Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Omdat wij ons richten op de douanezaken, kunnen im- en exporteurs zich op de dagelijkse handel focussen"

Douane-expediteur Rotterdam Customs Service binnen jaar gegroeid naar 24 medewerkers

Tholen - "Totale chaos", zo omschrijft general manager Robert van den Tol de situatie voor aanvang van de Brexit. Het was de reden voor de opstart van Rotterdam Customs Service in De Lier als onafhankelijke douane-expediteur. Inmiddels bestaat het team uit 24 personen.

Het team van RCS helpt inmiddels tal van exporteurs en transporteurs met de invoer- en uitvoeraangiftes, transitdocumenten en treedt op als beperkt fiscaal vertegenwoordiger voor ondernemingen die niet in Nederland gevestigd zijn. "Het overgrote deel van onze klanten bevindt zich in de AGF-sector", vertelt Robert. "In feite zijn we naast een douane-expediteur een vraagbaak voor alle bedrijven die willen weten wat er nodig is om te kunnen im- en exporteren."


Robert van den Tol. Foto: Maaike Petri

"Het heeft me echt verwonderd hoe slecht veel bedrijven voorbereid waren op de Brexit. Veel bedrijven hebben de veranderingen op zich af laten komen, mede veroorzaakt door de onzekerheid omtrent eventueel uitstel. De deal was pas op 24 december 2020 definitief tot stand gekomen! Bedrijven hebben hun logistiek moeten veranderen van een EU-gebaseerde omgeving naar een internationale handelsomgeving en hiervoor is kennis noodzakelijk. Maar je leert vooral van wat er misgaat, dus nu we negen maanden verder zijn, is de situatie wel iets stabieler geworden. Nu start de voorbereiding voor de volgende fase aan veranderingen, er is nog veel werk aan de winkel", aldus Robert. 

Zo zal per 1 oktober 2021 het CVB (Container Vrijgave Bericht) zijn intrede doen. De procedure voor het indienen van nadere aangiftes voor goederen van buiten de Europese Unie verandert hierdoor aanzienlijk. Met het CVB matcht de Douane de nadere aangifte van een douane-expediteur of importeur met de Aangifte voor Tijdelijke Opslag (ATO) van een rederij/cargadoor. Vanaf de invoering van het CVB is deze nadere aangifte pas mogelijk bij aankomst van het schip (ATA) in de Nederlandse haven. Eerdere indiening of gegevens (B/L, trailerinformatie, gewicht) die afwijken van de ATO betekenen afkeuring van de nadere aangifte. RCS zal hier gebruik gaan maken van een vooraf aangifte en een automatisch aanbrengbericht zodat het gehele proces volledige automatisch door kan lopen en zo een min mogelijke vertraging zal opleveren voor de logistieke dienstverleners.

"Het deze week aangekondigde uitstel van de Britse importcontroles kwam bij ons niet als een verrassing. Men was er aan Britse kant gewoon nog niet klaar voor", constateert Robert. Toch roept hij bedrijven op om niet stil te blijven zitten. "Fytosanitaire certificaten en fysieke controles voor veterinaire en fytosanitaire producten op Border Control Posts, die op 1 januari 2022 zouden worden ingevoerd, zullen nu per 1 juli 2022 worden geïntroduceerd, maar na 1 januari 2022 is het achteraf inklaren vrijwel uitgesloten. Daar moeten bedrijven nu op voorsorteren."

Foto: Maaike Petri

Als nieuw bedrijf kon Rotterdam Customs Service zich volgens Robert goed onderscheiden op de markt. "Deze markt heeft niet eens zoveel aanbieders, maar wordt gedomineerd door grote partijen en die worden in de markt niet altijd als erg flexibel gezien. Met onze gedegen kennis op fytosanitair gebied in combinatie met onze persoonlijke aanpak, waarbij bedrijven altijd met één contactpersoon te maken hebben, wordt gewaardeerd."

"Bovendien kun je soms snel je waarde aantonen. Zo is er een factuurverklaring nodig voor goederen met oorsprong Groot Brittannië om aan de preferentiële regeling te voldoen zoals bepaald in het vrijhandelsakkoord. Heb je die niet, dan moet je invoerrechten betalen. Achteraf zijn er dan heus wel mogelijkheden deze invoerrechten terug te vorderen, maar dan gaat er wel veel tijd overheen", aldus Robert. "Wij kunnen deze hele in- of uitklaring uit handen nemen, zodat de im- of exporteur zich op zijn dagelijkse handel kan focussen."

Wel was het ook voor ons een grote uitdaging om aan goede medewerkers te komen. Zo hebben we zelfs een collega in Nieuw-Zeeland die 's nachts voor ons de inklaringen verzorgt. We hebben enkele ervaren declaranten aangetrokken en verder zetten we fors in op het opleiden van nieuwe mensen, maar dat vergt wel tijd, want dit werk vereist de nodige kennis. Onze inzet is vol op een verdere automatisering door middel van het koppelen van systemen en hergebruiken van beschikbare data. Dat maakt het werk voor onze klanten ook eenvoudiger. In die zin worden we bijna meer een IT-bedrijf dan een douane-expediteur!" 

Voor meer informatie:
Robert van den Tol
Rotterdam Customs Service
Jogchem van der Houtweg 13
2678 HA De Lier
+31 (0)174 351 501
rto@rtmcustoms.nl