Grote rol voor consument in transitie naar robuuste aardappelrassen

Tholen - Door het natte voorjaar hebben biologische telers die traditionele aardappelrassen telen dit jaar extra veel last van phytophthora. Bij NOS en op NPO Radio 1 vraagt Bionext vandaag aandacht voor dit probleem. Rassen die resistent zijn tegen deze schimmelziekte kunnen een oplossing zijn, maar nog niet elke biologische teler kan deze rassen telen, vertelt Michaël Wilde van Bionext. De consument speelt een grote rol in de transitie naar robuuste aardappelrassen.

Foto: Twitter Bionext

Buitenlandse markt
Dat biologische telers niet uitsluitend robuuste, phytophthora-resistente rassen telen, komt doordat zij door het ontbreken van vraag uit Nederland, nog veel voor het buitenland telen. En met die markt is er geen convenant zoals Bionext dat in 2017 met Nederlandse telers, kwekers en supermarkten opstelde. In het convenant 'Versnelde transitie naar robuuste aardappelrassen' werd afgesproken dat er meer van dit soort rassen beschikbaar zouden komen voor de biologische telers. Supermarkten spraken af dat zij de rassen in hun biologische assortiment zouden opnemen. 

Communicatie in het schap
Nu is het volgens Michaël nodig dat consumenten worden geïnformeerd over de voordelen van biologische aardappelen. Dat moet helpen om de Nederlandse consument te stimuleren om biologische aardappelen te kopen. "Wij Nederlanders kiezen nog te weinig voor de biologische aardappel. En daardoor hebben we dit soort problemen nog steeds", zei hij vanmorgen op NPO Radio 1.

Desgevraagd licht hij toe: "Consumenten kopen op de automatische piloot. Als je het hen zou vragen hoeveel duurder biologische aardappelen zijn ten opzichte van niet biologische aardappelen, schatten ze misschien een paar euro. Terwijl het werkelijke verschil vaak maar twintig cent is", zegt hij. "Als je dan aangeeft dat je voor die twintig cent ook meer bodemleven en een beter klimaat krijgt, zijn consumenten er wel toe bereid om de biologische aardappelen te kiezen."

De Bionext-directeur verwijst naar pilot met biologische melk die vorig jaar bij twee Coop-filialen werd uitgevoerd. Daaruit bleek dat communicatie rondom het schap over de waarden van biologisch hielp om de verkoop van biologische melk te stimuleren. "Maar ook als je kijkt naar PLUS die het assortiment van biologische producten fors aan het uitbreiden is. Dat geeft aan dat supermarkten ervoor openstaan."

Enorm veel geld
Wat de hoge phytophthoradruk betekent voor biologische telers, vertelt teler Annewillem Maris tegen NOS.
Hij vreest dat hij door de schimmelziekte zo'n 30.000 kilo aardappels zal missen dit seizoen. "Ja, dat gaat om enorm veel geld." 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven