De start van een familiebedrijf

"Onbegrijpelijk dat je 10 kilo aardappelen kan verkopen via Facebook"

Tholen - Dat zijn zoon via Facebook 10 kilo aardappelen kan verkopen, dat verbaasde Constantijn van Vit@amien enorm. "Onbegrijpelijk, maar die jongen kan het." De drive van zoon Sem om groenten en fruit te verkopen is enorm. "Op zijn negende ging hij al met aardbeien, tomaatjes en komkommers langs de deuren. Ik was altijd verbaasd wat hij daarmee ophaalde."

Sem maakte het zijn familie al snel duidelijk dat hij zo kort mogelijk in de schoolbanken wilde zitten en zo snel mogelijk AGF-specialist wilde worden. Daarom begon Constantijn een aantal maanden voor Sems 16e verjaardag vorig jaar aan de voorbereidingen voor Vit@amien, Gezond op wielen. "Ik heb een verkoopwagen gebouwd met stellingen en koelvitrines voor op de markten. Daarnaast een pandje op de kop getikt en daar een koelcel en snijtafels ingebouwd. Zo konden we in juni na zijn schoolexamen meteen aan de slag."

Vit@mien is sinds juni 2021 van start gegaan als familiebedrijf. Vader en zoon doen de verkopen en moeder en dochter doen de bewerkingen. Gemak en kwaliteit zijn de pijlers waar Vit@mien op draait. Er is een breed assortiment gemaksproducten als rauwkost-, maaltijdsalades, vers geperst sap, smoothies. "Puur gemak voor de mens. Hiermee willen we ons onderscheiden van de traditionele markthandelaren", vertelt Constantijn.

Ook gaan ze voor de beste kwaliteit. Voor een groot deel van het assortiment laten ze zich bevoorraden door Willem Dijk AGF uit Enschede. "Zij staan echt voor kwaliteit. Ik heb gezien hoe ze het aanpakken en daar heb ik een heel goed gevoel bij." Daarnaast gaan ze ook zelf op pad. In het Nederlandse seizoen gaat Sem met de bakfiets in de avonduren bij Westlandse telers langs voor dagverse producten uit de kas. Constantijn brengt regelmatig een bezoekje aan het Forepark in Den Haag. "Om de krenten uit de pap te halen en producten te beoordelen. Zeker in de zomermaanden voor het zachtfruit, want als er 10 soorten aardbeien zijn, wil ik zelf kunnen beoordelen wat op dat moment de beste zijn."

Vit@mien heeft door de week nog drie verkoopdagen op markten, op zaterdag verkopen ze op een standplaats nabij een slagerij en een andere verkoopwagen met kaas wat veel traffic oplevert. In de avond brengen ze bestellingen rond die ze vooral via de socials en website binnen krijgen, iets waar Sem hard op inzet. Een webshop is iets voor de toekomst waarin hopelijk ruimte komt voor nieuwe investeringen.

Wegens de leerplicht moet Sem nog één dag in de week naar school, zodra dat mag willen Sem en zijn vader de AGF-verkoop op markten fulltime gaan oppakken. Constantijn zal dan zijn freelance werkzaamheden in de bouw opgeven.

"We zijn in opbouwfase. We moeten natuurlijk onze klanten nog goed leren kennen en zij ons. Gelukkig krijgen we heel veel positieve reacties van mensen die blij zijn dat er weer een AGF-specialist op de markt staat en we zien hen terugkomen voor hun boodschappen. Het is een mooie stap die we maken. Voor mijn zoon is het altijd zijn droom geweest. Als familie werken we er hard aan om dit tot een succes te maken. Ik heb er het volste vertrouwen in", besluit Constantijn.

Voor meer informatie
Constantijn en Sem
Vit@mien
+31 (0)6 48 06 46 64
info@vitamien.nu
www.vitamien.nu  


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven