Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wetsvoorstel vrachtwagenheffing niet langer uitgesteld, Kamer neemt motie aan

Een Kamermeerderheid stemde vandaag in met de motie van D66 en CDA om alsnog het wetsvoorstel vrachtwagenheffing naar de Kamer te sturen, meldt TLN. In totaal steunden 12 partijen de motie die D66 en het CDA vorige week indienden. Daarmee is de stemming van grote waarde, reageert Martijn Vonk, coördinator Public Affairs bij TLN, opgetogen: “Hier hebben we de afgelopen weken hard voor gewerkt. Met 85 stemmen vóór geeft de Kamer een belangrijk signaal af. Dus de minister moet hier echt mee aan de slag.”

Alarmbellen
Toen minister Cora van Nieuwenhuizen twee maanden geleden het uitstel van de vrachtwagenheffing aankondigde, gingen de alarmbellen af, legt Vonk uit. “De brief van de minister aan de Tweede Kamer kwam echt als een duveltje uit een doosje. We zijn bij TLN direct gaan rekenen en kwamen tot de conclusie dat de sector 250 miljoen per jaar zou mislopen als de heffing vertraagd zou worden. Toen gingen alle seinen bij ons op oranje.” Wat volgde was een intensief lobbytraject. “In gesprek met politieke partijen hebben we uitgelegd wat het uitstel betekent voor onze sector, maar ook voor de doelstellingen uit het Klimaatakkoord”, aldus Vonk.

Vervolg
Hoewel de motie door de Tweede Kamer is aangenomen, is de minister niet verplicht om de motie uit te voeren. Maar Vonk vindt dat de minister dit niet naast zich neer kan leggen: “Deze stemming is overduidelijk. Zowel links als rechts en progressief als conservatief stemde vóór. Hier kan de Minister niet omheen.  Zeker met grote opgaven als de uitvoering van het Klimaatakkoord, moet óók de overheid haar afspraken nakomen. Een snelle invoering van de vrachtwagenheffing met terugsluis van de netto-opbrengsten naar de sector is cruciaal om transport en logistiek in Nederland te innoveren en verduurzamen.”

Bron: TLN

Publicatiedatum: