Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Horecagroothandelaar Tiziano Marinello uit Zürich

"In 2022 willen we weer op het niveau van 2019 komen"

Tiziano Marinello, horecagroothandelaar van Marinello Picobello uit Zürich, spreekt van prachtige wilde paddenstoelen en heerlijke boleten. Van herfsttrompetten tot aan gele stekelzwammen biedt hij verschillende geïmporteerde paddenstoelen uit Oost-Europa aan. Vijf tot zes jaar geleden waren ook mixen met Zwitserse paddenstoelen onderdeel van het assortiment. Maar vanwege de kleine hoeveelheden die van deze soorten ter beschikking stonden besloot het bedrijf om met deze soorten te stoppen. "Vooral ook omdat sommige horecabedrijven een beetje overweldigd waren door een aanbod van meer dan tien soorten", aldus Tiziano.

De prijssituatie is vergeleken bij de afgelopen jaren relatief gelijk gebleven en schommelde minimaal, afhankelijk van de importeur. Van de boleten verkoopt Tiziano circa 1,8 ton en van de keizeramaniet wederom een tweecijferige kilohoeveelheid per jaar.

De geschiedenis achter het product
De vraag tendeert in de horecabranche inmiddels meer richting knolgewassen zoals de knolselderij, terwijl de vraag naar exotische producten in toenemende mate verdwijnt. Tiziano verklaart dat als volgt: "De lockdowns hebben de horeca aangezet tot nadenken over duurzaamheid en regionaliteit. Hierdoor is het nu ook belangrijker geworden om niet alleen op de kwaliteit van onze producten te letten, maar in de verkoop ook aandacht te schenken aan de geschiedenis achter de producten. Juist online is een goede storytelling bijzonder belangrijk" zegt Tiziano. "Bij de productbestelling per druk op de knop zie ik echter een gebrek aan waardering van het product."

Tiziano wil zich ervoor inzetten de Engrosmarkt Zürich meer te ondersteunen, juist op het gebied van elkaars expertises. "Tenslotte wil ik me ook niet bemoeien met een sector waar ons zwaartepunt niet in ligt." Net als zo ongeveer in elk ander land hadden ook groothandelaren voor de levensmiddelenhandel gouden tijden, aldus Tiziano. Maar ook de online en directe verkoop liep zeer goed. Voor zijn eigen bedrijf rekent Tiziano in de herfst echter weer op een lichte min.

Omzetdaling van tot wel 40% in 2020
Circa een derde van haar omzet kan het bedrijf door wederverkoop en andere handelaren behalen, waarbij het grootste deel nog steeds vanuit de horecasector komt. De retail belevert Tiziano wederom niet. Tijdens de lockdown van 2020 was de situatie weliswaar niet vergelijkbaar met die in Duitsland, maar ook het bedrijf uit Zürich registreerde grote verliezen. Zo kwam het tussen eind maart en half mei tot omzetverliezen van circa 80 tot 85% vergeleken bij het jaar 2019. Vlak voor Kerst 2020 tot maart 2021, de tweede lockdown in Zwitserland, was in ieder geval de vraag vanuit het hotelwezen beter dan tijdens de eerste lockdown. Desondanks moest het bedrijf een negatieve omzet van circa 40% voor het totale jaar 2020 registreren.

Ondertussen heeft de vraag naar het assortiment zich weer genormaliseerd. "In 2022 willen we weer op het niveau van 2019 komen. Van juli tot september 2021 liep het eigenlijk vrij goed. De prijzen waren zeer hoog, maar we hadden te kampen met slechte kwaliteiten en een geringe beschikbaarheid", zegt Tiziano.

Voor meer informatie:
Tiziano Marinello
Marinello + Co AG
Markthalle
Aargauerstr.1a
CH-8048 Zürich, Zwitserland
+41 43 44 44 500
best@marinello.ch 
www.marinello.ch 

Publicatiedatum: