Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Exotische paddenstoelen uit Oekraïne doen het erg goed

Nu de feestdagen in aantocht zijn, neemt ook de vraag naar exotische paddenstoelen weer flink toe. Zo zeer zelfs dat het lastig is om de vraag bij te benen. Ook de logistiek vormt momenteel een probleem, evenals de stijgende productiekosten. Het is niet alleen Oekraïne dat met deze uitdagingen te maken heeft, maar ook elders in Europa heeft men hiermee te kampen.

Peter Sutherland, hoofd verkoop bij Nature Green, een Oekraïense exporteur van exotische paddenstoelen, vertelt dat de huidige vraag naar exotische paddenstoelen amper bij te houden is. "In oktober is het winterseizoen met succes van start gegaan met een goede vraag van onze klanten in Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Nu zijn we in de feestmaand beland en hebben we moeite om de sterke vraag bij te benen, ondanks het feit dat we onze capaciteit vorige zomer flink hebben uitgebreid met nieuwe kweekruimtes en -systemen, waarmee we onze opbrengsten en productkwaliteit hebben verhoogd." 

Hoewel de vraag momenteel zeer sterk is, kent het seizoen ook zo haar uitdagingen. Sutherland licht deze toe: "In het derde en vierde kwartaal hebben we onze kosten in de hele productieketen dramatisch zien stijgen, van grondstoffen tot elektriciteit. Hierdoor werden we zo hard geraakt dat we ons genoodzaakt zagen om de prijzen te verhogen om onze kosten te kunnen dekken. Dit kan gevolgen hebben en er uiteindelijk toe leiden dat klanten op zoek gaan naar meer kostenefficiënte leveranciers/producten op de markt. Met veel moeite zijn we erin geslaagd om ons klantenbestand te behouden, mede omdat wij niet het enige bedrijf zijn dat worstelt met een stijging van de productiekosten, die overal wordt gevoeld. Of men nu actief is in Litouwen, Spanje, Polen of Duitsland, overal heeft men te maken met een dramatische stijging van de productiekosten."

Naast de hogere productiekosten vormt het transport ook een uitdaging gedurende de feestmaand, zo laat Sutherland weten. Nature Green heeft echter goede banden met transporteurs en verwacht niet veel problemen. "De logistiek is in de feestmaand ook altijd een worsteling. We zijn echter van mening dat we door samen te werken met vertrouwde partners en jaarcontracten aan te gaan enige controle over de logistieke kosten behouden. Brexit heeft de logistieke sector nog eens extra onder druk gezet. Of het nu gaat om de beschikbaarheid van chauffeurs/vrachtwagens of brandstofkosten, men ontkomt niet aan verraderlijke scenario's bij het uitbesteden van de logistiek. We zien dat veel van onze concurrenten gebruikmaken van inhouse logistiek en over een eigen wagenpark beschikken. Wij hebben echter een solide band met onze provider, waardoor het voor ons niet kostenefficiënt zou zijn om zelf deze verantwoordelijkheid op ons te nemen. Bij Nature Green geloven we dat een betrouwbare en stabiele logistieke dienstverlener net zo belangrijk is als de grondstoffen die we gebruiken voor de teelt. Het vormt een essentieel onderdeel om verse paddenstoelen van de hoogste kwaliteit te kunnen leveren."

Het was vanwege de pandemie moeilijk om zowel bestaande als potentiële klanten persoonlijk te bereiken. Sutherland: "De recente nieuwe opleving van het coronavirus en de bijbehorende beperkingen in Europa maken het nog lastiger om klanten te ontmoeten. Desondanks heeft het geen invloed gehad op het vertrouwen en de sterke band die we in de loop der jaren met onze klanten hebben opgebouwd en die berust op langdurige samenwerking en wederzijdse steun. Alle winterprogramma's werden vlot bevestigd. Hoewel we niet blij zijn met het feit dat de komende editie van Fruit Logistica is uitgesteld, zal Nature Green dit jaar wel als bezoeker op dit belangrijke evenement aanwezig zijn. We kijken ernaar uit om klanten en andere partners weer eens persoonlijk te ontmoeten en hen te informeren over nieuwe producten en verpakkingen die we in de winter van 2022 op de markt zullen brengen."

“We zijn ook blij om de lancering van onze nieuwe website aan te kunnen kondigen. Deze is geheel vernieuwd en zal waarde toevoegen aan onze algehele aanwezigheid op de markt. We hebben in samenwerking met de ontwikkelaar veel tijd en energie gestoken in de beleving en contant van de website. Het doel was om van onze alledaagse website iets bijzonders te maken en zo onze naamsbekendheid te vergroten. Onze vernieuwde website is in het Engels beschikbaar, maar binnenkort zullen we ook pagina's in het Duits en Nederlands toevoegen. We willen Nature Green op het niveau van internationale standaarden brengen wat betreft online marketing," zegt Sutherland tot slot. 

Voor meer informatie: 
Peter Sutherland
Nature Green
peter@naturegreen.eu 
www.naturegreen.eu 

Publicatiedatum: