Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Soup en zo wil impact vergroten met behulp van obligaties

"We kunnen met centrale keuken bio-aandeel verder verhogen"

Tholen - Bij Soup en zo in Amsterdam bereiden ze dagelijks verse soepen en salades. Voor de ingrediënten, receptuur, vervoersmiddelen, energiebronnen en arbeidsomstandigheden zoeken ze continu naar de meest duurzame, sociale en eerlijke keuze. Om hun impact te vergroten willen ze investeren in onder meer een centrale keuken, een verbouwing van de huidige vestigingen, uitbreiding met een extra vestiging in Amsterdam en elektrische bakfietsen en aanhangers. Hiervoor geeft Soup en zo 2.000 obligaties uit.

"We hadden altijd per winkel een aparte keuken. Met het oog op de toekomst hebben we een centrale keuken gebouwd. Die willen we voor het einde van dit jaar al in gebruik gaan nemen. Hierdoor kunnen de koks beter gaan samenwerken en we gaan van daaruit onze winkels beleveren. Dit maakt het mogelijk om beter te kunnen sturen op de inkoop. Ik verwacht dat we hierdoor ook het bio-aandeel van de producten waarmee we werken kunnen verhogen. Dan kunnen we de koks eenvoudiger motiveren om aan de slag te gaan met bio-producten", vertelt Jamie Thomas, die sinds 2009 samen met Margriet Jansen eigenaar is van Soup en zo.

Met de opbrengst uit de crowdfundingsactie heeft Soup en zo allerlei plannen, zo geeft Jamie aan. "We willen tenminste één nieuwe winkel openen, dat zal in Amsterdam zijn. Ook willen we met de opbrengst elektrisch vervoer realiseren. We hebben nu twee elektrische bakfietsen, maar daarmee zijn we er nog niet. Ook zijn we bezig met de automatisering van het bedrijf. Met deze extra cashflow willen we met name wat extra zekerheid inbouwen, zodat we deze stappen veilig kunnen gaan nemen. Ook hebben we aan het begin van de coronacrisis een bancaire lening afgesloten, die willen we graag aflossen."

80% biologisch
Alles bij Soup en zo is handgemaakt en van begin tot eind zelf bereid. "Soup en zo kookt met meer dan 200 verschillende ingrediënten. Zo'n 80 procent van deze ingrediënten is biologisch. De specerijen en kruiden komen allemaal van Het Blauwe Huis. Voor de groenten werken we samen met onder meer De lepelaar en Eko-boerderij De Eerste. We zijn heel trots op al onze leveranciers en we gaan voor korte lijntjes. We kennen ze allemaal persoonlijk. Zo werken we bijvoorbeeld met een hele goede bio-olijfolieleverancier in Spanje. Die hebben we zelf bezocht voordat we de samenwerking definitief aan zijn gegaan."

Jamie en Margriet kozen er bewust voor om met zo veel mogelijk bio-producten te gaan werken. "Biologisch vinden wij logisch. Dit past bij ons standpunt hoe we omgaan met de aarde. De eerste stap was voor mij het vlees. Dat heb ik in de eerste maand aangepast. In 10% van ons menu is biologisch vlees te vinden, dit is allemaal minimaal biologisch. Daarvoor werken we met veel plezier samen met JP Puurvlees en Veldhoeve Kip."

Jamie ging na de overname van Soup en zo op ontdekkingstocht. "Langzaamaan ontdek je steeds meer leuks. DO-IT was één van de grootste vondsten. Wij zijn één van hun eerste horecaklanten. Dit werkt voor ons fantastisch. We kopen bij hen onder meer linzen in, evenals kikkererwten, tomaten in blik, hennepzaad en cashewnoten. Al deze ingrediënten worden per pallet geleverd. Dat is echt fantastisch. Deze samenwerking betekende een waanzinnige stap voor ons."

Links chef Mara, rechts Jamie

Naar 100% bio?
Jamie geeft aan dat de chefs van Soup en zo maar wat graag met de bio-ingrediënten werken. "Inmiddels is biologisch voor hen de standaard geworden voor wat goed eten is. Tijdens het koken raken ze vanzelf overtuigd." Hij zou graag de stap naar volledig biologisch maken in de toekomst. "We moeten nu eerst in een nieuwe flow raken. In de nieuwe keuken beschikken we over veel meer ruimte en kunnen we zoals gezegd beter gaan samenwerken. Dit maakt het mogelijk om als koksgroep beter naar de seizoenen te luisteren en nog meer stappen te zetten.”

Klik hier voor meer informatie over de crowdfundingsactie

Voor meer informatie:
Jamie Thomas
Soup en zo
Veemarkt 151
020 6250568
06 34056608
jamie@soupenzo.nl  
www.soupenzo.nl