Ruimte voor fusies en overnames en extra investeringen in plantaardige producten

Greenyard wil naar omzet van €5 miljard tegen het boekjaar 2024/25

Tegen de achtergrond van de positieve eerste halfjaarresultaten en de aanhoudende winstgevende groei van Greenyard, kondigt Greenyard vandaag haar Strategie 2030 aan, inclusief een eerste blik op de waarde die dit zal opleveren voor het bedrijf en haar stakeholders. Greenyard brengt enkel plantaardige producten op de markt. Het bedrijf heeft een doelstelling om een "plantaardig powerhouse" te worden en een reeks eerste sterke ambities te realiseren tegen 2025.

Investeren in convenience
"Consumenten zijn steeds meer op zoek naar gezondere, weinig bewerkte voeding, met name plantaardige producten. Tegelijkertijd zijn ze niet bereid om gemak en bereidingstijd op te offeren in die ontwikkeling. Greenyard is nu al één van de grootste puur plantaardige bedrijven ter wereld en levert haar klanten producten die dicht bij het originele gewas staan, én die gemakkelijk te bereiden zijn. Dit is volledig in lijn met de huidige consumententrends. Als leider binnen de transitie die we vandaag meemaken, is Greenyard vastbesloten om te blijven investeren in convenience, en om de verdere uitbreiding van haar portfolio van plantaardige producten te versnellen. Deze versnelling zal mee mogelijk worden gemaakt door de digitalisering doorheen de Groep verder op te voeren. Dit zal toelaten in te spelen op de huidige en toekomstige behoeften van de consument, en zal rechtstreeks bijdragen tot een duurzamere voedselwaardeketen."

Hein Deprez, co-CEO: "Steeds meer mensen zien de kracht en het belang van gezonde, plantaardige voeding in. Voor onze gezondheid en voor de planeet. Voeding die dicht bij het originele gewas blijft, is de hoeksteen van onze collectieve toekomst. En met Greenyard hebben we dit vanaf het begin waargemaakt, het zit in ons DNA. Vandaag zijn wij een wereldleider op dat gebied. Door onze schaalgrootte en door onze geïntegreerde relaties met klanten en telers zijn wij als geen ander in staat om een vitaal deel van deze snelgroeiende markt te veroveren. Wij zijn van nature plantaardig. Dat geeft ons een voorsprong én een concurrentievoordeel. Als volgende stap zetten we nu door in wat duidelijk de juiste richting is. We zullen onze investeringen in innovatie en technologie opdrijven en gebruik maken van de data in de waardeketen om onze klanten en consumenten nog betere producten en diensten aan te bieden.”

Marc Zwaaneveld, co-CEO: "Eerder dan gepland hebben we geleverd wat we beloofd hadden. Vandaag zijn de prestaties aanzienlijk verbeterd en we leveren sterke en stabiele resultaten af. De Strategie 2030 die we nu aankondigen, is de volgende grote stap. We kijken vooruit en zullen ons opnieuw toeleggen op groei. Greenyard brengt in de eerste plaats plantaardige producten op de markt en heeft al meer dan 1000 plantaardige convenience producten in haar portfolio. Plantaardig is simpelweg wat we doen. Wij staan in het midden van deze transitie en zullen onze activiteiten in deze producten verder opvoeren, ondersteund door voortdurende digitalisering en sterke duurzaamheidsambities. We zijn ervan overtuigd dat dit de drijfveren zullen zijn voor een hoger groeipercentage in omzet en in winstgevendheid. En dit vullen we aan met gerichte fusies en overnames of samenwerkingen - wat extra voordelen oplevert voor onze plannen."

Een aanpak op drie niveaus:
Greenyard's Strategie 2030 is opgebouwd uit drie fasen, die elk even belangrijk zijn om de ambitie te bereiken: "verbeteren", "verhogen" en "bedenken". Deze drie niveaus van de strategie lopen gedeeltelijk parallel, zullen elkaar in de loop van de tijd versterken en zullen de versnelling doorheen het plan voeden. Deze aanpak stelt Greenyard in staat een vlotte en accurate uitvoering van het plan te verzekeren, voortbouwend op de solide fundamenten en de sterke organisatie die er vandaag al staan.

Bovendien zal Greenyard onmiddellijk haar aanbod van convenience-producten uitbreiden, inspelend op de ontwikkelingen op het gebied van weinig bewerkte, gezonde convenience-producten, en op de wensen van de consument. Dit zal extra volumes opleveren bij huidige en nieuwe klanten. Om dit te bereiken zal Greenyard de komende drie jaar een eenmalige CAPEX van € 30-35m investeren. Enerzijds zullen de investeringen gericht zijn op een verdere capaciteitsuitbreiding binnen het convenience-segment, om zo een versnelde groei van Greenyards plantaardig aanbod mogelijk te maken. Anderzijds zal er verder geïnvesteerd worden in de geïntegreerde klantenrelaties.

De CAPEX zal naar verwachting kasstroomneutraal zijn, gezien de verwachte korte terugverdientijd, en de verdere verwachtingen op het gebied van operationele en werkkapitaal verbeteringen. Daarom werden de ambities voor 2025 opwaarts bijgesteld: Greenyard heeft de ambitie om de netto-omzet met ongeveer € 650m te laten stijgen tot € 5 miljard, wat een CAGR van 5% impliceert. Tegelijkertijd heeft
Greenyard de ambitie om de aangepaste EBITDA te laten groeien met ongeveer € 35-45m tot € 200-210m, hetgeen resulteert in een CAGR van 6-7%. In het licht van haar strategie zal Greenyard mogelijks ook fusies en overnames overwegen in Europa en mogelijk de VS – op een zeer gerichte en strikte manier, en alleen voor zover een duidelijk en sterk integratieproces mogelijk is. Het nastreven van selectieve externe groei zal de Strategie 2030 van de onderneming verder stimuleren. Daarnaast zal Greenyard dividenden opnieuw op de agenda zetten ter overweging door de Raad van Bestuur op basis van de resultaten van het boekjaar 2022/2023.

Door voort te bouwen op de eerste twee niveaus en daarmee gepaarde ambities te verwezenlijken, en met behoud van een schuldgraad van 2,0x-2,5x (vóór IFRS 16), ontstaat er voor Greenyard ruimte om verder te investeren. Daarbij zal het zich toeleggen op de ontwikkeling van andere plantaardige producten, en zo haar huidige 100% plantaardige aanbod verder uitbouwen, in een markt die naar verwachting zal groeien tot ongeveer € 150 miljard in 2030 (bron: Bloomberg). Greenyard is ervan overtuigd dat er nog veel extra
potentieel te halen valt. Plantaardige voeding is de essentie van haar activiteiten. Met haar wereldwijde voetafdruk heeft het bedrijf al een voorsprong om haar aanbod in dat segment uit te breiden, met verdere groei en winstgevendheid tot gevolg. Dat is de derde fase.

Voor meer informatie:
Dennis Duinslaeger
Greenyard
+32 15 32 42 49
Dennis.duinslaeger@greenyard.group      
www.greenyard.group       


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven