de druiven die Uvasdoce op de markt brengt, gaat naar het buitenland. De afzet is jaarrond, waardoor buiten het Spaanse seizoen teruggegrepen wordt naar importdruiven. Van het Spaanse product wordt zelfs meer dan de helft geëxporteerd en de exportvolumes van het bedrijf stijgen nog steeds.

"Zuid-Afrika, Ierland en Engeland zijn onze belangrijkste exportmarkten, maar dit jaar zijn we ook in Frankrijk gegroeid en hebben we succesvolle proefzendingen uitgevoerd naar de Scandinavische landen en per vliegtuig naar Azië en het Midden-Oosten. Volgend jaar kunnen we definitief de sprong maken naar die landen. Ze hebben ons ook al gebeld vanuit de Verenigde Staten en Canada, zodat we, naarmate we meer eigen productie hebben, ook die bestemmingen zullen kunnen beleveren", besluit Miriam Cutillas.

Voor meer informatie:
Uvasdoce
Tel: +34 965 620 125 (Spanje)
[email protected]
www.uvasdoce.com

Publicatiedatum: