Benoît Maillard-Guillon, Ets Meseguer:

"Dankzij een gebrek aan Italiaanse druiven op de markt is de Spaanse Aledo-druif erg populair"

Meseguer is ongeveer tien dagen geleden begonnen met het op de markt brengen van de Aledo-druif uit Spanje. Het bedrijf zet dit ras af onder het premiummerk Anabella. “Het is een vrij ongewoon jaar voor de Spaanse Aledo-druif. Waarom? Ten eerste omdat we het seizoen zijn begonnen met kleinere partijen dan in eerdere jaren. De ingewikkelde weersomstandigheden, gekenmerkt door regelmatige regenbuien en regelmatige perioden van kou, dwongen ons om al vanaf het begin van het seizoen een grotere selectie te maken”, legt Benoît Maillard-Guillon van Meseguer uit.

Een seizoenstart met aanhoudende prijzen
Ten tweede is het een ongebruikelijk jaar voor de Spaanse Aledo-druif, omdat de gevolgen van het tekort aan Italiaanse druiven op de markt duidelijk voelbaar is. “Ondanks het feit dat de meeste groenten en fruit zich op dit moment in een moeilijke situatie bevinden, is er nog steeds vraag naar de Aledo-druif uit Spanje. Dit komt mede doordat het Italiaanse druivenseizoen dit jaar erg vroeg is geëindigd. De partijen Italiaanse druiven waren zo klein dat het seizoen al half november in plaats van eind december stopte. Het resultaat was een vroege start van de afzet van Aledo-druiven uit Spanje met aanhoudende prijzen. Andere landen als Italië zijn dit jaar dus erg geïnteresseerd in het ras.”

Een smaakkwaliteit die met de jaren is verbeterd
De Aledo-druif is dit jaar heel populair, maar is eigenlijk elk jaar erg populair vanwege de smaakkwaliteit. “Hoewel de selectie aan het begin van het seizoen groter was, is de kwaliteit van het product dit jaar echt zeer goed. Ik werk al vijftien jaar met de Aledo-druif en hoewel het product visueel gezien altijd zeer aantrekkelijk is, is ook de smaakkwaliteit met de jaren aanzienlijk verbeterd, wat de afzet ervan weer veel gemakkelijker maakt. Tegenwoordig willen consumenten Aledo-druiven vooral vanwege hun zoetheid, hun zachtheid en hun aroma en niet alleen meer vanwege hun fraaie uiterlijk die hun feestelijke maaltijden er nóg feestelijker uit laten zien.”

Een mooie kans voor het premium merk Anabella
Gezien het beperkte aantal partijen en de grote vraag, kan ook het Spaanse seizoen van de Aledo-druif eerder eindigen dan die van eerdere jaren. “We weten niet zeker of we de Kerst halen en we willen daar ook geen concrete uitspraak over doen. Onze prioriteit is om onze klant blij te maken met een product dat zo vers mogelijk is. We willen dus niet alle druiven tegelijk plukken en ze vervolgens tot Kerst gekoeld bewaren in de hoop ze tegen een betere prijs te kunnen afzetten, maar dat ten koste gaat van kwaliteit van de druiven. Ons premiummerk Anabella heeft dit jaar juist een mooie kans het goed te gaan doen, dus we moeten de klant kwalitatief hoogstaande en onberispelijke producten aanbieden. Het vertrouwen van consumenten winnen. In dit bijzondere jaar waarin er geen concurrentie is met Italië, is het tijd om de geloofwaardigheid rondom de kwaliteit van Anabella op te bouwen. Dit zal uiteindelijk in het voordeel zijn van de pitloze druiven en het overige steenfruit die onder het merk worden afgezet.”

Voor meer informatie:
Ets Meseguer
Benoît Maillard-Guillon
+33 146 864 170
benoit@etsmeseguer.fr  
www.etsmeseguer.fr 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven