Saskia Polak, Total Produce:

"Aantal retailers dat DINO-meloen heeft opgenomen in het assortiment aanzienlijk gestegen"

Tholen - Vijf jaar terug introduceerde Total Produce de DINO-meloen op de Europese markt, een van oorsprong Aziatische variëteit, die compleet anders was dan de overige beschikbare meloenensoorten die in de supermarkt werden aangeboden. "We krijgen sowieso zeer regelmatig de vraag van retailers of er vernieuwingen zijn binnen de categorie en vaak zijn die er wel, maar niet altijd zo zichtbaar. Zo wordt er continu aan houdbaarheid en brix en aromaniveaus gesleuteld van de bestaande variëteiten. De introductie van de DINO meloen was dus echt ‘iets anders’", vertelt Saskia Polak. 

"De interesse van diverse retailers was gewekt en we zijn met een aantal ketens gestart. Bij aanvang was de respons van de consument voorzichtig, maar al snel merkten we dat het concept aansprak en dat consumenten de meloen opnieuw kochten, vanwege de smaak. Die is namelijk heerlijk zoet met een iets zachter vruchtvlees dan andere variëteiten", vertelt Saskia. "Inmiddels zijn we een aantal jaar verder en is het aantal retailers dat de DINO in het assortiment heeft opgenomen aanzienlijk gestegen. Vooral in Scandinavië, Duitsland en Oost-Europa wordt de meloen zeer goed gewaardeerd. We hebben ook de teelt aangepast aan de retailwensen, dus we produceren ten opzichte van de start iets kleinere meloenen, zodat de stuksprijs niet extreem hoog wordt ten opzichte van de overige meloenen."


Saskia Polak met de DINO-meloen

Voorgesneden of los
Ook binnen het conveniencesegment ziet de Rotterdamse fruitimporteur grote kansen voor de DINO. "Echter gaat op dit moment veruit het grootste gedeelte direct naar de supermarkt. Als vervanging van de gele (YHD) meloen in de fruitsalades zou de DINO zeer zeker gewaardeerd worden door de consument, echter de kostprijs ligt hoger en dat is de reden dat de DINO minder snel voor processing in aanmerking komt. We hebben wel een concept ontwikkeld dat de losse verkoop met de ready-to-eat beide kan ondersteunen. Het label met de DINO die zijn kop uit het DINO ei steekt, kunnen we namelijk ook op de seal van een ready-to-eat verpakking toevoegen, waardoor de consument de keuze krijgt om de DINO voorgesneden of los te kopen. Deze lijn zal komend seizoen breder worden aangeboden aan de retailers die hierin interesse hebben." 

Total Produce betrekt de DINO-meloen momenteel vanuit Brazilië en Spanje. "In andere productiegebieden doen we testen om een vergelijkbare DINO te telen, maar het is geen eenvoudige meloen in productie, dus de omstandigheden moeten aan een aantal criteria voldoen om tot een goed eindproduct te komen", vertelt Saskia. "De afgelopen jaren hebben we onder meer veel inspanningen verricht om een kleinere meloen te telen. Ze hebben de teelttechniek aangepast en doen ook testen op verschillende bodemsoorten. In Brazilië produceert deze meloen in een grotere maatrange dan in Spanje, waardoor ieder productiegebied zijn eigen weg moet vinden in het zo optimaal mogelijk produceren van de juiste maat. De meest gangbare verpakking is op dit moment de 10kg karton, maat 6. Retailers die per stuk verkopen, kunnen hier goed mee uit de voeten. Alle grotere maten worden verpakt in 15kg kartons en deze worden verkocht aan retailers die per kg verkopen."

Meer dan alleen een kindervriend
Op de vraag of retailers ervoor open staan om een kidsconcept te voeren, antwoordt Saskia: "De Dino met het bijbehorende label spreekt zeker tot de verbeelding bij kinderen. De meloen is heerlijk zoet en zal daarom ook bij de meeste kinderen goed in de smaak vallen. Echter, deze meloen zien wij eerder als een familie-vriend, dan alleen een kinder-vriend. Vaak denkt men bij kidsconcepten ook meteen aan kleine meloenen en uitingen die veel meer verpakking met zich meebrengen (bijvoorbeeld drie kleine meloentjes verpakt). Dit is echter niet echt de kant die wij willen opgaan. Sowieso verminderen we zo veel mogelijk onze verpakkingen en moet het product zichzelf kunnen ‘verkopen’. Daarnaast worden meloenen die kleiner zijn dan circa 1kg al snel als ‘duur’ ervaren door de consument. Het is daarom heel fijn dat deze meloen kinderen aanspreekt, maar het is niet de enige doelgroep voor deze meloen."

En of de aankoop van de DINO-meloenen ten koste gaat van de overige meloenen of per saldo resulteert in een hogere meloenenverkoop? "Bij Total Produce zien we elk jaar een bescheiden groei in de afzet van ons meloenenpakket. We zien ook dat een deel van de retailers interesse heeft om de ‘middenmoters’ op termijn te vervangen. Voor YHD en doorsnee Cantaloupe wordt door sommigen gezocht naar premium varianten die voor een deel beschikbaar zijn, denk aan de Charantais types Cantaloupe en voor een deel in ontwikkeling met betrekking tot nieuwe types YHD. We hopen in ieder geval de komende jaren weer te kunnen verrassen met nieuwe variëteiten of hybrides die de consument zullen aanspreken en de meloenenverkoop zullen stimuleren. Het zou fantastisch zijn als de consument kan afwisselen en die meloen kan kopen waar hij of zij op dat moment zin in heeft, zowel in de zomer als de winter", besluit Saskia.

Voor meer informatie:
Saskia Polak
Total Produce B.V.
Port City 1
Waalhaven Zuidzijde 21
3038 JH Rotterdam
spolak@totalproduce.nl 
www.totalproduce.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven