Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marcel van der Pluijm, Feeling Fresh:

"Door luchtvrachttarieven konden we in 2021 niet mee met paprikaprijzen op Noord-Amerikaanse markt"

Tholen - Per 1 oktober 2019 startte Marcel van der Pluijm de export op naar Noord-Amerika met zijn eigen zaak Feeling Fresh. Al snel volgden de PMA en Fruit Logistica, maar door alle corona-maatregelen kwam het bezoek aan zijn klanten in de States er nog niet van. Tot vorige week. "Twee jaar heb ik niet kunnen reizen. Het was dan ook fantastisch om de klanten weer face-to-face te spreken", blikt de exporteur terug.

Want niet alleen de reizen, ook de export naar de Verenigde Staten bleef het afgelopen jaar ver achter. "Neem de paprika's, in de 28 jaar dat ik in in deze export actief ben, was 2021 volumetechnisch het slechtste jaar ooit", vertelt Marcel. "Er gingen nauwelijks paprika's weg. Door de extreme luchtvrachtprijzen is de export van een doos paprika's 8 tot 10 dollar hoger dan voor Covid, of wel een meerprijs van 2 tot 2,50 euro per kilo. Dan kunnen we gewoon niet mee met de Mexicaanse en Canadese productie."

"Nu zijn de Hollandse paprika's een druppel op de gloeiende plaat op de totale Noord-Amerikaanse markt met een volume van 12 tot 25 miljoen kilo op jaarbasis voor Corona. Maar op sommige momenten van het jaar konden we die overzeese export in Nederland wel heel goed gebruiken en ook werken de Amerikaanse klanten normaliter dolgraag met Hollandse en ook Spaanse paprika's. We hebben in de Verenigde Staten een goede naam en mensen willen ook een premiumprijs betalen, maar nu werden de kosten wel erg hoog. Er gingen heus nog wel wat kleine zendingen weg, maar de orders bleven ver achter op het oude niveau."

"Nu was de terugval in paprika's wel het grootste. Gelukkig exporteren wij het hele pakket van pepers en aubergines tot witlof en komkommer en dat bleef nog enigszins doorlopen. Ik heb mijn hoop gevestigd dat als in april de passagiersvluchten weer in zomerschema gaan, dat er weer wat meer beweging in deze handel komt. Hopelijk gaan we dan ook wat andere tarieven zien."

Van spijt over de opstart van zijn eigen zaak wil Marcel dan ook zeker niet spreken. "Ik ben zo trots als een pauw wat ik de afgelopen jaren samen met mijn fantastische team heb opgebouwd. En als we dit overleven, dan komen we er alleen maar sterker en creatiever uit. De handel met Noord-Amerika is mijn kindje en ik wil dat ook niet opgeven. Wel zie ik dat mijn specialisme naast een kracht ook een bedreiging is als zo'n exportmarkt voor een groot gedeelte wegvalt, al was dat in deze vorm niet te voorzien. Daarom voer ik wel oriĆ«nterende gesprekken om mijn afzetmarkten uit te breiden." 

Voor meer informatie:
Marcel van der Pluijm
Feeling Fresh
+31 (0)6 53 37 28 91
[email protected]   
www.feelingfresh.nl