Manuel Lasso de La Vega, HortoFortini (Spanje):

"Een van de weinige die jaarrond selderij aanbieden"

Spanje is na de VS de tweede grootste exporteur van selderij ter wereld. Binnen Spanje steekt de regio Murcia er met kop en schouders bovenuit met 1.245 hectare teelt en een jaarlijkse oogst van bijna 70.000 ton, wat neerkomt op 61% van het areaal in het land en praktisch 70% van de totale productie, zo blijkt uit gegevens dat het Spaanse ministerie van Landbouw heeft gepubliceerd. HortoFortini, een teeltbedrijf met 250 hectare voor conventionele selderij en met 25 hectare voor de biologische variant, neemt 22% van het selderij-areaal in Murcia voor zijn rekening.

"HortoFortini is ontstaan uit het Italiaanse moederbedrijf Fortini Ortofrutticoli, een bedrijf met meer dan 50 jaar ervaring in de selderteelt en een merk dat aanwezig is in alle grote supermarktketens van Italië. 25 jaar geleden kwam Fabio naar Spanje om ook hier selderij te telen en toen hij zich realiseerde dat er een vrij groot potentieel was in de Spaanse markt voor deze groente, koos hij ervoor om een teeltbedrijf in Murcia op te richten", vertelt Manuel Lasso de la Vega, commercieel directeur van HortoFortini Spanje.

"Selderij is een product dat in Spanje meestal gekookt wordt geconsumeerd, terwijl het in de rest van Europa rauw wordt gegeten. Het is zeer goed voor de gezondheid en je ziet het ook steeds vaker in de Spaanse keuken. In feite is de groei de afgelopen jaren exponentieel geweest."


Het team van HortoFortini op Fruit Attraction 2021

HortoFortini teelt groene en witte selder die het op de markt brengt in verschillende formaten en maten, van het verse product op z’n geheel tot sticks om als tussendoortje te consumeren. "Wij zijn een van de weinige bedrijven die jaarrond verse selderij beschikbaar hebben, zowel de groene als de witte variant. Dat kunnen we omdat we percelen hebben in zowel Spanje als Italië, waar Fortini over een areaal van 300 hectare beschikt", benadrukt Manuel.

"Europa is onze belangrijkste markt. Ons klantenbestand is heel divers, van retail tot groothandel", vertelt de commercieel directeur van HortoFortini. "Selder is een product dat niet lijdt onder de aanvoer van product uit derde landen. In de winter heeft de Spaanse selderij verder geen concurrentie van de andere Europese landen en hoewel die in de zomer eigen productie hebben, hebben we veel klanten die erg blij zijn met de kwaliteit van ons product en daarom ook in de zomer met ons blijven samenwerken."

"Op de Europese markt is Frankrijk goed voor 20% van onze omzet. Voor die markt hebben we al ons verpakkingssysteem aangepast met het oog op de nieuwe regelgeving die op 1 januari van kracht wordt. We leveren de selder deels in bulk en deels gebundeld in een 100% composteerbare papieren banderol", vertelt Manuel. "We exporteren ook naar de Oost-Europese landen. In oktober nog zijn we op handelsmissie geweest in Bulgarije en Roemenië om onze producten in beide landen te promoten. Dat zijn opkomende markten waarin we al actief zijn en die de kwaliteit en service die we vanuit Spanje bieden zeer waarderen, ook al is er daar veel product aanwezig vanuit Griekenland en Turkije."

"Naast de Europese markt doen we ook zendingen naar voornamelijk Canada en de Verenigde Arabische Emiraten. Canada vertegenwoordigt zelfs tussen de 20 en 25% van onze omzet."

Smaak gegarandeerd door de Universiteit van Parma
Selderij is een zeer aromatische groente met vele gezondheidsvoordelen die al in de 5e eeuw voor Christus werd gebruikt door de Griekse arts Hippocrates – algemeen beschouwd als "de vader van de westerse geneeskunde" - vanwege de diuretische en zuiverende eigenschappen. In de gastronomie wordt selder gewaardeerd voor zijn kenmerkende smaak die, in het geval van het product dat HortoFortini op de markt brengt, ook wetenschappelijk is erkend.

"Een groep smaakexperts van de Universiteit van Parma evalueerde welke selderijrassen de beste smaak- en textuurkwaliteiten hadden. Het onderzoek wees uit dat de selder die door Fortini wordt geteeld de beste resultaten behaalt. Daarom kunnen we stellen dat een van de aspecten die onze groene en witte selderij van de rest onderscheidt, de smaak is."

Voor meer informatie:
Manuel Lasso de La Vega
commercieel directeur
HortoFortini España
Carretera Nacional 301 – km 431
30319 Miranda, Cartagena
Murcia, Spanje
Tel: +34 648 885 750
mlassolavega@hortofortini.com
www.hortofortini.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven