Marco Bergman, Harvest House:

"Hollands paprikaseizoen kende memorabele start, moeizaam middenstuk en nog lastiger staartje"

Tholen - Het paprikaseizoen in Nederland zit er bijna op. "Langzaam maar zeker kunnen we bij Harvest House dan ook terugkijken op alle ups-and-downs", stelt verkoper Marco Bergman. "Net als het voorgaande seizoen, is ook dit weer een seizoen om nooit te vergeten. Een zeer memorabele start van het seizoen, een heel moeizaam middenstuk en een nog lastiger staartje van het seizoen. Een seizoen waarin de pieken en dalen in aanvoer meer bepalend waren voor de prijsvorming, op de momenten dat de vraag door het seizoen heen zijn invloed liet gelden."

Vroege start Europese retailprogramma's
"Het begon met een vroege start van Europese retailers met Hollandse paprika in hun programma’s. Het verlangen om met Hollands product versneld te beginnen was groot. Dit verlangen werd veroorzaakt door de moeizame teelt en winterse klimatologische omstandigheden in Spanje. En doordat we al redelijk vroeg in het jaar paprika’s beschikbaar hadden, konden we ook met paprika veel retailers versneld aan ons Nederlands product helpen", blikt Marco terug.

"Het grote lange middenstuk laat zich het best omschrijven als lastig. Er waren veel pieken en dalen in de aanvoer die zorgden voor veel prijsonrust. Er is geen moment geweest waarop er over een periode van langer dan drie weken sprake was van een stabiele prijsvorming. Helaas was er regelmatig veel meer product beschikbaar dan dat we met elkaar goed konden vermarkten, wat vervolgens weer leidde tot een moeizame prijsperiode. Al met al is dit, teelttechnisch gezien, geen al te beste periode geweest als het gaat om de prijsvorming."

Mindere consumptie
"Ook bij ons in Nederland vielen de weersomstandigheden niet mee, zoals eigenlijk in heel ons Europese afzetgebied het geval was. Het matige weer in het voorjaar en de natte zomer zorgde ook nog eens voor minder consumptie van paprika dan we voor ogen hadden. En dat terwijl we in 2020 juist over een bijzonder goed paprikaconsumptiejaar konden spreken. Dat was toen weliswaar meer ingegeven door de Covid-omstandigheden en het daarbij horende “gezellige thuis eten”.

Afgelopen jaar vielen die extra winkelverkopen dus weer wat terug, vergelijkbaar met de jaren van voor Covid. Wel kunnen we concluderen dat we in verhouding meer verpakte paprika’s verkochten dan dat we hadden verwacht. De verschijningsvormen zijn daarin divers: van een enkele paprika in folie, of van meer dan 2 stuks in een folie, tot zakken van een kilo. Allemaal hebben ze een vaste plaats veroverd in het assortiment bij diverse Europese supermarkten", constateert de paprikaverkoper.

Kortstondige prijsopleving
"We zitten nu in het staartje van het  seizoen. Daarin trekken het wegvallen van de meeste retailprogramma’s en de matige prijsvorming de aandacht. Wat er nu gebeurt, is overigens geen unicum, we zagen dit in voorgaande jaren ook gebeuren. We hebben nu alleen net voordat het echte staartje begon een kortstondige prijsopleving gehad. Die is echter ook weer als sneeuw voor de zon verdwenen aan het begin van week 42."

"De verkoop van paprika's buiten Europa verliep het hele seizoen moeizaam. Met name de verkoop van paprika naar de VS viel voor het 2e jaar op rij erg tegen. Doordat er erg hoge transportkosten aan waren verbonden en ook door meer lokale/Noord-Amerikaanse teelt, gingen er niet of nauwelijks paprika’s van Nederland naar de VS. Dit is een gemis voor de totale afzet van paprika. We blijven uiteraard hoop en moed houden dat wanneer er weer meer en goedkoper naar de VS gevlogen gaat worden, ook de paprika zijn plaats in het vliegtuig terugkrijgt."

Gevolgen gasprijs nog erg onduidelijk
Ondertussen kwam - ook in de paprikateelt - natuurlijk de hele energiediscussie op gang. "Dat de verhoging van de gasprijzen consequenties heeft voor de paprikateelt is wel zeker, maar wat dat precies allemaal in gaat houden, is nog erg onduidelijk voor zowel de teelt als voor ons als verkoopinstrument van de teelt. Maar wij gaan nooit bij de pakken neerzitten en maken ook voor het aankomende paprikaseizoen weer enthousiast nieuwe plannen. We zien de toekomst met vertrouwen tegemoet", besluit Marco.

Voor meer informatie:
Marco Bergman
Harvest House
+31 (0) 1 74 519 291
m.bergman@harvesthouse.nl    
www.harvesthouse.nl  


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven