Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Golden BGA-appel van de Vergers des Alpes de Haute-Durance

Begin november is de Golden BGA van de Vergers des Alpes de Haute-Durance aan de diverse groothandels en commerciële bedrijven gepresenteerd op 's werelds grootste markt voor AGF-producten. De MIN markt in Rungis, een ware ‘etalageplek’ voor de producten uit diverse Franse regio’s, bleek de ideale plek om deze appel te presenteren en te promoten.

Foto: PAHD

Presentatie van zeven groothandels op de MIN markt in Rungis
De Rungis-delegatie bestond uit vier leden van de Confrérie de la Pomme, een aantal telers en een paar vertegenwoordigers van de verschillende commerciële bedrijven, gevestigd in het BGA teeltgebied. In totaal ging het daarbij om ongeveer twintig mensen.

De gasten arriveerden de dag ervoor per trein in Parijs en, na een gezellige avond en de volgende ochtend behoorlijk vroeg weer opstaan, troffen ze elkaar opnieuw om 5 uur 's ochtends om gezamenlijk aan hun bezoek aan de MIN markt te beginnen. Voor dit bezoek hadden de commerciële bedrijven Blue Whale, Alp'Union en Fruits et Compagnie de volgende zeven groothandels geselecteerd: Desmettre, Desjardins, Chrono primeur, Mouneyrac, Monloup, Bratigny en Clément.

Gemoedelijke en feestelijke sfeer
De ontmoeting met de groothandelaren was de perfecte gelegenheid om niet alleen te praten over de kwaliteit en de kenmerken van de Golden BGA, maar ook over de geschiedenis van de appel uit de Alpes de Haute-Durance en de geschiedenis van de Confrérie. De leden van de Confrérie, gekleed in hun feestelijke kostuums, zorgden bovendien voor een verrassing door in een gemoedelijke en feestelijke sfeer over de drukke markt te slenteren. Er werd hen vaak gevraagd waar de Confrérie eigenlijk vandaan komt, welk product de Confrérie vertegenwoordigde en waarom de Confrérie die dag naar Rungis was gekomen. Alle groothandelaren speelden met de leden van de Confrérie een fotospel waarbij foto’s werden gemaakt met die leden. Sommige groothandelaren hadden echt hun best gedaan en goed werk geleverd door de Golden BGA te promoten. Ook kregen de diverse klanten de kans om de appel ter plekke te proeven.

Zeer constructieve gesprekken tussen telers en groothandelaren
De telers die het evenement bijwoonden, waren verrast door de grootte van de MIN markt van Rungis en de veelheid aan aangeboden producten. Dit bezoek maakte het bovendien voor hen mogelijk zichzelf te herpositioneren als telers binnen een zeer competitieve context.

De middag werd afgesloten in het restaurant met een maaltijd die werd gedeeld met de groothandelaren aan wie die die ochtend een bezoek was gebracht. De leden van de Confrérie maakten van de gelegenheid gebruik om drie van de laatste leden te introduceren: Alexandre Dorison van het bedrijf Monloup voor Fruits et Compagnie, Joseph Desmettre van het bedrijf Desmettre voor Alp'Union en Jérôme Chazelay van het bedrijf Bratigny voor Blue Whale. Ze kregen een ​​diploma en een trofee om hen te bedanken voor hun actieve betrokkenheid bij en de afzet van de Golden BGA.

Foto: PAHD

1.200 ha en 90 telers
Marie-Pierre Liautaud, voorzitter en zelf ook fruitteler, haalde in haar toespraak enkele cijfers aan met betrekking tot de BGA en het Label Rouge-certificaat. De appel uit de Alpes de Haute-Durance vertegenwoordigt 1.200 hectare aan boomgaarden, verdeeld over twee departementen (Alpes de Haute Provence en Hautes-Alpes) en wordt geteeld door 90 telers. De Golden BGA is verder een appel met een Brix-waarde die hoger is dan 12, een stevigheid van 5 voor de kleuringen 2-3 en van 4 voor de kleuringen 3-4. Marie-Pierre haalde ook aan dat de Thiault-index, een combinatie van de brekingsindex (suikergehalte) en de zuurtegraad voor het Label Rouge-certificaat vóór 1 november groter moet zijn dan 180, van 1 november tot 31 november groter moet zijn dan 175  en na 1 december groter moet zijn dan 170.

De dag werd afgesloten met het bekijken van de nieuwe en dit jaar opgenomen PAHD-film, waarin de telers hun betrokkenheid bij de boomgaarden uiten en de BGA-appel van de Vergers de Haute-Durance presenteren.

Foto: PAHD

Voldoende aanbod, ondanks moeilijk seizoen
Voor deze oogst voldoen alle betrokken telers aan de gewenste  criteria. Marie-Pierre vertelde daarnaast dat dit jaar, ondanks moeilijke klimatologische teeltomstandigheden, de tonnages van de Golden BGA voldoende zijn en de appelen een bijzonder opvallende kleur met een uitgesproken roze 'sluier'.

Voor meer informatie:
Marie-Pierre Liautaud
Fruitteler en voorzitter
Pommes des Alpes de Haute Durance
www.pommes-des-alpes-de-haute-durance.fr  

Publicatiedatum: