Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overzicht wereldmarkt papaya

De exotische papayavrucht blijft in veel landen aan populariteit winnen, maar voor een grote deel van de consumenten blijft het een nicheproduct. Desondanks heeft de toegenomen vraag geleid tot een stijging van de prijzen en de verkoop, alsmede van de productie in landen als Zuid-Afrika en Australië. Logistieke problemen, zoals de hoge kosten van vrachtvervoer over de hele wereld, blijven de uitvoer van deze vrucht, net als van vele andere, hinderen, maar over het geheel genomen lijken papaja's wereldwijd in de lift te zitten.

Nederland: Papajaprijzen in de lift
Momenteel gaan de prijzen van Formosa-papaya’s op de Hollandse markt wat omhoog, ook als gevolg van de gestegen kosten in de productie, verpakkingen en arbeid. De aanvoer is nog beperkt vanuit Brazilië en zal volgens importeurs ook de komende tijd nog lastig zijn. Door de gestegen kosten is een prijs van 14/15 euro volgens importeurs wel noodzakelijk. Nu komt er wel wat meer volume vanuit Spanje, in de zomer was die aanvoer nog wat beperkter. De markt voor de Golden-papaya’s ontwikkelt zich stabiel.

Duitsland: Papaja's meer een delicatessenartikel
Een handelaar uit de omgeving van Stuttgart biedt papaja's van de Caliman-variëteit uit Brazilië aan. Hij zegt dat alleen kleine papaja's worden aangeboden voor de retail en dus ook voor de eindverbruiker, maar dat deze het niet bijzonder goed doen. De grote papaja's die op de weekmarkten of bijvoorbeeld de Turkse speciale markten worden verkocht, doen het daarentegen zeer goed. "In het algemeen," zegt hij, "zijn papaja's ook meer een delicatessenartikel dan een retailartikel."

De handelaar zegt ook dat, hoewel papaja's ook aan de horeca worden geleverd, er niet veel vraag uit deze sector is, omdat papaja's te duur zijn voor deze sector. "Bovendien," zegt hij, "is de gastronomie geneigd zich te concentreren op goedkoper handfruit, zoals nectarines, mirabellen, appelen, enz." De weekmarkten en delicatessenwinkels zijn daarentegen de belangrijkste afnemers van dit product.

De handelaar biedt het hele jaar door papaja's aan, voor 5 euro per kilo. De kwaliteiten zijn goed, grote schommelingen zijn ook niet waargenomen. Naast Brazilië koopt de onderneming daarnaast papaja's uit Peru, Mexico, Ghana en Zuid-Afrika.

Italië: Retailers zijn de belangrijkste kanalen voor de verkoop van papaja's
In het laatste jaar, dat in juli afliep, vond het GfK Consumer Panel 637.000 huishoudelijke kopers van papaja's, wat overeenkomt met 2,4% van alle Italiaanse huishoudens. Papaja is dus nog steeds een nicheproduct, maar het kent wel een sterke groei: +5,7% ten opzichte van vorig jaar en +21% ten opzichte van twee jaar geleden. Het grootste deel van het product wordt verkocht met een variabel gewicht (567.000 huishoudelijke kopers), terwijl momenteel slechts 93.000 huishoudens het voorverpakte product kopen.

Papaja is verder doorgedrongen in de moderne afzetkanalen: 79% van de huishoudens koopt papaja in supermarkten, 9,9% in hypermarkten. In lijn met de algemene ontwikkeling van het kanaal is de discount de leider in de categorie, met 21% van de totale huishoudelijke kopers die papaja's in dit kanaal kopen, een groei van + 53% in vergelijking met vorig jaar.

Huishoudens kopen momenteel slechts af en toe papaja's; gemiddeld kopen zij iets minder dan twee keer per jaar deze categorie. De categorie staat echter garant voor een goede gemiddelde cashflow, gelijk aan 2,88 euro per aankoop.

Een marktdeelnemer op een groothandelsmarkt in Noord-Italië bevestigt dat bijna alle papaja's die in het land worden geconsumeerd, via grootschalige distributie worden verkocht, terwijl de traditionele kleinschalige detailhandel niet zoveel papaja's afzet. In het algemeen is de consumptie van papaja's stabiel, alleen het dominante verkoopkanaal verandert. Op de groothandelsmarkt wordt eind september 2021 papaja van goede kwaliteit verkocht tussen 3 en 3,5 euro/kg. In vergelijking met enkele jaren geleden heeft het product echter wel wat aan aantrekkingskracht ingeboet, omdat de consument zich ook op ander exotisch fruit richt.

Een groothandelaar in Milaan importeert Formosa-papaja's uit Brazilië. Hij zegt: "In deze tijd van het jaar komen er minder vruchten, van mindere kwaliteit binnen, ondanks het feit dat de vraag op de markt sterk toeneemt. Een nieuwe trend die we dit jaar meemaken, in vergelijking met vorige seizoenen, is de toegenomen vraag naar groene papaja's met wit vruchtvlees. Deze is nog niet zo bekend, maar wij hebben het verkoopvolume verhoogd. Momenteel is het een product van Siciliaanse, Marokkaanse en Spaanse oorsprong, dat vooral wordt gebruikt als ingrediënt in salades. Het is nog steeds een product dat vooral op de etnische markt wordt verkocht."

Na een gestage prestatie in de zomermaanden, mede door de aanwezigheid van seizoensfruit zoals steenfruit, is het nu een beetje een moeilijke tijd voor papaja. Andere vruchten hebben de markt verlaten, de consumptie van en de vraag naar papaja's hebben zich hersteld, de hoeveelheden zijn beperkter maar de kwaliteit laat te wensen over. Deze situatie speelt een rol in de prijzen: men probeert aantrekkelijker prijzen te krijgen dan in het zomerseizoen.

Zuid-Afrika: Grote volumes maar lage prijzen
Deze tijd van het jaar is een belangrijke periode voor de papajateelt in Zuid-Afrika, die begint van september tot november en afneemt van december tot maart. Papaja's worden het hele jaar door op de markt gebracht, met twee pieken.

"Het is een goed seizoen geweest, met stabiele prijzen die beter zijn dan vorig jaar," zegt een papajateler in het Lowveld, een van de weinige gebieden met een geschikt klimaat om papaja's te telen.
De marktprijs ligt tussen R7.000 (397 euro) en R8.000 (454 euro) per ton. "De prijs is voor deze tijd van het jaar iets beter dan normaal, maar het is geen geweldige prijs. Gezien de volumes is het echter niet slecht."

Een andere teler, ook in het Mpumalanga Lowveld, merkt op: "Het seizoen gaat goed, we plukken veel. Op dit moment is het moeilijk om het bij te benen, er is zo veel fruit."

De sluiting van de horecasector en het toerisme hebben grote gevolgen gehad voor de papaja's, vooral voor de grote variëteiten. Het is geen vrucht die veel wordt verhandeld in de informele sector vanwege zijn kwetsbaarheid en beperkte houdbaarheid.
De papayasector blijft zeer stabiel in termen van hectares en telers; het klimaat beperkt de productie.

China: Verkoop neemt toe, maar papaja blijft een nichefruit
In China wordt papaja vooral geteeld in Jiangsu, Henan, Shandong, Anhui, Zhejiang, Hebei en Jiangxi, maar het totale plantareaal is veel kleiner in vergelijking met andere fruitcategorieën. Het oogstseizoen van papaja's valt tussen september en oktober.

In China is papaja geen erg populaire fruitsoort, en het is niet vaak in elke winkel verkrijgbaar. De consumentengroep van papaja's is relatief klein maar stabiel en bestaat hoofdzakelijk uit mensen die zich richten op fitness en gezonde voeding.

Mensen in de Yangtze rivierdelta consumeren graag papaja's. Het verkoopvolume van papaja's neemt jaar na jaar toe.
De meeste geïmporteerde papaja's op de binnenlandse markt komen uit de Filipijnen. Als gevolg van de krappe wereldwijde scheepscapaciteit en de ongemakken van het verschepen dit jaar, is het volume van ingevoerde papaja's op de markt echter gedaald in vergelijking met voorgaande jaren.

De Filipijnse papaja van het merk Dole is in China een vrij gebruikelijke en bekende papajavariëteit. Momenteel bedraagt de kleinhandelsprijs van Dole-papaja's op de markt ongeveer 15 yuan per stuk (380 g); deze prijs is gedaald ten opzichte van vorig jaar.

Noord-Amerika: De aanvoer van papaja's in Noord-Amerika is nu al bijna zes maanden krap
Een Noord-Amerikaanse verlader van papaja's merkt op dat de telers in Mexico door het slechte weer zijn getroffen en veel fruit zijn kwijtgeraakt. "Ze hadden daar een orkaan en hadden dus te maken met zware windstoten. Veel bomen zijn omgewaaid," zegt hij.
Momenteel komt de aanvoer van papaja's uit zuidelijke Mexicaanse regio's zoals Michoacán en Jalisco, hoewel er ook wat aanvoer uit Vera Cruz komt en het waarschijnlijker is dat die via Texas naar de VS gaat. "Ik heb nog van niemand anders gehoord die ze verscheept. Als ze die hadden, dan zouden ze dat zeker doen, want de markt is nu echt goed," zegt de verlader. "Normaal gesproken is er op dit moment wel wat fruit beschikbaar uit Guatemala en de Midden-Amerikaanse landen daar, maar ik heb er nog niets over gehoord."
Hij voegt eraan toe dat de kwaliteit en de maat van de papaja's niet zijn aangetast door het gure weer.

Wat de vraag naar papaja's betreft, deze is aan de sterkere kant. "In deze tijd van het jaar is de vraag meestal vrij goed, vooral als de markt een beetje krap wordt zoals nu het geval is," zegt de verlader. "Het enige slechte is dat we niet in staat zijn geweest om reclame te maken, of je kunt het wel, maar niet agressief. Het is een moeilijke situatie, omdat je misschien niet genoeg fruit hebt om die promotieactie te dekken."
De prijzen zijn aanzienlijk hoger dan vorig jaar rond deze tijd en liggen momenteel op $20. "Normaal is dat $14-$15, dus het is nu $4-$6 hoger dan vorig jaar rond deze tijd," zegt de verlader.

Vooruitkijkend kan de krappe aanvoer in de nabije toekomst aanhouden. "Ze zeggen ons dat oktober hetzelfde zal zijn en dat de voorraden tot in november zo kunnen blijven. Ik denk echter dat de prijs stabiel zal blijven," zegt de verlader.

Guatemala: Hoge logistieke kosten verhinderen export van papaja's
De productie in Guatemala is hoog, vooral in het noorden van het land. Er is veel regen gevallen in Centraal-Amerika in het algemeen, maar er zou nog genoeg papaja beschikbaar moeten zijn. Het is echter bijna onmogelijk om het product naar Europa te exporteren vanwege de hoge logistieke kosten voor luchtvracht.

Australië: Volumes Australische papaja's stijgen met 32 procent
Het Australische papajaseizoen is sinds het begin van de lente in volle gang, waarbij een teler melding maakt van ruime volumes en fruit van uitstekende kwaliteit in de winkels, dankzij de warme winteromstandigheden. "Het aanbod van papaja's zal vanaf september toenemen en de consument kan tot in november gestage volumes verwachten." Zij hopen dat de gezondheidsvoordelen van de vrucht de verkoop zullen stimuleren, niet alleen door de Covid-19-pandemie, maar ook in het algemeen, gezien de "krachtige antioxidantstatus en de voordelen op het gebied van immuniteit". Volgens de laatste statistieken is de productie in de sector in het jaar eindigend in juni 2020 weer aanzienlijk gestegen. Na een daling met acht procent het jaar voordien, stegen de volumes met 32 procent tot 19.648 ton, met een waarde van 31,8 miljoen dollar (een stijging van 15 procent). Er werd slechts een zeer klein aantal exporten geregistreerd, ongeveer 10 ton, hoofdzakelijk naar Brunei en Singapore. Terzelfder tijd werd 86 ton ingevoerd, hoofdzakelijk uit Fiji.

Volgende week: Overzicht wereldmarkt peren