"Eisen aan AGF-producten in online-handel duidelijk hoger vergeleken bij de conventionele handel"

De online-handel heeft sinds de corona-uitbraak in maart 2020 een extreme groei doorgemaakt. Van de toename van het aantal online aankopen lijken ook de verse levensmiddelen, in het bijzonder groenten en fruit, geprofiteerd te hebben. "Des te belangrijker zijn nu de thema's voedselveiligheid, kwaliteitsmanagement en een ononderbroken koelketen," zegt Nicole Schröer, woordvoerder van de laboratoriumgroep Bilacon.


Monstervoorbereiding/ Foto: Bilacon GmbH

De dochter van de internationaal actieve Tentamus Group heeft haar dienstverleningen in het kader van de groeiende e-commerce aanzienlijk uitgebreid. Nicole: "Ten eerste hebben we onze koelketenvalidering geoptimaliseerd: dat wil zeggen dat we met de benodigde techniek controleren of de verse levensmiddelen met de juiste temperatuur bij de klanten aankomen. Daarbij werken we met zogenaamde worst case scenario's: wanneer de levering bijvoorbeeld binnen 20 minuten plaats moet vinden, stellen we ons de vraag: "Wat gebeurt er met het product wanneer men in hoogzomer bij 40 graden Celsius in de file staat en de levering enigszins vertraagd wordt?"


Audits / Foto: Bilacon GmbH

Snelheid
Ten tweede controleert men het leveringsproces door middel van mystery shopping, een bestelling plaatsen onder een alias. "We controleren of we de bestelde levensmiddelen in goede toestand geleverd krijgen, bijvoorbeeld of ze fatsoenlijk verpakt zijn of platgedrukt zijn. Maar ook het bestelproces zelf wordt door ons gecontroleerd. Bovendien bekijken we de onlineshop en controleren of de kenmerking ook online volgens de wetgeving wordt nageleefd. En of die informatie wordt gegeven die de klant hebben wil en moet. Tot slot ondersteunen we onze klanten met audits en scholingen, naar behoefte ofwel online ofwel ter plaatse", aldus Nicole.

De digitale aankoop van verse levensmiddelen is volgens Nicole duidelijk toegenomen. "De consument heeft zich er tijdens de pandemie snel aan gewend en de handelaren hebben het alles bij elkaar - tot op enkele microbiologisch kwetsbare producten - goed voor elkaar gekregen. De opdrachten zijn constant tot groeiend, een teken dat verse levensmiddelen zich definitief door zullen zetten in de online-handel." Dit gaat tegelijkertijd met nieuwe uitdagingen gepaard. "Leveringsdiensten hebben vergeleken met de stationaire handel hele andere eisen aan ons, niet in de laatste plaats vanwege de snelheid van de levering. Tegelijkertijd zijn de eisen van de consumenten aan levensmiddelen hoger geworden, eventueel zelfs nog hoger dan in de stationaire retail, omdat men het product niet zelf op het verkooppunt kan uitzoeken.


Koelketenvalidering / Foto: Bilacon GmbH

Hoge bekendheidsgraad
Parallel aan de uitbreiding van het aanbodspectrum werd de marketing van de laboratoriumgroep compleet nieuw vormgegeven. "We hebben veel geïnvesteerd in online-management, waardoor we onze bekendheidsgraad nogmaals konden vergroten. Ondertussen hebben we onze groep, zowel in Duitsland alsook internationaal, met enkele laboratoria uit kunnen breiden. Verder zullen we in het nieuwe jaar voor de tweede keer als exposant op de Fruit Logistica aanwezig zijn", luidt het tot slot.

Voor meer informatie:
Nicole Schröer
bilacon GmbH
An der Industriebahn 5
13088 Berlijn, Duitsland
Tel: +49 30 206 038 133
nicole.schroeer@tentamus.com 
www.tentamus.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven